Az Állami Számvevőszék befejezte Tokaj Város Önkormányzata integritás- és belső kontrollrendszerének 2017-re vonatkozó ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, így az nem biztosította a közpénzekkel történő átlátható, elszámoltatható, szabályszerű és a nemzeti vagyonnal történő felelős gazdálkodást. Az önkormányzat a korrupciós kockázatok kezelésére alkalmas integritás kontrollokat nem építette ki, az integritás alapú működést nem biztosította.
Az Állami Számvevőszék a stratégiai céljaival összhangban – az Állami Számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. törvény felhatalmazása alapján − végzi a közpénzekkel, az állami és önkormányzati vagyonnal való felelős gazdálkodás, valamint a helyi önkormányzatok számviteli rendje betartásának és belső kontrollrendszere működésének ellenőrzését, továbbá támogatja az integritás alapú, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználás megteremtését. A közpénzzel gazdálkodó szervezetek esetében prioritásként kezeli az ÁSZ a belső kontrollrendszer megfelelő működése ellenőrzését.
Tokaj város az Észak-Magyarországi régióban, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében fekszik, 2018. január 1-jén 4069 lakosa volt. Az önkormányzat hét tagból álló képviselő-testületének munkáját három bizottság segítette. Az önkormányzat 15 gazdasági társaságban rendelkezett részesedéssel, továbbá hat költségvetési szerv felett gyakorolta az irányítói jogokat. Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal látta el. Az önkormányzat 2017-ben 1 milliárd 569 millió Ft költségvetési bevételt ért el, valamint 571 millió Ft költségvetési kiadást teljesített. 2017. december 31-én a befektetett eszközvagyona értéke 3 milliárd 849,4 millió Ft, a mérlegfőösszege pedig 4 milliárd 456 millió Ft volt.
Az ÁSZ az integritás- és belső kontrollrendszer ellenőrzését 2017-re vonatkozóan végezte el az önkormányzatnál.
Az ellenőrzés célja annak megállapítása volt, hogy az önkormányzat belső kontrollrendszere biztosította-e a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal történő elszámoltatható, átlátható, szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodás feltételeit.
Az ÁSZ megállapította, hogy Tokaj Város Önkormányzata belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű.
2017-ben az önkormányzat a kontrolltevékenységeket nem szabályszerűen gyakorolta, mert a kötelezettségvállalásokat nem vették nyilvántartásba. Az információs és kommunikációs rendszer működtetése nem volt szabályszerű, mivel nem biztosították a megfelelő információk megfelelő időben történő eljutását az illetékes szervezethez, szervezeti egységhez, illetve személyhez. A monitoring rendszer kialakítása és működtetése – a belső ellenőrzési feladatellátás tekintetében feltárt hiányosságok miatt – nem volt szabályszerű.
A Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője a kontrollkörnyezetet szabályszerűen alakította ki, a szervezeti keretek a szervezeti és működési szabályzatokban meghatározásra kerültek. Az integrált kockázatkezelési rendszert szabályszerűen működtették.
A szervezet integritását támogató kontrollok kiépítése nem történt meg. Az önkormányzat a szervezeti teljesítmény mérésére alkalmas követelményeket nem alakította ki, így a teljesítmény mérésének lehetősége nem volt biztosított.
Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék Tokaj Város Önkormányzata polgármesterének egy, a Tokaji Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjének pedig öt javaslatot fogalmazott meg, melyekre az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.