Jöhet a mesterséges intelligencia alapú értékbecslés
Az ingatlanpiacon jelenlévő cégeknél is elkezdődött a digitális transzformáció, aminek keretein belül a lehető legtöbb folyamatot próbálják meg automatizálni. A nagyobb vállalkozások már elkezdték megtalálni az értéket az adataikban, ez most a legerősebb trend, ami a szegmensben tapasztalható. Ercsey-Orbán Péter, az ismert online ingatlanértékesítő portál ügyvezető-társalapítója arról beszélt, néhány éven belül Magyarországon is mesterséges intelligencia becsülheti meg a lakások értékét. Ha ez bekövetkezik, az óriási paradigmaváltást jelentene a piacon.
A Nyugatról érkező innovációk technológiai forradalmat indítottak be a hazai ingatlanpiacon, az ágazat szereplői a manuális folyamatokat elkezdték automatizálni. A koronavírus-járvány ráadásul ezt a jelenséget fel is gyorsította.
Ercsey-Orbán Péter,elmondta, a nagyobb vállalatok elkezdték megtalálni az értéket az adataikban. Mint fogalmazott, ha valakinek sok adat áll a rendelkezésére, akkor abból rengeteg dolgot ki lehet olvasni akár a mesterséges intelligencia segítségével.
„Ma már léteznek olyan technológiák, melyek automatizáltan meg tudják mondani egy ingatlanfeltöltés során, hogy az adott lakás jó vagy rossz állapotú, melyik képet érdemes előre sorolni a hirdetésben. Képes lehet meghatározni egy ingatlan vételárát is, de például az ingatlanfejlesztőknek is segítséget nyújthat arra vonatkozóan, hol érdemes újabb beruházást indítani” – értékelt a szakértő.
Éveken belül bekövetkezhet a paradigmaváltás
Felhívta rá a figyelmet, hogy egy weboldalt egy idő után már nem lehet tovább fejleszteni, a különböző portálok egy bizonyos pont után ugyanúgy fognak kinézni. Amiben viszont többet tudnak adni és hatékonyabbak tudnak lenni, az az, ha az adatra építenek.
Az ügyvezető-társalapítója közölte, Nyugat-Európában és Észak-Amerikában már nagyon erősen jelen van az adatalapú ingatlankereskedelem.
„A Zillow, a legnagyobb amerikai ingatlanportál mesterséges alapú értékbecslőt használ. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha feltöltünk egy ingatlant a rendszerbe, ami ajánlatot tesz az ingatlanra és másnap készpénzben megvásárolja azt a cég. Ebben látszólag nagy a kockázat, de a vállalatnál bíznak az algoritmusban. Az ingatlant ezt követően felújítják és jelentős haszonnal tovább adnak rajta” – mondta Ercsey-Orbán Péter.
Megjegyezte, becslések szerint ez a technológia akár már 2-3 éven belül begyűrűzhet Magyarországra is, ami óriási paradigmaváltást jelentene a piacon.
A hibrid ingatlanközvetítő startupoké lehet a jövő
A mesterséges intelligencián alapuló ingatlankereskedelem egyik előszele Magyarországon a cég. A hagyományos értelemben vett ingatlanközvetítő vállalat, tech cégként tekint magára, mert hibrid modellt követnek. Ugyan ügynökökkel dolgoznak, de annyi folyamatot automatizálnak, amennyit csak lehet.
A honlapon megtalálható egy ártérkép, ami az adott ingatlan lokációja és alapvető paraméterei alapján képes nagyságrendileg megbecsülni, mennyiért lehet eladni vagy kiadni egy lakást.
„Az online szerződéskötés után az eladók egy velük online, valamint telefonon keresztül kommunikáló, kijelölt tanácsadót kapnak, aki a jogi és értékesítési ügyekben tud hasznos információkkal szolgálni. Miután megtörtént a szerződés megkötéséhez szükséges adategyeztetés és azonosítás, az algoritmusok minden feladatot átvesznek. A hirdetések körülbelül 80 ingatlanportálon jelennek meg, ez a folyamat az online felületen teljesen hitelesen nyomon követhető. Látható, hogy hol van meghirdetve, ahogy az is, hány érdeklődő volt rá” – magyarázta Ercsey-Orbán Péter.
A hirdetésnél minden esetben a Livlia egyik ügynökének a telefonszáma van megadva, ezáltal előszűrik a kéretlen hívásokat. Ha az érdeklődés valós, akkor továbbítják a megkeresést a hirdetőnek, majd a tulajdonos és a potenciális vevő egyeztetnek. A vevők számára azért kifejezetten előnyös ez a megoldás, mert a cég jutalékának egy részét kuponok formájában visszakapják.
Ercsey-Orbán Péter végezetül arról is beszélt, a technológiai forradalom azért is lehet nagyon hasznos Magyarországon, mert a korábban már említett Zillow elemzése szerint például 20-30 százalékkal többen kattintják le azokat a hirdetéseket, melyek borítóján a konyha vagy a fürdőszoba szerepel. Ezt viszont csak mesterséges intelligencia tudja ilyen pontosan megfigyelni.