A Műegyetemen már működik az Ericsson élő 5G teszthálózata
Az autó már ma is több egyszerű személyszállító eszköznél: a fejlett infotainment rendszerek segítik a kommunikációt, a valós idejű tájékozódást, az utasok szórakozását, felügyeletét, egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszerek szolgálják a biztonságot. A hálózatba kapcsolt járművek hamarosan már nem csak a sofőrrel, de egymással és az okos úthálózattal is képesek lesznek kommunikálni. Ehhez azonban egy kellően gyors és stabil kommunikációs platformra van szükség.
Megbízható 5G hálózatra mindenhol.
Tavaly 250 millió olyan gépjármű közlekedett a világ úthálózatán, amely kommunikációs hálózatba volt kötve, 2025-től pedig eljöhet az az időszak, amikor minden eladott új autó képessé válik a vezeték nélküli kommunikációra. Ezzel kézzel-fogható közelségbe kerülhet az önvezető járművek néhány évtizede még csak sci-fikben vizionált korszaka. Ám addig még az autógyártókra, a közlekedési infrastruktúrák tulajdonosaira és főleg a vezeték nélküli hálózatokat üzemeltető cégekre komoly munka vár, mert stabil és széleskörű 5G lefedettség nélkül mindez nem valósulhat meg.
Zalaegerszegen száguldhatnak az önvezető tesztautók
A ténylegesen „autonóm” járművek globális térnyeréséhez széles körű iparági összefogásra is szükség van a hálózati hatás megteremtése érdekében, éppúgy, ahogyan az autózás hajnalán, a XX. század elején. Akkor elsősorban az úthálózat továbbfejlesztése vált szükségessé ahhoz, hogy az utakon egyre több jármű közlekedhessen egyre gyorsabban, ugyanakkor a lehető legbiztonságosabban.
Ilyen összefogás kezdődött el Magyarországon is a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán, ahol számos iparági szereplő együttesen vizsgálja, hogy az önvezető autók hogyan tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán az Ericsson épített ki 5G teszthálózatot 2019-ben, és partnereivel Magyarországon először mutatott be manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben. Az Ericsson más hasonló projekteben is részt vesz: Svédországban a buszokat és teherautó-kat gyártó Scaniaval karöltve épített ki 5G teszthálózatot Södertäljében a járművek távoli vezérlésének fejlesztésére, nemrég pedig egy Barcelona mellett felépült tesztpályán vett részt a dedikált 5G hálózat kialakításában.
Egy autó, egy óra, 4000 gigabyte adat
Az újgenerációs hálózat két legfontosabb adottsága – a nagyobb adatátviteli kapacitás és az alacsony késleltetés – alkalmassá teszi az 5G infrastruktúrát arra, hogy hálózatba kapcsolt járművek sokasága legyen képes valós időben a korábbiaknál lényegesen nagyobb adatmennyiséget küldeni és fogadni, melyek alapján a sofőr – legyen hús-vér ember vagy mesterséges intelligencia – jó döntést tud hozni. A mesterséges intelligencia és más feltörekvő technológiák támogatásával gyors ütemben fejlődnek a vezetéstámogatásra, a jobb járműteljesítményre, a forgalomfigyelésre és az energiahatékonyságra vonatkozó fejlettebb szolgáltatások. Elemzői előrejelzések szerint egyetlen önvezető autó egyetlen óra alatt 4000 gigabyte adatot generál.
A technológia révén az út mentén elhelyezett szenzorok, illetve közlekedésirányító rendszerek jelzést küldjenek a járműveknek, így például egy balesetről vagy egy lámpás csomópont terheltségéről azonnal értesülhet a vezető, ami alapján pedig új, gyorsabb útvonalat választhat. Az állandó út-jármű kommunikációs kapcsolat elterjedésével a közlekedés dinamikája alapjaiban változhat meg, hiszen az útvonal és a sebesség automatikus optimalizálása nagyban csökkentheti a nagyvárosok forgalomterhelését és a dugók kialakulásának esélyét. A kevesebb dugó nemcsak kevesebb környezet-szennyezéssel, hanem gazdasági előnyökkel is járhat, hiszen több időnk jut produktív tevékenységekre.
Az 5G hálózatokon a szolgáltatás zökkenőmentes folytonossága határokon átnyúlóan is garantálható – a határokon átnyúló átadások elengedhetetlenek ahhoz, hogy a nemzeti hálózatok közötti folyamatos vezetési élményt lehessen biztosítani, amikor a csatlakoztatott és autonóm járművek átmennek egyik országból a másikba.
Műegyetemi kutatás hozhat áttörést az útvonal optimalizálásában?
Az 5G hálózatok egy másik előnye, amely ugyancsak szükséges az „önvezető” autózáshoz, hogy a hálózatokon pillanatok alatt fel lehet tölteni egy központi felhőbe a különböző szenzorok által rögzített információkat azokról az autókról, amelyek valamilyen szintű önvezető képességgel vannak felszerelve. A felhőben a „központosított” logika képes kiszolgálni több tízezer autót is.
Többek közt az ebben rejlő lehetőségeket is vizsgálják a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) kutatói az Ericsson és a Magyar Telekom partnerségével azon a hálózaton, melyet tavaly év végén állítottak üzembe a partnerek. A projekt részeként az Ericsson egy komplett 5G teszthálózatot épített ki, amely a BME I épületében beltéren és az épület szomszédságában kültéren egyaránt működik, valamint az Ericsson K+F központjának kutatólaborjában is elérhető. A létrejött hálózaton olyan alkalmazásokat, felhasználási eseteket és funkciókat is ki lehet próbálni, amelyek élő hálózatban még nem elérhetők. A fejlesztés alatt álló szoftverek tesztelését így már a korai szakaszban el lehet kezdeni, ez pedig jelentősen gyorsítja egy-egy alkalmazás piacra jutását.
Frissítés észrevétlenül
A gyors vezeték nélküli kapcsolat a fentiek mellett számos más, a vezető kényelmét szolgáló megoldás bevezetését és alkalmazását teszi lehetővé. Így többek közt az autók fedélzeti számítógépén futó szoftvereket gyorsan, akár egy né-hány perces megállás alatt, észrevétlenül frissíteni lehet, aminek köszönhetően már nem csak a pár évenként esedékes időszaki szerviz során végezhető el ez a folyamat.
Még a frissen frissített HD-térképek is tartalmazhatnak elavult információkat. Ilyen esetekben az autók valós idejű frissítéseket is küldenek a Mobile Edge Cloudnak, ami lehetővé teszi, hogy a mögöttük haladó autók is megkapják a releváns frissítéseket a felhőből.
Ha a kutatások és a hálózati fejlesztések ilyen ütemben zajlanak, akkor néhány éven belül alapjaiban változhat meg a közlekedés mai képe. Lehet, hogy rövidesen intelligens autóinknak elég lesz bemondani egy címet, és azok az optimális, leggyorsabb és legbiztonságosabb úton visznek el a célhoz. Vagy éppen segítenek egy tűzoltónak, mentőnek gyorsabban elérni egy balesethez. Ehhez az is kell, hogy a gépjárműipari és technológiai fejlesztések mellett az 5G hálózatok nemzeti és nemzetközi kiépítése, és az ehhez szükséges döntések is kövessék a technológiai fejlesztések ütemét.