A Budapesti Közlekedési Központ számos lépést tett annak érdekében, hogy megelőzze a Repülőtéri járatra való jegyvásárlást. Ennek legfontosabb részeként módosíttatta az automaták szoftverét, amelyből már nem vásárolható meg a Repülőtéri járatra szóló termék. Emellett a Mobiljegy applikációban is megszűnt a jegy értékesítése. A hajókra vonatkozó jegyek esetében ugyanígy járt el a BKK. A közlekedésszervező társaság elismeri a felelősségét, és ismételten köszöni a Közlekedő Tömeg észrevételét. A fel nem használt Repülőtéri vonaljegyek eladásából származó bevételt jótékony célra fordítja, illetve díjmentesen visszatéríti az ügyfelei részére.
A koronavírus-járvány miatt 2020. április 1-jén leállt a 100E reptéri busz közlekedése. Erről a BKK még tavasszal tájékoztatta az utasokat. Mivel a leállást eredetileg csak rövid időre tervezték, ezért továbbra is lehetett elővételben jegyet váltani a járatra. Az esetleges félreértések elkerülése érdekében:
· április 1-jétől a BKK pénztáraiban és ügyfélközpontjaiban kiemelt figyelmet fordítottak azokra az ügyfelekre, akik Repülőtéri vonaljegyet kívántak vásárolni. Az ilyen érdeklődőkkel közölték, hogy bár elővételben megvásárolható a jegy, azonban a járat bizonytalan ideig nem közlekedik.
· Július közepe óta a fel nem használt jegy teljes vételárát visszatérítik a BKK ügyfélközpontjaiban, kezelési költség nélkül.
· A mobilapplikációban vásárolt Repülőtéri vonaljegyet szintén vissza lehet váltani. Ilyenkor jóváírják az összeget az ügyfél belső egyenlegén, ami a későbbiekben felhasználható egy másik termék vásárlására.
· Ha valaki nem kíván a visszaváltásával foglalkozni, akkor a jegyet felhasználhatja egy későbbi utazása során.
Kijavította a hibákat a BKK
Az eddigi intézkedések ellenére az elmúlt fél évben több, mint 15 ezren vásároltak Repülőtéri vonaljegyet. A Repülőtéri járatok mellett, a pandémia miatt el nem indított BKK hajókra vonatkozó termékek is kaphatók voltak az elmúlt hónapokban az automatákból. Ezek a jegytípusok egyébiránt a hajókat érintő, rendszeres téli üzemszüneti időszakban is elérhetők. Az áprilistól szeptember végéig tartó szezonban összesen 78 felnőtt és 37 gyermek jegyet adott el a társaság 46.948 forint értékben.
A további felesleges vásárlások megelőzése érdekében a BKK számos lépést tett:
· a Mobiljegy applikációból azonnal, már a Közlekedő Tömeg Egyesült figyelemfelhívásakor törölte a Repülőtéri és a hajós terméket;
· a szolgáltató segítségével módosította az automaták szoftverét, így már nem érhető el a Repülőtéri és a hajó jegy a gépekben;
· a következő időszakban jelentősen nő a 100E járat közlekedésével kapcsolatos tájékoztatók száma;
· ma már nem csak a kiemelt helyszíneken, hanem az összes jegyautomata képernyőjén megjelenik a repülőtéri járat leállításáról szóló információ;
· a fel nem használt Repülőtéri és hajó vonaljegyek árát továbbra is díjmentesen visszatérítik a BKK ügyfélközpontjaiban;
· a külföldi állampolgárok is visszaválthatják a feleslegesen megvásárolt jegyet, anélkül, hogy Magyarországra utaznának. Elég, ha online módon igazolják a vásárlást a BKK ügyfélszolgálatának előírásai alapján.
A BKK vállalja a felelősséget
A BKK eltökélt célja, hogy közszolgáltatóként nyitott, transzparens módon működjön. Éppen ezért ismételten köszöni, hogy a Közlekedő Tömeg Egyesület felhívta a figyelmet a 100E járattal és a hajókkal kapcsolatos hibára. Egyúttal elnézést kér azoktól az utasoktól, akiknek ez a mulasztás felesleges kiadást okozott. A BKK természetesen vállalja a felelősséget.
Az eset kivizsgálása után a hibás döntésekben résztvevő munkatársakat figyelmeztetésben részesítették, illetve a mulasztás miatt munkaviszony megszüntetésére is sor került. Emellett a társaság lépéseket tesz azért, hogy az intézményi kultúrában jobban előtérbe kerüljön az ügyfélközpontúság, ennek köszönhetően a jövőben ne fordulhasson elő a mostanihoz hasonló eset.
A Budapesti Közlekedési Központ úgy döntött, hogy a fel nem használt vonaljegyek eladásából származó 14 millió forint bevételt jótékony célra fordítja az év végéig. Nem titkoltan a BKK szeretne ezekkel a lépésekkel példaként szolgálni a közpénzekkel gazdálkodó intézmények számára.
Egy gomb kiiktatása 1,4 millió forint
A Közlekedő Tömeg Egyesület közösségi oldalán megjelent bejegyzés után a Budapesti Közlekedési Központ azonnal felvette a kapcsolatot az automatákat üzemeltető T-Systemsszel, ugyanis a BKK a jelenleg működő jegyértékesítő automaták 2013-ban megkötött szerződése szerint nem tud közvetlenül, saját jogosultsággal termékeket módosítani a készülékekben. Azaz, nem rendelkezik megfelelő szintű, közvetlen hozzáféréssel az automatákat irányító rendszerhez. A szolgáltató a hét évvel ezelőtt kötött egyezmény alapján 1,4 millió forintos árajánlatot adott a gombok kiiktatására, így a Repülőtéri és a hajó jegy vásárlására szolgáló funkciók deaktiválásáért 2,8 millió forintot fizet a BKK. A gombok visszaállítása várhatóan hasonló költséget emészthet fel.