A kilencvenes évektől kezdve Magyarországon is egyre népszerűbbek a váltós bicajok. A kerékpáros közönség hamar felismerte az új szerkezetben rejlő potenciált, hiszen ki ne szeretne kevesebb erőbefektetéssel megküzdeni a combosabb útszakaszokkal?
Ennek ellenére nem minden típust szerelnek fel ezzel a komponenssel, egyszerűen azért, mert nem minden felhasználási módhoz elengedhetetlen. De ha az ember magának épít egy bringát, miért ne növelje a saját komfortérzetét?
A rendszer, mint olyan…
A váltórendszerhez szorosan hozzátartozik a:
- Hajtómű
- Racsni
- Fogaskoszorú
- Váltók és váltókarok
A Kerékpárwebshop.eu váltórendszer alkatrészei között minden szükséges elemet megtalál a szereléshez.
Milyen váltókarok vannak?
Ahhoz, hogy a sebességet változtatni tudjuk, szükség van egy szerkezetre, amin ezt be tudjuk állítani. Ma az egyik legtrendibb ilyen szerkezet a marokváltó, mert megfizethető, könnyű kezelni és “kézre esik”.
Ezeknél a típusoknál valamivel hatékonyabb a váltás, és nagyobb teljesítmény elérésére képesek. Az alsó- és középkategóriás árfekvésűtől egészen a profi szintig mindenki megtalálhatja az igényeinek és a pénztárcájának megfelelőt. Kaphatók már 2 in 1 fékváltókarok, ennél a megoldásnál egy karral szabályozható a váltás és a lassulás. Hátránya, hogy ha a szerkezet eltörik, akkor az egészet cserélni kell.
Váltók
A legtöbb kerékpáron két váltó is van: az elsővel választhatja meg a főáttételt, ez az átdobó, a hátsóval pedig az aktuális szükségletekhez igazíthatja. A csak első váltóval rendelkező bicók nem alkalmasak a meredekebb emelkedőn való kaptatásra.
Az első, átdobó váltókat többféle szempont alapján különböztetik meg. Az egyik például, ha felfogatás szerint vizsgáljuk. Ez lehet konzolos, bilincses vagy direkt. Hogy melyiket tudja használni, az a váz kialakításától függ.
A bowden vezeték elhelyezkedése alapján beszélhetünk alsó elvezetésű, felső elvezetésű és alsó-felső elvezetésű váltókról. Mivel a hajtómű is a rendszer egyik fontos eleme, azt is szem előtt kell tartani, hogy a váltó milyen fogszámú hajtóművel tud illeszkedni. A hátsó váltó dolga feszesen tartani a láncot, és az, hogy minél kisebb legyen a távolság a lánc és a hátsó lánckerekek között.
A váltás helyes technikája
Ha belátható az útszakasz, akkor a váltást már jóval az emelkedő előtt meg kell tenni. Inkább pörögjön egy kicsivel hosszabb ideig a láb, utána azt könnyebb nehezíteni. Ha a váltás nem kezdődik meg időben, a bicaj nem fog tudni már reagálni, és tolni kell.
Bal oldalon az első váltót (a hajtóművet) lehet állítani, jobb oldalon pedig a hátsót. A változó terepviszonyok megkívánják, hogy időnként az áttételt is változtassa. Ha valaki mindig csak az első vagy kizárólag a hátsó váltót használja, azt hívjuk keresztbe váltásnak, ami a váltórendszer legnagyobb ellensége./X/