Vajon szabályos, megengedhető, egyáltalán beleférhet-e az egymástól eltérő autógumik használata? Amennyiben igen, akkor mindez járható útnak számít-e azonos, illetve külön-külön tengelyeken? A cikkben ennek járunk utána, remélhetőleg minél több autós dolgát megkönnyítve a kérdésben. Vágjunk is bele a részletek ismertetésébe!
Azonos tengelyen megengedett az egymástól eltérő autógumik használata?
A válasz határozottan nem. Olyannyira nem, hogy ezt az eshetőséget a KRESZ sem engedi meg. Azért, mert fokozottan balesetveszélyes megoldás, mivel az egy tengelyen lévő eltérő abroncsok teljesen máshogy viselkedhetnek vezetés közben.
Így például az Olcsobbgumi.hu webshop személygumi kínálatából választva is figyelni kell rá, hogy ugyanarra a tengelyre azonos márkájú, méretű, felhasználási kategóriájú, felépítésű, sebességi kategóriájú, illetve teherbíró képességgel rendelkező autógumik kerüljenek.
A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet kerek-perec állást foglal a kérdésben, miszerint az autó azonos tengelyen lévő kerekeire csakis olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknél a méret, szerkezet, teherbírás és a mintázat nem tér el egymástól.
Külön-külön tengelyen beleférhet-e az egymástól eltérő autógumik alkalmazása?
Az érvényben lévő jogszabályok és szakmai ajánlások alapján igen, azonban semmiképp nem szélsőséges mértékben, sokkal inkább racionálisan gondolkodva, betartva a józan ész íratlan szabályait.
Egy példával szemléltetve az ajánlások alapján, ameddig megegyeznek az azonos tengelyen lévő gumik tulajdonságai, addig akár a gumiabroncsok márkája eltérő is lehet. Mikor merülhet fel ennek a megoldásnak a lehetősége?
Például akkor, ha nemrég vettünk egy gumi szettet és az egyik sérültté vált. Ilyenkor nem feltétlenül kell mind a négy gumit cserélni, elég a sérült abronccsal egy tengelyen lévő esetében gondoskodni a cseréről. Nem megfeledkezve róla, hogy azonos tengelyen lévő daraboknál a paraméterekkel együtt a megtett kilométerek számában is közel egyenlőségnek kell lennie.
Járható út az első és hátsó gumik kicserélése?
Ez a variáció annak apropóján merülhet fel idővel, miután az élettartamuk során a gumik nem egyformán használódnak el. Gyakorlatilag borítékolható, hogy eltérő lesz az első és a hátsó darabok kopása.
Ráadásul az is szinte biztos, hogy a tengely két ellentétes felén található gumik is másféleképpen kopnak. Ennek folyományaként van racionalitása annak, hogy bizonyos idő eltelte után az első és hátsó darabok cseréje megtörténjen.
Ugyanakkor ezt is célszerű ésszel megoldani, mindenképp szakember segítségével. Hiszen az optimális gumifelhasználás és az ezáltal realizált spórolás akkor ér bármit, ha ezzel nem veszélyeztetjük a menet közben tapasztalt biztonságot és stabilitást./X/