A Magyar Képzőművészeti Egyetem folytatja a pandémia miatt megszakadt közkedvelt művészeti előadás-sorozatát. A februárban induló „Liturgia – Művészettörténet – Műtárgy…ami az egyháztörténetből kimaradt” c. kurzus az európai szakrális művészet kiemelt témaköreit mutatja be, míg a márciusban kezdődő ArtMa a kortárs művészet aktuális tendenciáira koncentrál.
Erős István, az MKE rektora kiemelte: “A 21. században az egyetemek fontos küldetése, hogy szellemi kisugárzásuk a széles társadalomban is érezhető legyen, a felgyülemlett tudást meg kell osztanunk. A Magyar Képzőművészeti Egyetemnek kiemelten fontosak a művészeti előadás-sorozatok, hiszen az intézmény egyik célja, hogy a képzőművészet széleskörű edukációs centruma legyen, művészeti kérdésekben egy olyan megkerülhetetlen tudásbázis, ahova bárki fordulhat.”
A „Liturgia – Művészettörténet – Műtárgy…ami az egyháztörténetből kimaradt” előadásokon a Képzőművészeti Egyetem oktatói a szakralitást fókuszba állítva, a vallás és a művészet évezredes anyagából kiemelkedő, izgalmas műalkotások elemzésein keresztül mutatják be a művészettörténet fejezeteit, a középkortól egészen kortárs alkotásokig. Fehér Ildikó művészettörténész, a kurzus egyik vezetője rávilágított: “A művészettörténet és a vallástörténet nem teljesen elválasztható fogalmak. Határterületeik mentén az európai kultúra legjelentősebb emlékei sorakoznak fel.” A Liturgia előadás-sorozat igen változatos megközelítésekben foglalkozik a szakrális művészettel, a hallgatók ízelítőt kapnak többek között a freskófestészetből, az építészettörténetből, az ikonográfiából és a liturgikus hagyományokból is. A kurzus különlegességét erősítik a műterem-látogatások, melyeken a restaurátorral való beszélgetések személyesebbé teszik a tárgyi ismereteket. A Liturgia előadás-sorozaton éppúgy szó lesz a Giottónak tulajdonított Női fejről, az Assisiből származó falkép-töredékről, Verrocchio Fájdalmas Krisztusáról, Donatello és Jacopo Sansovino szobrairól, mint Cezanne, Van Gogh, George Rouault vagy Lovas Ilona festményeiről.
A MKE Liturgia előadás-sorozat február 15-én indul, a másfél órás előadások szerdánként 18:15-kor kezdődnek a MKE Nagyelőadójában.
A Magyar Képzőművészeti Egyetemen márciusban kezdődik az ArtMa előadás-sorozat, amely a kortárs művészetet veszi górcső alá. A tíz előadás átfogó képet ad, hogy milyen törekvések jellemzik ma a hagyományos és új médiumokat. A kurzus különlegessége, hogy maguk az alkotók, a Képzőművészeti Egyetem mesterei mutatják be a kortárs művészet különféle műfajainak aktuális újdonságait. A hetente ismétlődő, másfél órás, vetítésekkel kísért előadásokon szó esik a kortárs test- és portréábrázolásról, David Hockney kapcsán a tájképfestészet mai tendenciáiról, a művészi- és tervezőgrafika újszerű kísérleteiről, a figuratív szobrászat és installációs művészet kérdéseiről, az új médiumok, mesterséges intelligenciák által generált művészetről, valamint a színpadi látványtervezésről is. Az MKE ArtMa sorozat vezetője, Révész Emese művészettörténész kiemelte: „Rendkívüli élmény magukat az alkotókat meghallgatni arról, hogy ők milyen tendenciákat, műveket tartanak ma irányadónak a kortárs művészetben. Az előadásokban tükröződik a mester saját művészete, ars poétikája, amely egyúttal egy exkluzív összegzés is a Képző jelenkori irányáról. Amit az előadásokon hallunk és látunk, az nemcsak a jelen, hanem a jövő művészetéről is szól.”
Az MKE ArtMa kurzus március 7-től május 9-ig tart, csütörtökönként tíz előadás 18:30-tól 20:00-ig, az MKE Andrássy úti épületében.
Az MKE sorozatain a műkedvelő nagyközönség közérthető, de egyetemi szintű előadásokat hallgathat a szakma legkiválóbbjaitól, az egyetem előadóitól.
A Képző kortól, nemtől, végzettségtől függetlenül várja mindazokat, akiket érdekel a műtárgyközpontú művészettörténet, akik szeretnének eligazodni a különböző stíluskorszakokban, izmusokban, a művészet törekvéseiben. A MKE előadás-sorozatain megszerzett tudás az élet szinte minden területén hasznosítható, hozzájárul az általános műveltséghez, de a tanításban, az alkotásban, a műgyűjtésben kifejezetten hasznos lehet.