Mind az egyetemisták, mind az egyetemi oktatók lassan rádöbbennek, hogy hova vezetett a magyar egyetemi világ 80 százalékának fideszes alapítványi formába történő átszervezése.
Az Erasmus-ösztöndíjak és a Horizont kutatási források elmaradása évtizedekkel veti vissza a hazai felsőoktatási intézményeket, a néhány meglévő kivételtől eltekintve. Hogy mennyire értetlenek és kontárok a fideszes kuratóriumok, arra talán a legjobb példa a MOME kuratóriumi elnökének, Böszörményi-Nagy Gergelynek a kör-e-mailje a hallgatóknak, amelyben az szerepel, hogy „csak félreértésről lehet szó”. Nos nem, tisztelt fideszes kuratóriumi tagok, kezdettől fogva jeleztük, hogy az egyetemi autonómia a középkor óta igazi konzervatív érték, a keleti autokráciákban szokásos az, hogy aktív miniszterek, fideszes potentátok kizárólagos döntése legyen az egyetemek sorsa. Azért tehát, hogy ne kerüljön veszélybe az egyetemisták ösztöndíja és az egyetemi oktatók kutatási projektjeinek sokasága, az egyedüli felelős döntés az, ha azonnali hatállyal távoznak a fideszesek az alapítványok kuratóriumaiból! Ezen kívül ismételten felszólítjuk a fideszes kormányt, hogy azonnal kezdje meg az alapítványi fenntartású intézményekkel a tárgyalásokat arról, hogy – különösen a nagy tudományegyetemek – minél előbb visszakerüljenek állami fenntartásba, ahogy az a kontinentális Európában mindenhol szokásos.
Az egyetemi autonómia és az akadémiai szabadság Európa tanácsi jelentéstevőjeként, volt egyetemi vezetőként mindvégig felhívtam a figyelmet arra, hogy a közalapítványi forma csorbítja az Európában a középkor óta igazi konzervatív értékként kezelt autonómiát. A 21. században az egyetemek olyan tudásközpontok, és olyan formában képzik a tanárokat, hogy aztán a magyar polgárok minél szélesebb köre legyen felvértezve azokkal a tudáshalmazokkal és készségekkel, amelyek egy gyarapodó és kiteljesedett élethez szükségesek. Ezt a kiemelt nemzetstratégiai célt veszélyezteti a Fidesz tudás- és értelmiségellenes politikája, azonnali klebelsbergi konzervatív fordulatot követelünk mind az egyetemi világ, mind az oktatás egésze szempontjából!