A Miskolci Balett március 4-én mutatja be Arany János műve alapján a Rózsa és Ibolya mesebalettet. Gyerekek számára készül ez a finom humorú táncelőadás, amelyben a látvány, a technika, a zene és a tánc együttese magával ragadja a legkisebbek érzelmeit és fantáziáját.
A 2018-2019-es évad óta a miskolci színház elhatározta, hogy minden évben színpadra állít egy klasszikust mesebalett formájában, mellyel az irodalom, a tánc és a színház műfaját is közelebb tudják hozni a fiatal korosztályhoz. A János vitéz tavalyi hatalmas sikere után nem volt kérdés, hogy még grandiózusabb produkciót valósít meg a Miskolci Balett.
A Rózsa és Ibolya koreográfusa ezúttal Fűzi Attila táncművész, aki 2018-ban Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült. – Többször elolvastam a művet, közben már láttam magam előtt, hogy mi hogyan nézne ki a színpadon és Kozma Attilával végül úgy döntöttünk, hogy ezt a történetet meg tudjuk úgy valósítani, hogy igazán „varázslatos” legyen a gyerekek számára – meséli Fűzi Attila. A Miskolci Balett táncművészei ezúttal is megmutatják színészi tudásukat, hiszen a történet néhány részletét ők maguk mesélik, Görög László Jászai díjas színművész narrációjával kiegészülve. – Néhány karakterre nagyobb hangsúlyt fektettünk, ilyen Ibolya és a mostohája. Arany művében néhány szereplő rövid ideig van csupán jelen, a táncelőadásban viszont mégis nagyobb teret adtunk nekik, mert pont jól illeszkedik az adott jelenethez – részletezi Fűzi Attila. A népzene meghatározó része az előadásnak, és ahogy a zenében, úgy a táncban is többféle stílus mutatkozik meg: egyebek mellett klasszikus balett és néptánc elemek is láthatók. – Számomra ez a mese megmutatja, hogy akármilyen akadály gördül két szerelmes elé, akik igazán szeretik egymást, azon túl tudnak lendülni és mindent megtesznek, hogy együtt lehessenek – hangsúlyozza a koreográfus.
Kozma Attila rendezőként és dramaturgként vett részt a munkában, ő kérte fel Fűzi Attilát, hogy készítse el ezt a táncprodukciót. – Már a János vitéz is egy összetett színházi előadás volt, és most is ezen a vonalon mentünk tovább Attilával, mindenképp a klasszikus magyar mesékben gondolkoztunk. A játékosság mellett a táncra ráerősítettünk, hiszen nem titkolt célunk, hogy a gyerekeket neveljük, megmutassuk nekik, hogy a tánc egy szórakoztató műfaj – mondja a Miskolci Balett művészeti vezetője. Zeneileg rendkívül sokszínű a darab. Cser Ádám szimfóniáitól kezdve, Varga-Andrási Gábor elő zenéjén át, mindenféle stílussal találkozhatnak majd a nézők. – Mindenképp a magyar népzenét szerettük volna megismertetni a fiatalokkal, a meséhez is tökéletesen illik ez a zenei világ, Varga-Andrási Gábor pedig számos hangszeren játszik az előadás során, és természetesen a táncosok is megszólaltatnak néhányat közülük – avat be Kozma Attila. Hozzáteszi, mindig tudatosan „emelik a tétet” a történetmesélésben, hiszen színház- és táncszerető közönséget szeretnének nevelni a fiatalokból, néhány év múlva el tudja képzelni, hogy akár a Zabhegyezőt állítaná színpadra kamaszoknak. – A gondolkodó, saját sorsáról döntő nő története számomra rendkívül szimpatikus és fontos, olyan téma, amit a gyermekközönségnek is meg kell ismerni. Nekik is tudniuk kell, hogy saját maguk is hozhatnak döntéseket, irányíthatják az életüket – hangsúlyozza a rendező.
