Lehet-e Julinak egyszer egyik színész máskor meg másik az apja? Elhisszük-e majd az új főszereplőknek, hogy ugyanazok a karakterek, mint, akik eddig voltak?
Bevallom, nem szoktam nézni a kormányközeli TV2-öt, sőt általában semmilyen tévét sem. Azonban a Mintaapák körüli felbolydulás arra késztetett, hogy megnézzek belőle legalább egy részt. És az egy részt lassan, visszamenőlegesen az összes követte. Ebből arra következtetek, hogy igenis jó ez a magyar gyártású sorozat, az átlag nézőt bizonyosan leköti. Én is annak gondolom magam, ha televízióról van szó.
A színészek jól teljesítenek, a téma a napjaink emberének problémáiról szól, a kivitelezéssel, a helyszínekkel és a díszletekkel szemben sem emelhető kifogás. Sőt az utóbbival kezdeném, a bejátszott külső helyszínekkel szemben a beltéri jelenetek mind épített díszletek, nem csekély anyagi ráfordítással készültek.
Persze ennek a sorozatnak is nagyjából az a fő hibája, ha már a hibákat keressük, hogy a való élethelyzetekhez képest túl kevés szereplővel kívánják megoldani a fordulatos történetet, így a rokoni szálak talán túlságosan is összefonódnak. Meg persze az előszoba nélküli lakások is furcsán hathatnak, a szereplő had látszódjon azonnal, ne várjon a néző pár másodpercet sem, míg a plusz helyiségből a „játéktérbe” vagyis a lakás belsejébe ér. Van azonban a sorozatnak egy nagyon is valóságos probléma felvetése, méghozzá a lakhatás nehézsége. Akinek nincs hol élnie, a mai világban bizony csak nagyon drága albérlethez juthat vagy igénybe veszi a szívességi lakhatást. Ezt a szorító hatást eddig jól hozta a sorozat.
Ezek az észrevételek teljesen mellékesek ahhoz képest, hogy a négy minta apából három nem folytathatja a sorozatot, és negyedikként kilép a majdnem főszereplőnek számító óvó néni is. Pedig Kovács Patrícia bájos és meglepően fiatalos személyiségét elég nehéz lesz pótolni. Amikor elolvastam az életrajzát kiderült, hogy már 42 éves, szinte el sem hittem. A sorozat egyik legnagyobb hibája eddig az volt, hogy a szerepét egyébként nagyon jól alakító Stohl András, aki most 53 éves, de a filmen még többnek tűnik és Kovács Patrícia egy idősek, holott a képernyőn legalább két évtizednyi különbség látszik köztük. Egyébként világ életemben utáltam, ha a szerephez képest túl idős személy játssza az adott karaktert. Mert minden korosztályban van megfelelő színészi tehetség, például Csenge megszemélyesítőjénél először nem is jöttem rá, hogy az Oszkár díjas rövidfilm, a Mindenki egyik főszereplője alakítja a kamaszlányt. Saját korosztályát kiválóan el is játssza Gáspárfalvi Dorka.
A lényeg, amiért klaviatúrát ragadtam, a mintaapák lecserélése. Nem azt állítom, hogy a három új színész rosszabb, mint akik eddig voltak, csak egy karakter átvételét a nézőkkel is el kell fogadtatni. Vajon Juli, Dani vagy a többi gyermek-szereplő ugyanolyan meghitt kapcsolatot fog felmutatni az új felállásban is? Vagy az apák lecserélhetők, csak a lakás, az iroda meg a rendelő legyen ugyanaz? Fenyő Iván egyszerűre, de magabiztosra játszott figuráját érdemes feladni? Meg Julinak az apja meg a szeretett óvó nénije egyszerre tűnik majd el a tervezett folytatásban, aztán továbbra is hiteles marad az új szereplőkkel a történet?
A legnagyobb vesztesség talán Klem Viktor távozása (elküldése). Olyan temperamentuma és arcjátéka van a fiatal, 33 éves színésznek, amit nehéz lesz pótolni. Szinte egymagában viszi a sorozatot, noha a való életben kevés az ilyen „nőfaló” de valahol nagyon sok férfi szeretné ezt megélni. Ja meg a nők is néha – néha vagy azért mondjuk, sűrűbben elmerengenek, mi lenne egyszer (vagy sokszor) egy ilyen karakter a valóságos életükben.
Nem tudjuk mi vezetett a sorozat és a színészek válásához, de konkrét válaszokról nem tudok. Mondják, hogy a három elküldött minta apával magatartásbeli problémák voltak, míg Patrícia maga hagyta ott a produkciót.
Klem Viktort, a szerepe szerinti Dr. Bartha Szabolcs karakterét nem lesz könnyű helyettesíteni, ahogy Fenyő Ivánt, Szabó Kimmel Tamást és Kovács Patríciát sem.
Gyakorlatilag szétcsesztek egy sokak által nézett és kedvelt sorozatot. Persze ne törjünk pálcát azon színészek feje felett sem, akik átveszik az elhajtottak szerepét, mert nekik egyáltalán nem lesz könnyű megfelelő teljesítményt produkálniuk. Azonban a végső megmérettetést a nézők, vagyis a nézettség dönti majd el.
Kertész Z István
Fotó forrás:Port.hu