Az ellátási láncok elapadása miatt hiány alakult ki újrahasznosítható papírból. A kihívásra adott válaszokról – például az ital- és élelmiszercsomagoló kartonok begyűjtésének és újrafelhasználásának hatékonyabbá tételéről, és a papír kéztörlők visszagyűjtésének szemléletformáló erejéről is beszélt Nagy Géza, az Essity Hungary Professional Hygiene divíziójának kereskedelmi igazgatója a SIRHA Budapest kiállítás keretében megtartott sajtóeseményén.
Visszagyűjtik a használt papír kéztörlőt: nemcsak fenntartható, de szemléletformáló eszköz is
A cég 30 éve van jelen Magyarországon, és a fenntarthatóság iránti elköteleződését nemcsak saját működésükben igyekeznek érvényesíteni, hanem céljuk, hogy partnereiknek is segítsenek a zöldebb megoldások azonosításában és alkalmazásában. Az egyik ilyen kezdeményezésük a „Tork PaperCircle”. A szolgáltatás lényege, hogy a használt papírtörlőket a vállalat visszagyűjti partnereitől és az újrahasznosításra szakosodott üzembe szállítják, ahol aztán különféle papírterméket gyártanak a hulladékból. A tavaly próbaüzemként már Magyarországon is elindított szolgáltatással kapcsolatban Nagy Géza elmondta, hogy főként pénzintézetekkel és nagy ipari vállalatokkal működnek együtt. Kiemelte: a tavalyi tesztév után idén dinamikus fejlődéssel számolnak a visszagyűjtött papírtörlő-hulladék mennyiségét tekintve.
A program szemléletformáló hatásairól is szó esett: a résztvevő vállalatok dolgozói azzal, hogy külön figyelmet fordítanak a papírtörlők külön gyűjtésére a fenntarthatósággal kapcsolatban is érzékenyebbé válnak. „A tapasztalat azt mutatja, hogy a visszagyűjtésnek az újrahasznosításon túl erős hatása van az emberek fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdjére is. Az ott dolgozók ezt az újszerű, környezettudatosabb látásmódot mondhatni „hazaviszik”, jobban figyelnek a hulladékra és a hulladékkezelésre más területeken és otthon, a mindennapok során is. Általánosságban igaz, hogy termékeinkkel, szolgáltatásainkkal és más kezdeményezéseinkkel egyúttal partnereinket is szeretnénk zöldebbé tenni, és hozzásegíteni őket, hogy a fenntarthatóságra épülő szemlélet napi üzleti tevékenységük részévé válhasson” – fejtette ki Nagy Géza. A kezdeményezéshez csatlakozó cégek a vállalat számításai szerint, a megtermelt hulladék mennyiségét akár 20%-kal, a keletkezett szén-dioxid-kibocsátást pedig legalább 40%-kal mérsékelhetik, mely mind hozzájárul a vállalati emissziócsökkentési célok eléréséhez.
Mindig lesz újrafelhasználható alapanyag, csak keresni kell
A szakember arra is kitért, hogy a járvánnyal járó változások akadályokat gördítettek az újrahasznosítható papír begyűjtése kapcsán a vállalat elé. Ennek egyik példája, hogy az irodai papírhulladék mennyisége – mely az egyik legjobb minőségű alapanyag a körforgásos láncban – az irodák bezárásával, majd mára a home office általánossá válásával szinte egyik napról a másikra drasztikusan lecsökkent. Erre válaszul az Essity az alternatív rostanyagok felé fordult, és egy mintegy 12 milliárd forint értékű befektetés segítségével a búzaszalmát (a búza learatása után megmaradt szármaradványt) is bevonta a körforgásos láncba, helyettesítve így a hulladékpapírt a cellulóztermelés során. A vállalat Mannheimban található alternatív rostüzeme a lakossági és ipari higiéniai papírtermékek alapanyagául szolgáló pépet a helyi gazdáktól származó búzaszalmából állítja elő.
A franciaországi Hondouville-ben található üzemükben pedig a Franciaországban begyűjtött ital és élelmiszercsomagoló kartonok kétharmadát – évi 24 ezer tonnát – újrahasznosítva állítják elő a SmartOne és Reflex termékeiket, egy 11 millió eurós beruházásnak köszönhetően a kartondobozokban lévő papírrostok 98%-át újrahasznosítva.
Az aprónak tűnő részletek is sokat számíthatnak a fenntarthatóságban
A Tork elkötelezett az ENSZ fenntarthatósági céljainak elérésében is, a jóllét, a felelős fogyasztás, a felelős vízfogyasztás, a fenntartható erdőgazdálkodás, vagy épp a klímaváltozás mérséklése érdekében, így a kiállításon a cég más fenntartható megoldásaival is megismerkedhettek az érdeklődők. A vállalat termékeinek 80%-a rendelkezik valamilyen ökocímkével, miközben a termékek csomagolásának 90%-a újrafelhasználható anyagokból készül. A vállalat célja, hogy 2025-re az összes műanyagcsomagolásuk újrafelhasználható legyen, és 30%-ban újrafelhasznált műanyagból készüljön. A termékek kialakításával is törekszenek a hulladéktermelés csökkentésére: a környezettudatosság egyik alappillére, hogy a fogyasztás ésszerűsítésével már a kezdetektől fogva csökkentsék a megtermelt hulladékot.