A lendkereket ismerhetjük gyermekkorunkból a kisautókból, de a kettős tömegű lendkerék is ismerős lehet, csak immár teljesen más aspektusból. Sok hasznos tulajdonsága mellett sajnos pokollá is teheti az életünket egy esetleges meghibásodás során.
Nézzük meg most, hogy mi is ez a kettős tömegű lendkerék, mit nyújt számunkra? Továbbá kitérünk arra is, hogy milyen tüneteket produkál, ha gond van vele, és hogyan tudjuk kitolni az élettartamát.
Mi is az a kettős tömegű lendkerék?
A motor és a sebességváltó között helyezkedik el az autónkban, fixen rögzítve van a motor főtengelyéhez. Funkcióját tekintve hasonló, mint amit még kisgyermekként láthattunk a lendkerekes autóinkban, amikor is segítette az autót, hogy minél tovább guruljon. Amikor a motor működése közben épp nem végez munkát, akkor egyfajta erőtárolóként működik, és visszaadja a fordulatot a motor számára.
Létezik egytömegű és kéttömegű lendkerék is, melyek közül mily meglepő, ez utóbbi a bonyolultabb. Amikor nagy fejlődésnek indultak a dízelmotorok, akkor keletkezett egy igény, hogy induláskor ne rángasson az autó. Ezt a feladatot tökéletesen ellátja, ahogy az induláskori nagy rezonanciát is kiválóan csillapítja.
Az előnyei
Nézzük, milyen előnyökkel jár a kettős tömegű lendkerék! Már említettem, hogy csillapítja a motor rezgését és nem engedi, hogy induláskor rángasson az autó. Emellett további előnye, hogy lehetővé teszi azt, hogy alacsonyabb fordulatszámon is vezethessünk, így üzemanyagot spórolva. De az autó egyéb részeinek védelmében is fontos szerepe van: védi a kuplungszett és a váltó alkatrészeit is.
Bár elméleti lehetőség van arra, hogy egy egyszerűbb fix lendkerékre cseréljük ezt a szerkezetet, gyakorlatban ezt nem ajánlanám senkinek. Egy erős dízelmotor mellé egyszerűen szükség van egy kettős tömegű lendkerékre.
Tünetek, ha gond lenne vele
Több árulkodó jele is van annak, ha gond van a lendkerékkel. Ha lassan elkezd egyre zajosabbá vagy nehézkesebbé válni a váltás, az már gyanús lehet. Ugyanígy gyanakodhatunk a lendkerék hibájára akkor is, ha alapjárati zajokat hallunk, vagy alapjáraton (eddig nem észlelt) remegést érzünk az autónkban. A hideg indítás esetén jelentkező zajok és “nyögések” is baljósak lehetnek. A leállításkor hallható csörömpölő zaj és a remegés is egy jel lehet.
Biztos jele, hogy gond van vagy lesz, ha beindításkor fullad az autó, mintha valami lefogná a motort. Ha biztossá válik, hogy cserélni kell a lendkereket, akkor megtalálhatod az autódba illő alkatrészt az Evo Autó KFT oldalán.
Mit tehetek, hogy kitoljam a kettős tömegű lendkerék élettartamát?
Nincs fix élettartam-elvárás a lendkerekekre. Ez lehet 100 ezer vagy 300 ezer kilométer is. De tehetsz érte, hogy kitold az élettartamát. Kerüld a sportos vezetést! Mérsékeld az indítások számát. Kerüld a folyamatos túl alacsony és túl magas fordulatszámokat. Ezekkel máris javíthatsz az élettartamán./X/