Befejeződött az ÉSZAKERDŐ Erdőgazdasági Zrt. által fenntartott Lillafüredi Állami Erdei
Vasút felújítása.
A hazai forrásból, csaknem 4,3 milliárd forintból megvalósult rekonstrukció
keretében teljes egészében megújult a Miskolc-Dorottya utca – Papírgyár – Lillafüred –
Garadna fővonal. A régi vágány elbontása után új pályát építettek, megújult a vízelvezetés,
számos nagyműtárgy, valamint a két biztosítóberendezés, ami a majláthi és a lillafüredi
fénysorompókat foglalja magába. Teljes felújításon estek át az állomási felvételi épületek, és
a vasútüzemeltetés kiszolgáló létesítményei: a kocsi- és mozdonyszínek, az igazgatósági
irodák, valamint a műhelyek. A Garadna végállomáson új pihenőparkot létesítettek, a
Garadna Grundot, ami a megnyitás óta a felnőttek mellett a kisgyermekes családok kedvelt
célpontjává vált. A projekt részeként megvalósult a gördülőállomány fejlesztése, összesen
harminckét mozdonyt, személy- és teherkocsit újítottak meg, illetve építettek újjá.
Az állami erdőterület a hazai aktív turizmus egyik legfontosabb helyszíne, az itt elérhető
rekreációs lehetőségek fejlesztésére az elmúlt években közel 40 milliárd forintot fordítottak az
állami erdőgazdaságok – mondta az Agrárminisztérium erdőkért felelős államtitkára az erdei
vasút Diósgyőr-Majláth forgalmi telepén rendezett ünnepségen. Zambó Péter hangsúlyozta:
az összegből közel kétszáz erdei szálláshely, kilátó, ökoturisztikai központ, kisvasút és erdei
iskola építését vagy modernizálását végezték el az erdőgazdaságok, amelyek az erdei
turisztikai hálózat működtetésére évente több mint négymilliárd forintot fordítanak. Az aktív
turizmus fejlesztésében fontos szerep jut az erdei kisvasutak megújításának, az erdőgazdasági
cégcsoport által működtetett tizenkét vonal utasforgalma évente eléri az egymilliót. A
lillafüredi a legnépszerűbbek közé tartozik, a szilvásváradi vonallal együtt az utasok közel
felének nyújtanak kikapcsolódást – tette hozzá. Zambó Péter beszélt arról is, hogy a
természetjárás reneszánszát éli Magyarországon és megerősödött az aktív belföldi turizmus,
csak az állami erdőterületen 45-50 millió látogatási alkalmat becsülnek évente. Emlékeztetett,
a Miniszterelnökségen külön államtitkárság felügyeli ezt a kiemelten fontos területet, Révész
Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár vezetésével.
A kisvasút újjáépítésével az erdőgazdaság legnagyobb beruházása valósult meg – jelentette ki
dr. Sárhegyi Zoltán, az ÉSZAKERDŐ Zrt. felügyelőbizottságának elnöke. Beszédében
kiemelte, hogy a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat gazdasági tevékenységre hozták létre,
1920-ban, a mai idők elvárása viszont az, hogy a turisztikában segítse az ÉSZAKERDŐ
munkáját. Kijelentette: mindannyiunk életében rendkívüli jelentősége van a természetnek és a
természetes környezetnek, a jövendő nemzedékeket meg kell ismertetnünk ezekkel. Egy-egy
ilyen beruházás abban segít, hogy még közelebb tudjuk vinni az emberekhez a környezetet,
hogy megismerjék ennek törvényeit, és ennek megfelelően alakítsák életüket.
Az ünnepségen felolvasták Dr. Kiss János országgyűlési képviselő levelét, aki nem tudott
részt venni a rendezvényen. Üzenetében úgy fogalmazott, hogy egy olyan beruházás zárult le,
ami a miskolciaknak és idelátogató vendégeknek egyaránt közel áll a szívéhez. A kisvasút a
miskolci turizmus egyik emblematikus büszkesége, egyben a miskolci emberek
identitástudatának meghatározó része.