Egyre többen teszik fel az utazni szándékozók közül a kérdést, hol vehet jegyet az, aki olyan helyen száll fel a helyközi autóbuszokra, ahol se működőpénztár, se jegyautomata nincsen és bankszámlához kapcsolt okos-telefonnal sem rendelkezik?
Szerkesztőségünk is kérdezte a Volánbusz Zrt igazgatóságát és nem kaptunk erre választ. Az ország helyközi autóbuszjáratai megállóhelyein legalább 98 %-ban se nyitva lévő pénztár se működő jegyautomata nincsen.
Több helyről értesültünk, hogy még azok is nagyon nehezen tudnak elővételben okos-telefonon jegyet venni, akiknek van ehhez megfelelő eszköze és számlája. Azonban azt ki kell hangsúlyozni, hogy a Volánbusz Zrt, hasonlóan a MÁV-hoz és a BKK-hoz, a menetrend szerint meghirdetett járatait a közszolgáltatási szerződés alapján üzemelteti. Ez azt is jelenti, hogy jelentős közpénzből támogatják a tömegközlekedést ellátó vállalatokat, nem igazán a piac törvényei alapján működnek. Ez önmagában egyáltalán nem lenne baj, mivel azért kapnak ezek a közlekedési cégek közpénzből támogatást vagyis jelentős dotációt, hogy a lakossági mobilitást fenntartsák. Ugyanis sok helyre nem lenne gazdaságos piaci alapú járatokat indítani. Viszont, ha ilyen jelentős közpénzt ölnek a lakosság adóforintjaiból a közlekedési cégek megtámogatására, akkor bizony a menetjegyekhez való hozzáférést sem lehetne így lekorlátozni. Az rendben van, hogy a járművezetőket védik és ezért a kocsikon nincs jegyértékesítés, de külön eszközökhöz és igen gyatrán működő internetes kapcsolathoz kötni az utazás lehetőségét még veszélyhelyzetben sem lehetne. Ha például Pajkaszegről, ahol még internet sincsen, át akar valaki utazni Pajkarétre milyen lehetősége van? De akár mondhatjuk Pilipócs felsőt vagy bármelyik másik felszállóhelyet. Sajnos a Volánbusz Zrt nem csak nekünk nem felel erre a kérdésre de a közösség oldalán ugyanezt kérdezőknek sem.
Kertész Z István