Az Enterprise Europe Network és a HEPA Exportakadémia együttműködésében megrendezett online szakmai találkozón azokat a nemzetközi trendeket és kitörési pontokat mutatták be, amelyek a hazai vállalkozások számára útmutatóként szolgálhatnak a következő 10 év fejlesztéseihez. Ahhoz, hogy a hazai cégek fel tudják venni a versenyt a nemzetközi piacokon, nemcsak a termékeiket és szolgáltatásaikat kell korszerűsíteni, hanem a teljes működési folyamataikat, az innováció hordozója ugyanis a cég maga.
A HEPA Exportakadémia és az Enterprise Europe Network hálózat „Exportőrök Klubja Online” képzési sorozattal segíti a hazai kis- és középvállalkozásokat a válságból való kiút stratégia megtalálásában és az export újraindításában. Ahhoz, hogy a hazai cégek a jövőben is fel tudják venni a versenyt a nemzetközi piacokon, elengedhetetlen a fejlesztés, ami nemcsak a termékekre, szolgáltatásokra vonatkozik, hanem a vállalaton belüli folyamatok szabályozására is. „A következő, 2021-2027 közötti uniós költségvetési ciklusra előirányzott 187,4 milliárd eurós keret, az egyetemekkel kialakított innovációs ökoszisztéma és a GINOP és KKV START pályázatok már rendelkezésre állnak, ugyanakkor az innováció hordozója a cég maga, ott kell megtörténnie a változásnak. Azaz a technológiai fejlesztések és az igényelhető források mellett a szellemi eszközmenedzsmentnek és a belső folyamatoknak is az innovációs törekvéseket kell szolgálni. Ez a gyakorlatban az innovációt biztosító önálló szervezeti egységet és büdzsét igényel, amelynek megvalósításában az Enterprise Europe Network (EEN) díjmentes segítséget nyújt, ugyanis üzleti, technológiai, kutatás-fejlesztési és innovációs partnerkereséssel, valamint innovációs audittal és tanácsadással is segíti a hazai vállalkozásokat” – mondta el Rabb Szabolcs, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára, aki egyben az EEN IMP3rove innovációs audit szakértője.
Meghatározó technológiai és társadalmi trendek
Az EEN és a HEPA Exportakadémia által szervezett online szakmai találkozón azt is bemutatták, hogy a hazai cégeknek milyen trendeket érdemes figyelembe venni fejlesztéseikhez, ami kényszer és lehetőség is egyszerre. A nemzetközi piacokra kilépő cégeknek ugyanis a globális versenyben kell megmérettetni magukat, a technológiai fejlődés hihetetlen tempója mellett, ugyanakkor a piacok átalakulása, bővülése jobban teret enged az új belépők számára. „A ma már mindenki számára egyértelmű automatizálás és robotika, illetve az Afrikában és Ázsiában ugrásszerűen növekvő népességszám mellett nem hagyhatjuk figyelmen kívül azokat a geopolitikai átrendeződéseket és urbanizációs folyamatokat sem, amelyek hatalmas üzleti lehetőségeket rejtenek. Így például a 2030-ra mintegy 50 ezerre növekvő metropoliszok száma a városi élet kényelmi szolgáltatásai miatt robbanásszerű igényt generál, ami többek között a közlekedés, a telekommunikáció, a szennyvíz- és hulladékgazdálkodás terén a hazai cégek számára is komoly üzleti potenciált kínál” – emelte ki Rabb Szabolcs.