Éppen száz évvel ezelőtt, 1920. november 14-én indult el az első fával rakott szerelvény a – mai nevén – Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) fővonalán a Garadna völgyéből a miskolci Fáskertbe.
A csaknem 18 kilométeres szakasz alig 9 hónap alatt készült el. A koronavírus járvány miatt sajnos nincs lehetőség az évforduló nagyszabású megünneplésére. Az ÉSZAKERDŐ Zrt. és a LÁEV dolgozói ezért egy rendhagyó installációval, a Diósgyőr-Majláth forgalmi telepen 100-as számot formázó alakzatba rendezett kisvasúti személykocsikkal és mozdonyokkal emlékeztek a jubileumra.
Ez egyébként kettős évforduló a Lillafüredi Állami Erdei Vasút történetében. Éppen tíz évvel ezelőtt továbbította ugyanis első menetrend szerinti vonatát az Mk48 2021 pályaszámú dízel-villamos hibrid mozdony Miskolc-Dorottya utca és Garadna között. Keskeny nyomközű, menetrend szerinti vonatot továbbító hibrid mozdonyként ez világelső volt. A mozdony az utóbbi években a LÁEV legstabilabb, legtöbbet közlekedő, gazdaságosan üzemeltethető és jól kezelhető járműve lett. Az idei év fejlesztései részeként további két hagyományos külsejű, számos elemében továbbfejlesztett hibrid mozdony készül a Lillafüredi Állami Erdei Vasút részére – tájékoztatott Zay Adorján, az ÉSZAKERDŐ Zrt. vezérigazgatója.