A LifeMax Egyesület szeretne segítséget nyújtani a rászoruló, nehéz körülmények között élő embertársainknak, hogy részesülhessenek a jelzőrendszeres segélyhívó szolgáltatásuk nyújtotta biztonságból. Országos akciójuk második állomásaként Miskolcon ajánlanak fel tíz darab készüléket (egy évre) és a hozzá tartozó 7/24 órás diszpécserszolgáltatást; a csomag értéke közel egymillió forint. A rászoruló családok kiválasztását Miskolcon a MESZEGYI szakemberei végezték.
A járványhelyzetre való tekintettel a készülékeket a város szociális szakemberei vették át.
A LifeMax Egyesület tevékenysége 2006-ig nyúlik vissza. Fontos dátum 2017, a Pénzügyminisztérium ekkor hirdette meg a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül a GINOP-5.1.7-17 Társadalmi célú vállalkozások ösztönzése című felhívását. A LifeMax Egyesület támogatási kérelmét a Gazdaságfejlesztési Programok Irányító Hatóságának vezetője támogatásra érdemesnek ítélte. (A projekt azonosítószáma: GINOP-5.1.7-17-2020-00437, címe: Jelzőrendszeres távfelügyelet szolgáltatás kialakítása az Észak-és Dél-Alföldi Régióban.) Napjainkra már az egész ország területén tudják biztosítani a szolgáltatást. A jelenleg futó program keretében felajánlott készülékek kihelyezése elkezdődött, az első állomás Hajdú-Bihar megye egy kistelepülése volt. Második alkalommal egy nagyvárost választottak: Miskolcot.
A LifeMax Egyesület szolgáltatása lehetővé teszi, hogy az egyedül élő idős, illetve beteg honfitársaink biztonsággal éljék mindennapjaikat. „Kiépítettünk egy olyan rendszert, amely segítségével a távol élő, de aggódó és gondoskodni kívánó hozzátartozók biztonságban tudhatják szeretteiket. A létrejövő szolgáltatás egyik központi eleme a kétirányú kommunikációra alkalmas készülék, amely bizonyos esetekben, például elesés érzékelésekor, vagy egy adott területről való eltávolodás, illetve a jelzőgomb működtetése esetén (amely történhet azért is, mert viselője esetleg behatolást érzékel ingatlanában) azonnal jelzést küld a diszpécserközpontba. Itt a szakképzett kollégák a szigorú, mindenre kiterjedő protokoll alapján felmérik a helyzetet és szükség esetén – a riasztást kiváltó körülmény jellegétől függően – haladéktalanul értesíthetik a mentőket, rendőrséget, tűzoltóságot, avagy a hozzátartozót. A szolgáltatás az egész ország területét lefedi, bárhol éri is a baj az ellátottat, az segítséget tud kérni.”
Varga Andrea, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának alpolgármestere:
– Az idősek iránti gondoskodás társadalmi szintű feladat, így Miskolc városa és annak önkormányzata számára is kiemelten fontos. A biztonság, a közbiztonság kérdése pedig különösen az utóbbi esztendőkben vált a közbeszéd egyik elsőszámú témájává. A nagyvárosi közbiztonság élénk várospolitikai diskurzusok tárgya is napjainkban. Miskolc Megyei Jogú Város megítélésünk szerint e tekintetben igyekszik megtenni, ami módjában áll, talán elmondható, hogy még annál is többet: önként vállalt feladatként is keresi és használja az eszközöket, a módszereket, a lehetőségeket a polgárai biztonságának, és ami legalább ilyen fontos, a biztonságérzetének erősítésére. Amennyiben pedig ebben segítőre talál, mint ahogy ezt mutatja most a LifeMax Egyesület szíves felajánlása, azt nagy örömmel fogadja.
Idős polgártársaink számára különösen meghatározó a biztonságérzet. Nekik az is számít, hogy tudhatják, odafigyelnek rájuk, nincsenek teljesen egyedül – még ha sokszor, sokan, sajnálatos módon, valójában egyedül vannak és kevés figyelmet kapnak. Ha ez a készülék nem is pótolhatja a szűkebb és tágabb közösség odafigyelését, sokat segíthet, ha egy olyan rendszer védelmét élvezik, mint amilyennek a felajánlásáról ma szó van. A távfelügyelet akkor is hasznos, ha fel kell, fel lehet hívni valakit, aki segíthet – de már akkor is hasznos, ha soha nem lesz szükség rá; viszont a tudat, hogy „ha kellene”, akkor közel van. Minden okunk megvan bizakodni benne, hogy közel tucatnyi miskolci polgártársunk számára sokat jelent majd ez a fajta biztonság az elkövetkező esztendőben. Azzal együtt, hogy kívánjuk, sose legyen szükségük a hívásra – csak a jóleső tudatra, hogy „ha kellene”, akkor jönne a segítség.
Gúr Péter Attila, a Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény igazgatója:
– A LifeMax egyesület tíz darab távfelügyeleti jelzőkészüléket ajánlott fel Miskolc Megyei Jogú Város önkormányzat által fenntartott Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény ellátottjai részére. A szolgáltatást igénybe vevőkre jellemző, hogy otthonukban egyedül élnek, mozgásukban korlátozottak, természetes támogató rendszerük hiányos, vagy a hozzátartozóik távol élnek. A házi segítségnyújtást az intézmény korlátozott időtartamban tudja biztosítani a célcsoport számára, míg a távfelügyeleti rendszer a nap 24 órájában, folyamatosan jelent biztonságérzetet a készüléket használó embereknek. Az otthonukban egyedül élő időseknél, betegeknél gyakran jelentkezik a nap bármely időszakában – főleg az éjszakai órákban – akut krízis helyzet, amely gyors reagálást, segítségnyújtást igényel. Ez a rendszer lehetővé teszi az azonnali intézkedést, a megfelelő segítség hozzárendelés biztosítását. Köszönjük a lehetőséget, és bízunk benne, hogy a szolgáltatás időseink megelégedésére fog szolgálni.