Mekkora kiadással számolunk az idei Black Friday alkalmával? Hány webshopban nézelődünk párhuzamosan és milyen digitális platformon? Melyik átvételi és fizetési módot részesítjük előnyben? Szoktunk esetleg használt terméket is vásárolni? A Jófogás kíváncsi volt, ezért megkérdezte a felhasználóit. Az online kérdőívet 4120-an töltötték ki, az eredmények között pedig akad igen meglepő is.
Magyarországon a hivatalosan holnap esedékes Black Friday jelenti az év egyik legnagyobb promóciós eseményét. Ami a vásárlók szempontjából a hatalmas vásárlási lázat és a limitált ajánlatokat testesíti meg, az e-kereskedelmi és logisztikai cégek részéről elképesztő felkészülést és tervezést igényel. Ugyan a Jófogás klasszikus értelemben nem vesz részt a Black Friday őrületben, havi 1,6 millió egyedi látogatójával, piacvezető apróhirdetési oldalként sokat tud a felhasználói viselkedéséről, látogatói pedig aktív vásárlóknak számítanak egyéb digitális piactereken is.
A portál november közepén végzett online felméréséből például kiderül, hogy a látogatók 54%-a fekete pénteken legfeljebb 5 webshopban fog párhuzamosan nézelődni, míg 25%-uk 5-10, 15%-uk pedig 15-nél is több webshopban fog egyszerre válogatni az akciós termékek közül. A kosárméretek tekintetében a válaszadók csaknem 40%-a legfeljebb 50 ezer forintot tervez költeni, míg a megkérdezettek 12%-a 100 ezer forintot, 7%-a pedig 150 forintot is meghaladó kiadással számol.
„A többcsatornás értékesítési modell és az ez irányú fejlesztések létjogosultságát visszaigazolandó, a kitöltők 52%-a idén okostelefonon és tableten fog a kedvezményekre vadászni. Rendkívül fontos, hogy az e-kereskedelmi szereplők a felhasználói élményt szem előtt tartva, megfelelően optimalizált és nagy terhelést tűrő felületekkel várják a vásárlóikat, mert egy-egy apróbb hiba és késlekedés is azt eredményezheti, hogy a felhasználó azon nyomban átklikkel egy másik webshopba. Miként a felmérésünkből is kiderül, ilyenkor rengeteg ablak és applikáció van párhuzamosan megnyitva” – emelte ki Palocsay Géza ügyvezető.
A fizetési módoknál a készpénzes utánvét a legnépszerűbb (54%), a bankkártyás fizetési lehetőséget 33%, a banki átutalást 8, az elektronikus pénztárcát pedig 5 százalék jelölte meg. A kitöltők 63%-a arra számít, hogy a koronavírus miatt a webshopok és főleg a csomagszállítók még a tavalyinál is jobban túl lesznek terhelve, ami nem meglepő, ha megnézzük, milyen válaszok érkeztek a szállítási módokkal kapcsolatban. Csupán 14% tervez személyes átvétellel, ezzel szemben 44% futárszolgálatos, 20% postai házhoz szállítást, 11-11 százalék pedig csomagautomatába vagy átvételi pontra történő szállítást fog kérni. Ezek közösen mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a logisztikai cégeknek minden eddiginél nagyobb csomagszámmal kelljen megbirkózniuk.
És ami meglepő eredmény? A Jófogás azt is megkérdezte, hogy a látogatók szoktak-e használt termékeket vásárolni Black Friday napján. A válaszadók kétharmada márpedig szokott: 54% mindenféle használt terméket, 11% pedig csak olyat, amit eredeti csomagolásban tud megvásárolni.
Ez pedig nagy örömöt okozott a Jófogás háza táján, a vállalat ugyanis minden évben kiszámítja, hogy a használt termékek vásárlása mennyivel csökkenti a felesleges károsanyag kibocsátást. A másodkézből beszerzett, vagy a feleslegessé vált, de nem kidobott, hanem inkább továbbadott termékeket ugyanis nem kell újra legyártani vagy leselejtezni. Így az ezekből az eljárásokból adódó szén-dioxid kibocsátástól, egyben további nyersanyag-felhasználástól is megóvhatjuk a Földet.