A Jófogás felhasználói 240 000 tonna szén-dioxid kibocsátásától óvták meg a Földet
Idén csaknem egy hónappal később, július 29. helyett augusztus 22-én esedékes a Túlfogyasztás Világnapja, vagyis ekkorra használjuk el a Föld egy évre elegendő erőforrásait. A Jófogás „Secondhand Hatás” nevet viselő kutatása a világnap alkalmából minden évben a használt árucikkek károsanyag-kibocsátásra gyakorolt jótékony hatására hívja fel a figyelmet.
A Jófogás felhasználói azzal, hogy 2019 során másodkézből vásároltak több mint 2 millió terméket, 1 év alatt összesen 240 000 tonna szén-dioxid-kibocsátásától óvták meg a Földet.Ez a mennyiség 1,3 milliárd műanyagzacskó, 450 millió alumíniumedény vagy például 660 km, acélból készült vasúti sín előállításához is elég lehet. A másodkézből beszerzett, vagy a feleslegessé vált, de nem kidobott, hanem inkább továbbadott termékeket ugyanis nem kell újra legyártani vagy leselejtezni. Így az ezekből az eljárásokból adódó szén-dioxid-kibocsátástól, egyben további nyersanyag-felhasználástól is megóvhatjuk a Földet.
Egy kicsit más szemszögből nézve: ez az eredmény olyan hatással van a környezetünkre, mintha összesen 28 ezer magyar ember 1 évre eső szén-dioxid-kibocsátását spórolnánk meg.
„Évről évre bebizonyítjuk, hogy mekkora eredményeket érhetünk el azzal, ha nem újonnan szerezzük be például a háztartási, ruházati és műszaki cikkeket, vagy éppen a sport- és kerti eszközöket.Ez különösen annak fényében fontos, hogy Magyarországon a globális dátummal ellentétben már június 14-e óta „túlfogyasztunk”, vagyis még mindig lenne hová fejlődnünk. Az mindenesetre biztató, hogy egy év leforgása alatt a Jófogáshoz köthetően megspórolt szén-dioxid mennyisége csaknem 25%-kal lett nagyobb, ami a látogatóink és az oldalunkon megvalósult adásvételek számának gyarapodásával is párhuzamot mutat” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást üzemeltető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
A fenntarthatóság és környezettudatosság egyre nagyobb szerephez jut a magyar internetezők hétköznapjaiban. A Jófogás és a GKI Digital közös júliusi kutatásából kiderült, hogy az embereket kifejezetten érdekli a téma: a reprezentatív mintán megkérdezett 2400 fő 81%-a jelezte, mindennapi döntései, vásárlásai során gyakran veszi figyelembe, illetve mérlegeli a környezetvédelmi szempontokat is.
„Az online vásárlók körében kialakult egy jelentős tábor (39%), akiknél a használtcikk-vásárlás kapcsán a kedvezőbb ár mellett döntési szempontként már megjelentek a fenntarthatósági megfontolások is. Ők büszkén hirdetik, hogy nem csak azért vásárolnak másodkézből, mert anyagilag jobban járnak, hanem mert ezzel is tehetnek valamit a környezetükért és a túlfogyasztás mérsékléséért – esetükben ráadásul közel 88% saját használt cikkeit is ugyanezen indokok mentén inkább eladja, elajándékozza” – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
További információk a Secondhand Hatásról és a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos számítási módszerről a Túlfogyasztás Világnapjára készült microsite-on találhatók.