Szeretnéd tudni, hogy körülbelül mekkora költséggel számolj, ha forgalomba szeretnél helyeztetni egy autót? Mik azok a paraméterek, amik nagyban befolyásolják az összeg mértékét, és hogyan lehet olcsóbban megúszni a procedúrát? Összefoglaljuk röviden a legfontosabb tudnivalókat.
Mi az a regisztrációs adó, és hogyan kell kiszámolni?
A regisztrációs adót abban az esetben kell befizetni, ha az autót forgalomba helyezik, legyen szó első vagy sokadik alkalomról. Ennek az összegnek a mértékét több dolog is befolyásolja, aminek során fontos szerepet kap az autó környezetvédelmi osztálya, hengerűrtartalma, a motor típusa, valamint az, hogy mennyi időt töltött már forgalomban. Ezek mind növelhetik vagy csökkenthetik az adó összegét, attól függően, hogy melyik paraméter milyen.
Autó esetében nincs nehéz dolgunk, mivel az összeg nagyságát egy táblázat határozza meg, ami a környezetvédelmi besorolásra épül. Ez persze csak az alapeset, mivel az összeget az avulási képlet is befolyásolja, ami általában csökkenti a befizetésre váró adót. Tehát korántsem mindegy az autó környezetvédelmi besorolása, azaz, hogy 11-nél nagyobb vagy épp a köztes sávokba tartozik, esetleg 4-nél rosszabb. A legegyszerűbben egy megbízható és ingyenes regisztrációs adó kalkulátor segítségével lehet kiszámolni, ami a beírt adatok alapján azonnal kiadja a végösszeget.
A csökkenés fő ismérve az autó kora, azaz hogy hány hónap telt el az első forgalomba helyezés óta. Ez azért lényeges, mert attól függően lesz egyre kedvezőbb az összeg, amit be kell fizetni, ha minél több ez az idő, azaz minél idősebb az autó.
Jogszabályi rendelkezések és mentességek
A hatályos jogszabályok alapján minden autó után, amit forgalomba helyeznek, regisztrációs adót kell fizetni. Ez persze csak a hazánkban forgalomba helyezett, magyar rendszámos kocsikra vonatkozik. Ebből szinte sejthető, hogy hol is van a kiskapu, aminek köszönhetően meg lehet úszni ezt az összeget.
A fizetési kötelezettség alól van pár kivétel, mint az 5E (tisztán elektromos), 5N (növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos), 5P (külső töltésű hibrid elektromos) vagy 5Z (egyéb nulla emissziós gépkocsi) osztályba sorolt járművek. Ezek hiányában a leggyakoribb módszer, hogy a külföldről behozott autót egy szomszédos országban helyeznek forgalomba, így a tulajdonos is egy adott országbeli cég lesz.
Persze ezenkívül még további anyagi vonzata van egy gépkocsi üzembe helyezésének, így nem szabad meglepődni a többletköltségeken, ilyen például az átírási adó, az évente fizetendő gépjárműadó, és persze ha céges a gépjármű, akkor a cégautóadó alól sem mentesülsz. Ezek kiszámítására mind van lehetőség a kiszamolo.com oldalon, ahol minden problémára van egy jó kalkulátor!/X/