Mint mindennek, az online vásárlásnak is vannak előnyei, hátrányai. Gyerekcipők esetében a legnagyobb kockázatot a rossz méret vagy a nem megfelelő fazon választása jelenti. Összefoglaltuk, hogyan kerületed el a hibás döntéseket.
Nehéz elképzelni kényelmesebb és gyorsabb vásárlást, mint amikor a kanapédon ülsz, és pár kattintással kiválasztod a gyereknek a szandált vagy a benti cipőt. Keresel egy bizalomgerjesztő webáruházat, leszűröd a listát típusra, fazonra, színre és méretre, rákattintasz a megfelelő darabra, kosárba teszed, majd irány a fizetési felület. Néhány perc alatt megoldottad a feladatot.
Igen ám, de próbálás nélkül honnan tudod, mekkora méretet kell választanod, és milyen fazon illik a gyerek lábfejére?
Mérési praktikák
Szerencsére létezik néhány megbízható trükk és eljárás, amelyek segítségével otthon is kiderítheted, hogy mi szemed fényének aktuális lábmérete. A legegyszerűbb ezek közül a körülrajzolós módszer. Tegyél le a földre egy A4-es papírlapot, állítsd rá a gyereket zokniban, majd rajzold körül a lábfejét! Ezután mérd meg a távolságot a sarok és a nagylábujj között. Ezt a számot még korrigálni kell, ami azt jelenti, hogy normál vagy keskeny lábfejnél adj hozzá 5 millimétert, erős vagy széles lábfejnél pedig 7-10 millimétert.
A végeredmény a belső talphossz (BTH), ami a legfontosabb paraméter egy online cipő vásárlás során. Egy megbízható gyerekcipő webáruház valamennyi termékének adatlapján feltünteti ezt az értéket, így ha elvégzed a mérési procedúrát, nagy eséllyel a megfelelő méretű modellt fogod megrendelni.
Vásárlás előtt érdemes rákérdezni, érdeklődni
A méret mellett a cipők adatlapján a gyártók vagy a forgalmazók sok esetben azt az információt is feltűntetik, hogy milyen típusú lábfej esetén javasolják az adott darab viselését. A normáltól eltérő lábfejnél (széles, keskeny, erős, magas rüsztű) ez nagy segítséget jelent.
Ha nem állnak rendelkezésre ezek az adatok, vagy ha bizonytalan vagy a megfelelő fazon és méret meghatározásakor, mindenképpen lépj kapcsolatba az adott webáruházzal! A megbízhatóság egyik fontos ismérve, hogy az ügyfélszolgálatos szerepét betöltő munkatársak mennyire elérhetők és milyen minőségű tájékoztatást adnak ilyen esetekben.
Az online fogyasztónak jogai vannak
A magyar jogszabályok több módon is védik az online vásárlók érdekeit, így kijelenthető, hogy az internetes gyerekcipő rendelésnek nincs igazán kockázata. Röviden tekintsük át a vásárlókat védő szabályokat, jogokat!
Az egyik legfontosabb az elállás joga. A megrendelt termék kézhezvételétől számított 14 napon belül jogod van indoklás nélkül visszaküldeni a terméket (a szállítás költsége a legtöbbször téged terhel). Ez akkor jön jól, ha kiderül, hogy még sincs szükséged a cipőre, vagy nem jó fazont és méretet választottál.
Ez utóbbi esetekben élhetsz egy másik lehetőséggel, a cserével. A webáruházak eltérő módon szabályozzák az erre vonatkozó eljárásokat, így tanácsos előzetesen tájékozódnod az online felületükön.
Fontos áttekinteni a kellékszavatosság intézményét is. Ez a jog nyelvén azt jelenti, hogy az eladó két dolgot szavatol: (1) a termék pontosan olyan, ami a termékleírásban szerepel, (2) nincs tudomása olyan látható vagy láthatatlan hibáról, ami már a vásárlás pillanatában fennáll. A kellékszavatosság 2 évig érvényesíthető. Ha termékhibát észlelsz, és azt a vásárlástól számított hat hónapon belül jelzed, akkor az eladó köteles kicserélni vagy megjavíttatni a szóban forgó gyerekcipőt. Amennyiben erre nincs mód, árleszállítást vagy árvisszatérítést kérhetsz. A hat hónapos határidő azért lényeges, mert ha ezen túl jelzed a termékhibát, akkor neked kell bizonyítanod, hogy az már a vásárlás pillanatában is fennállt, ami meglehetősen nehéz feladat./X/