Már egy 1959-es hajózási szabályzat is rendelkezik a közlekedő hajók személyzetének szükséges létszámáról.
Most, hogy folytatódik a Hableány katasztrófa tárgyalása, és a balesetért nagy valószínűség szerint felelősséggel tartozó ukrán kapitány ügyvédje, úgy kívánja védence cselekményének súlyosságát csökkenteni a bíróság előtt, hogy felhozza a Hableány legénysége eggyel kevesebb volt az előírtnál.
Véletlenül találtunk egy 1959-ben kiadott Hajózási szabályzatot, a Duna Magyarországi szakaszára és az egyéb hajózható belvizeken közlekedő hajókra.
Ennek függelékében a következőt fedeztük fel.
„A Kormány 28/1959 (V. 9.) számú rendelete a vízi közlekedés rendjét sértő cselekmények szabálysértéssé nyilvánításáról.
2. paragrafus. Amennyiben a cselekmény büntető rendelkezés alá nem esik, szabálysértést követ el és 1000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható az a hajóparancsnok, (hajóvezető, kishajóvezető , tutajvezető) aki a Hajózási Szabályzat 1-es pontjának 6. cikkének 1-es paragrafusában foglaltak ellenére kisebb létszámú személyzettel hajózik, mint amilyen létszámú személyzetet a hatóság az adott hajóra megállapított.”
Ebből látható, hogy már 62 évvel ezelőtt is különös figyelemmel voltak a hajózási szabályok alkotói, a közlekedő hajókon szolgálatot teljesítők létszámára.
Azonban továbbra is az a véleményünk, hogy nagyon másodlagos volt a baleset bekövetkeztében az a tény, hogy az előírtnál eggyel kevesebb matróz volt a Hableány sétahajón. Ha két matróz van, akkor is bekövetkezett volna a baleset. A korabeli szabályzatot csak érdekességként idéztük.
Kertész Z István