Ibolya, a talpraesett tündérkirálylány szerepét Mohai Cintia ölti magára az előadásban. Elmondása szerint sokat beszélgettek Fűzi Attilával Ibolya személyiségéről és annak alakulásáról a darab folyamán. – Eleinte nem túl határozott. Nincs különösebb elképzelése, mit vagy inkább kit szeretne, csak elképesztően vágyik a szerelemre, és amint megtapasztalja Rózsa személyében, érte akár a kezét is tűzbe teszi. A mostoha próbatételei alatt már érezhető, hogy „nehéz menet” lesz, de igazán az átok után realizálódik benne, hogy ez nem csak játék, itt valóban küzdeni kell. Ez alatt a folyamat alatt nő fel, válik éretté – fejti ki a táncművész. Szerinte Ibolya határozottsága abból adódik, hogy már régóta vágyott a szerelemre és amikor először találkoztak Rózsával, egyből beleszeretett. – Tudta, hogy érte megéri bármit megtenni. Rózsa talán nem ennyire tudatos. Ő nem biztos abban, hogy a mostoha megpróbáltatásain sikerrel mennek végig, míg Ibolya igen. Ő az, aki bíztatja a fiút, ő az, aki megoldja a gondokat, amik a kapcsolatuk közé állhatnak, aki küzd a végsőkig – teszi hozzá. A táncelőadás finom humort csempész az érzelmesebb jelenetek közé, mely elengedhetetlen része a társulat produkcióinak. – Azt gondolom, a gyerekeknek szükségük van a felüdülésre a sok megpróbáltatás és dráma közepette, és ezt a rendezőnk és koreográfusunk is így gondolta. A kreatív rendezői ötletek találkoztak a mi kivitelezésünkkel. Napról napra alakulnak ezek, mindig van még egy kis plusz benne. A csapat pedig abszolút vevő ezekre, ha a bolondozás szót meghalljuk, mindenki szeme felcsillan – meséli nevetve Mohai Cintia.
Az Üvöltő szelekben Heathcliffként láthattuk, amint az őrületig kergette őt szerelmének elvesztése, Dávid Patrik most a királyfi Rózsát alakítja Arany János meséjében. – Éppen ez a nagy kihívás ezekben a szerepekben. Jobban talán nem is különbözhetne egymástól a két karakter, viszont lesz olyan, hogy délelőtt még a szelíd, szerelmes királyfit kell alakítanom, az esti előadásban viszont már egy megtébolyult alakot, aki az erőszaktól sem riad vissza – fejti ki a táncművész. Mint mondja, a mesék világa közel áll hozzá, és szerinte felnőtt fejjel is érdemes nézni és olvasni őket, hiszen talán olyasmit is megértünk, kiolvasunk a történetekből, amit fiatalabb korunkban még nem tudtunk.
Arany János:
RÓZSA ÉS IBOLYA
mesebalett
Rózsa DÁVID PATRIK
Ibolya MOHAI CINTIA
Öreg Tündérkirály (Ibolya apja) MÁRTON RICHÁRD JÁNOS
Vasorrú Bába (Ibolya mostohája) SZŰCS BOGLÁRKA
Rózsa apja DRAGOS DÁNIEL
Koldus LUKÁCS ÁDÁM
Cseh király FILIPPO NESTOLA
Cseh királyné KOCSIS ANDREA
Cseh király leánya KOVALSZKI BOGLÁRKA
Öreg vőfély GUIDO DI VONA
Lengyel lovas legény BOLLA DÁNIEL
Cigánygyerekek KEPESS BOGLÁRKA
HARANGOZÓ LILI
KOZMA JOHANNA
valamint
királyfiak, öreg urak, pásztorok, szolgák, násznép
Díszlet- jelmeztervező: JUHÁSZ KATALIN
Dramaturg: KOZMA ATTILA
Zene: Parapács zenekar, részletek Cser
Ádám V. szimfóniájából
Élőzene: Varga-Andrási Gábor
Ügyelő-Rendezőasszisztens: VARGA RENÁTA
Koreográfus:
FŰZI ATTILA
Rendező:
KOZMA ATTILA
Fotók: Éder Vera