Akik a Bakonyban túráznának, számoljanak azzal, hogy helyenként nagyon rosszak, követhetetlenek a turistaútjelzések. A tanácsunk az, hogy ne hagyatkozzanak csupán a GPS-re, de a Chartographia kft térképei sem megbízhatóak.
Többen és hosszú idő óta panaszkodnak a Bakony turistajelzéseinek hiányosságaira és átgondolatlanságára. Ezért február elején mi is tettünk egy felfedező utat a Bakony szívében, a Cuha völgy és Csesznek környékén.
Elől járóban el kell mondani, hogy nem csak az egyes turistautak követhetőségével van baj, hanem magával a jelzett utak hálózatával is. Az azonos színű és alku jelzések túl sűrűn vezetnek egymás mellett, így ha valaki letévedne a követett útjáról, akár egy ugyanolyan jelzést találva lehet, hogy már egy teljesen másik útvonalra ér át. DR. Strömpl Gábor térképész 1928-29-ben dolgozta ki a turistajelzések rendszerét, és alapjait tekintve ma is ez van érvényben az egész ország területén. Sajnos ez a Bakonyra nem teljesen igaz.
Akik a piros kereszt jelzést próbálnák követni Porva-Csesznek vasútállomástól Gézaháza felé, azoknak nehézséget okoz onnantól kezdve, hogy az a sárga sáv jelzéstől elválik. Nem sokkal jobb azok helyzete sem, akik Károlyháza közelében térnének át a piros négyzet jelzésre. A meglehetősen ritkán, mindig az elágazások után felbukkanó jelek, eléggé elmosódottak. Van, ahol időközben a fa törzse annyira megvastagodott, hogy a négyzetből hosszabb csík lett, ami arra utalhat, hogy legalább 30 éve nem frissítették a jeleket. Csesznek nyugati végében meglehetősen zavaros útirányító tábla próbálja eligazítani a kirándulót. Például a közeli Kőmosó szurdokban friss zöld omega jel vezeti a vándort és az itteni piros kereszt jelek is szépen követhetőek. Azonban a sárga sáv jelzés, amire az előbb említett irányító tábla hivatkozik, nem is érinti a falút. A tábla szerint Porva-Csesznek állomás 5, míg Vinye vasúti megálló 4,5 kilométerre van. Csakhogy, aki még nem járt erre, az honnan tudná, hogy hiába keresi a sárga sáv jeleket, azt néhány éve áthelyezték, persze az éles és gyakorlott szem látja a leszürkítéseket is. Ha Vinye felé indulunk, először a 82-es főút aluljárón kelljünk át a zöld sáv jeleket követve, majd az erdőben megtaláljuk a sárga sáv jelzéseket is! Azonban utóbbi, amikor kiér a szálerdőből a nyílt területre, semmi nem mutatja, hogy merre kell letérni, így a legtöbben itt tévednek le a kívánt útiránytól. Egyébként is jobban kellene gondozni ezt az utat, amelyet a Bakony első igaz turistakönyvének szerzőjéről, Dr Dornyay Béláról neveztek el!
Megkérdeztünk néhány idősebb egyesületi kötelékben járó turistát, hogy mit gondolnak, miért ilyen problémásak a Bakony turistaútjai?
Egybehangzó véleményük szerint kevés a turista egyesület Veszprém megyében és nem is mindegyik vállal útgondozást. Szerintük a magát az utak gazdájának gondoló Magyar Természetjáró Szövetség sem fordít elég figyelmet a Bakonyra, az úthálózat átszervezésére ilyenformán gondolni sem lehet – vélik a megkérdezettek.
A turistajelzések hiányosságán kívül a sok bedőlt fa is nehezíti a környék bejárását, az erdészet igazán megtehetné, ahol jelzett turistaútra fa dől rá, ott elfűrészeli járószélességben a törzset. Az utóbbi időben az a szemlélet uralkodott el erdészeti körökben, hogy a kidőlő fákat ott kell hagyni, a lebomló anyag gazdagítsa a talajt. Csakhogy körülbelül egy-másfél méteres szélességben ennek ellenére kívánatos lenne szabaddá tenni az utat. Például a Kő-árok völgyében vezető zöld sáv jelzésű turistaútra rengeted fa dőlt rá és nem egy-két napja, sőt egy helyen az ösvény teljesen le is omlott, aki nem találja meg az időközben kitaposott kerülőutat, az a meglehetősen balesetveszélyes szakaszon próbálkozhat továbbjutni.
Az említett nehézségek és kellemetlenségek ellenére mindenkinek, aki szeret kirándulni, túrázni, csak ajánlani tudjuk a szépséges Bakony felkeresését!
Magyarországon a turistautak jelzéseit, tehát nem magát az utakat, általában a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSz) gondozza, de erre jogszabályi háttere nincsen, ahogy a turistautaknak a védelme is rendezetlen. A turistautakat több helyen a kirándulók érdekeivel ellentétesen módosítja a szövetség, emiatt is sokan kritizálják a szervezetet. Az MTSz az új turistautakért nem lelkesedik csak a meglévők felújítását támogatja. Egy kilométernyi szakasz jelzéseinek felújításáért általában nettó 16-17 ezer forintot fizet, de a munkát végző csoportból legalább egy valakinek a szövetség által rendezett tanfolyamot eredményesen el kell végeznie. Továbbá vállalkozói számlát is be kell nyújtani. Lehet, hogy ezen megkötések miatt sincs elég ember a turistautak felújítására?
Nyitóképünk: a Cuha völgyében készült.
Kertész Z István
Fotó: Székely Ildikó