Hétvégén lezárult a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. közösségimédia-oldalon meghirdetett versenye, melynek során az ország legveszélyesebb zebráját keresték. A szavazásra bárki jelölhetett gyalogátkelőhelyet, a legtöbb voksot kapó nyertes zebrát pedig okoszebrává alakítják. A versenyben összesen 200.758 szavazatot adtak le, a 102 zebrát tartalmazó összesített listáról a legtöbb voksot egy ózdi és egy váci átkelőhely kapta, melyek a verseny során végig fej-fej mellett haladtak. Az Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából végül mindkét város legveszélyesebb zebrája okossá válik majd.
Az Országos Rendőr-főkapitányság statisztikái szerint 2020-ban 1.845 személysérüléssel járó gyalogos baleset történt az országban. 2019-ben 969, 2018-ban pedig 1.079 esetben történt gyalogosgázolás a kijelölt gyalogátkelőhelyeken. A zebrákat a biztonságosabb közlekedés érdekében hozták létre, mégis éppen az átkelőhelyeken fordulnak elő leggyakrabban balesetek vagy balesetveszélyes helyzetek.
Okoszebrával a gyalogosokért
A Generali a Biztonságért Alapítvány kiemelt céljai közt szerepel a közlekedés biztonságosabbá tétele, a balesetmegelőzés, a kerékpárosok és gyalogosok védelme. Ennek érdekében a SafeCross® okoszebra® fejlesztőjével karöltve országszerte telepítenek okoszebrákat, melyek növelik a biztonságos átkelések számát. Az okoszebra kialakítására önkormányzatok pályázhatnak, az Alapítvány a kivitelezési költségek 50%-át vállalja. A Generali 2018 óta összesen 40 okoszebrát adott át országszerte. Egy okoszebra kialakításának költsége körülbelül 3 millió forint.
Mi az az okoszebra és miért jó?
A SafeCross® okoszebra® egy mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal ellátott rendszer, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A LED fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.
Sokan nem tudják, de az autóvezető látótere a sebesség növekedésével egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelő teljes szélességének csak 60%-át, a középső részét látja élesen. Az okoszebrák esetében a vezető látóterének fókuszában felvillanó LED-fények hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra. Statisztikák szerint az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel növekedik azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek. Egy debreceni gyalogátkelőhelyen például az okoszebra telepítése előtt 55% volt az autósok megállási hajlandósága, az átadást követő második héten az arány már 65% volt, két hónap múlva pedig már 76%-ra emelkedett a megállási hajlandóság.
Ózd és Vác nyert a meghirdetett versenyen
Idén tavasszal a Generali és a Pearl Enterprises Kft. közösségimédia-oldalon meghirdetett versenyt indított, melyben a lakosság véleményét kérve keresték az ország legveszélyesebb zebráját. A hétvégén lezárult verseny során a résztvevők összesen 200.758 szavazatot adtak le, a legtöbb voksot az ózdi Munkás úti zebra (64.232), valamint a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő (51.478) kapta.
A nagyszámú szavazatok okán a Pearl Enterprises Kft. végül úgy döntött, hogy második helyen végzett városnak felajánlja, hogy saját költségén átalakítja az ő gyalogos átkelőhelyüket is. Így a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából végül mindkét város legveszélyesebb zebrája okossá válik majd. A kivitelezések a tervek szerint ez év végéig valósulnak meg.