A magyar nők ötöde, a férfiak negyede nem hisz az egészségmegőrzésben
A magyarok nagy része (78%) fontosnak tartja az egészségmegőrzést, ugyanakkor a megkérdezettek csaknem felének csak akkor jut eszébe, hogy az egészségért tenni is kell, amikor már beteg – mutatják a Pilulka.hu reprezentatív felmérésének adatai, amit az április 7-ei, egészségügyi világnap alkalmából tettek közzé. Emellett a nők 20, a férfiak 24%-a egyáltalán nem hisz az egészségmegőrzésben. Az ötvenes korosztály tudatosságban és tettekben is kiemelkedik az egészségmegőrzés terén.
75 évvel ezelőtt, 1948. április 7-én alakult meg az ENSZ szakosított intézményeként az Egészségügyi Világszervezet, a WHO. Erre emlékezünk az egészségügyi világnapon. Az elmúlt évtizedekben az egészség fogalma több ízben bővült, módosult, a kezdetekkor a WHO a következőképp írta le: „Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség hiánya”.
Tudjuk, hogy fontos, mégis csak akkor kapjuk össze magunkat, amikor már baj van
A magyarok 78%-a tartja fontosnak az egészségmegőrzést, de a felmérésben résztvevők csaknem fele (45%) hiába tudja, hogy fontos, csak akkor jut eszébe, hogy tenni is kellene érte, amikor már beteg. Minden 3. válaszadó mondta, hogy folyamatosan tesz is az egészségének a megőrzéséért. Tudatosság tekintetében kiemelkednek az ötvenesek és a harmincasok: az ötvenes korosztály 44%-a, a harmincasnak pedig a 37%-a mondta, hogy tisztában van azzal, hogy fontos az egészségének megőrzése és folyamatosan tesz is ezért. Ezzel az előbbinél át is billent a mérleg nyelve: egyedül az ötvenesek körében vezet azok aránya, akik tudják is, hogy fontos az egészségmegőrzés és tesznek is érte. A harmincas korosztály áll a legközelebb ahhoz, hogy ez róluk is elmondható legyen.
Az ENSZ-nek definíciója van rá, mégis van olyan magyar, aki nem hisz benne
A Pilulka.hu reprezentatív felmérése szerint a magyarok 22%-a nem hisz az egészségmegőrzésben, amelyet az ENSZ a következő módon definiált: „az egészégmegőrzés olyan fogalom, amely az egészséget elősegítő életmód, és az ezt ösztönző társadalmi, gazdasági, környezeti és személyes tényezők támogatását öleli fel”. A férfiak 24%, a nők 20%-a válaszolta a kutatásban, hogy nem hisz ebben. Az iskolai végzettség fokával egyre nő a tudatosság. A 8 általánost végzettek 32, a szakmunkások 29, az érettségivel rendelkezők 19, a diplomások 12%-a mondta, hogy az egészségmegőrzés szerinte humbug vagy hogy azért nem hisz benne, mert szerinte a genetikát nem lehet kicselezni.
Vitaminokkal őrizzük az egészségünket
A kutatásban rákérdeztek arra is, hogy mikről gondoljuk azt, hogy hozzájárulhatnak az egészség fenntartásához, javításához. A listát a vitaminok, étrendkiegészítők vezetik, a válaszadók 72%-e jelölte meg ezeket. Grósz Béla, a Pilulka.hu online drogéria magyar piacért felelős ügyvezetője elmondta, hogy az eladási adataik is ezt támasztják alá, hiszen náluk a baba-mama termékek után a vitaminok és az étrendkiegészítők a legkelendőbbek. „Tudatos egészségmegőrzés nélkül aligha élhetünk egészséges életet. Szomorú, hogy vannak olyanok, akik nem hisznek ebben. Meglehetősen elkeserítő az is, hogy csak a magyarok 11%-a mondta azt, hogy sokat mozog, mert tudja, hogy ezen áll vagy bukik az egészsége” – tette hozzá Grósz Béla, aki a profi kerékpársportból érkezett az üzleti világba.
*A kutatásról
A felmérés 968 fő megkérdezésével készült 2022 novemberében, amely reprezentatív a magyarországi 18-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Pilulka megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.
A Pilulka Csoportról
A Pilulka Csoport egy 2013 óta működő tech cég a cseh és a szlovák piacon. A román piacra 2018-ban lépett, Magyarországon pedig 2022 októberében kezdte meg a működését több mint 6000 termékkel. A Pilulka az első e-kereskedelmi vállalat, amelyet bejegyeztek a prágai értéktőzsdén 2020-ban. A céget a Kasa testvérek alapították, akiket a cseh e-kereskedelem egyik alapítóinak tartanak. A Pilulka a Cseh Köztársaság és Szlovákia legnagyobb csomagküldő gyógyszertárát és gyógyszertárhálózatát üzemelteti. A Csoport 2021-ben közel 145 millió euró összértékesítést ért el. A több mint 500 embert foglalkoztató Pilulka Csoport célja, hogy vezető szerepet töltsön be az iparágban és új trendeket határozzon meg nem csak a 21. századi gyógyszerkereskedelemben.