2025. 05. 9. péntek

Gergely

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Utazás » Optimizmus és bizonytalanság: kétarcú az idei nyár
utazás

Optimizmus és bizonytalanság: kétarcú az idei nyár

Friss trendek a kelet-közép-európai régió turizmusáról

A növekvő szállásárak, a globális infláció és a szomszédságban dúló háború ellenére a turizmus visszatér a növekvő pályára a kelet-közép-európai régióban. Az aktív foglalások növekedése mellett a cross-country utazással kapcsolatos keresések száma is nőtt idén tavasszal. A versenyben maradáshoz a szállásadóknak fel kell venniük a lépést a digitalizációval: 2026-ra az online bruttó foglalási érték aránya várhatóan eléri a 97 százalékot a beutazó turizmus szegmensében. Két év COVID-zárás után 2022-ben tízből kilenc ember szeretne utazni, többnyire a régión belül.

 

A Szallas Group, a Google, a Previo és a D-EDGE első alkalommal tartott közös webináriumot a kelet-közép-európai régió turizmusának jövőbeli lehetőségeiről és kihívásairól 2022. június 1-jén. Elsőként Szigetvári József, a Szallas Group vezérigazgatója mutatta be az online szálláskeresési szokások változásait a Nielsennel közösen végzett legfrissebb regionális kutatásuk alapján. Mint kiemelte, 2021-re a régió minden országában (Magyarország, Csehország, Lengyelország, Románia) több mint 90 százalékra nőtt az utazási kedv. A vendégek önállóan szervezett belföldi utazásra való hajlandósága 7-18 százalékkal nőtt. Változás van a preferált szállástípusokban is: a koronavírus-járvány miatt megerősödött a „non-hotelizáció”, a hotelek és szállodák helyett a különálló, magán apartmanokat és vendégházakat választó trend. Majd Szigetvári arról beszélt, hogy a digitalizáció egyre fontosabb a régióban. „A kelet-közép-európai turizmus az online foglalások felé tolódott el, 2014 és 2022 között az online bruttó foglalási érték aránya belföldön 27%-ról 56%-ra, a beutazó turizmus szegmensében pedig 40%-ról 65%-ra nőtt – mondta a vezérigazgató. – Becsléseink szerint 2026-ra az online bruttó foglalási érték aránya belföldön az idei 56%-ról 63%-ra, a beutazó turisztikai szegmensekben pedig a 2022-es 65%-ról 97%-ra nő.”

Ezután Moldován Anna, a Google iparági menedzsere ismertette a kelet-közép-európai utazási keresés néhány trendjét. A turizmus visszaállt növekvő pályára: az idegenforgalmi és szálláskategóriás belföldi keresések 2022-ben a 2019-es szint felett vannak a teljes régióban. A határokon átnyúló utazások és a turizmussal kapcsolatos keresések Kelet-Közép-Európában 41%-kal nőttek idén március és április között a február végi (az orosz-ukrán háború kezdete) jelentős visszaesést követően. A Google szakértője megemlítette a régió legnépszerűbb úti céljait is a Google keresések alapján. Magyarországon a Balaton a legnagyobb nyertes, Csehországban pedig egyre inkább a turisztikai látványosságokat keresik. Lengyelországban az agroturizmus kereslete mutat növekvő tendenciát. Moldován Anna azt is elmondta, 2022-ben az egyéni utazásokat a fokozott kiszabadulási vágy hajtja: menni és bepótolni az elveszett időt, a több éves otthonlét során elhalasztott üdüléseket. „Az ukrajnai háború újabb aggodalmakat szül, így 2022-nek kettős arca van, hiszen az optimizmus és a bizonytalanság egyszerre vannak jelen – magyarázta a Google szakértője. – Vélhetően idén tovább fog növekedni a régió országaiból keresztirányú utazások száma”.

Pavel Kotas, a Previo szállodai szoftver vezérigazgatója és alapítója kiemelte, hogy a kelet-közép-európai régióban a turisták újra merik utazásaikat előre tervezni. Míg 2021-ben 18%-kal csökkent a foglalási időablak a pandémia bizonytalansága miatt, addig idén ismét már 5%-kal hosszabb. Ígéretesnek tűnik a főszezon (július-augusztus) foglaltsági trendje, hiszen a május 30-a előtti nyári foglalások aránya a nyáron realizált összes vendégéjszakán belül valószínűleg Csehországban, Magyarországon és Lengyelországban is meghaladja a 2019-es eredményeket. „A kereslet növekedése miatt az árak még az utolsó pillanatokban is emelkedhetnek annak ellenére, hogy a szállásadók tartanak a túlzott emeléstől. Félelmük nem alaptalan, hiszen az infláció miatt az emberek elkezdhetik áthúzni a kevésbé szükséges kiadásokat, beleértve az utazásokat is. Ugyanakkor a szállásadók árrései a költségnövekedés miatt csökkennek, ezért megkerülhetetlen az emelés. Így jobb árakat kaptak a korán ébredők, szemben az utolsó pillanatban foglalókkal” – nyilatkozta Pavel Kotas.

Végül Gregor Halek, a D-EDGE kelet-közép-európai ügyvezető igazgatója megerősítette a többiek megállapításait azzal, hogy regionális szinten megduplázódott a foglalási volumen 2021-hez képest, és a foglalások fellendülnek a belföldi és a beutazó szegmensben is. Miközben a belföldi turizmus továbbra is erős, a beutazó turizmus 2021-től ugrásszerűen növekszik. Különösen most, hogy a vállalati utazások is kezdenek visszatérni, és mérséklődnek a nemzetközi korlátozások.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!