Ha úgy döntünk, autót vásárolunk, érdemes alaposan megismerkedni minden műszaki jellemzőjével. Még akkor is, ha nem tartjuk magunkat nagy műszaki mágusnak, jó, ha fel tudjuk fedezni a hibákat, vagy pontosan körbeírni a szerelőnek egy üzemzavart. Nézzünk is meg egy apróságot: a gumiabroncs peremére írt számokat.
A szélesség és az oldalfal aránya
Ha megvizsgáljuk az abroncsot, valahol találni fogunk egy arányszámot, vagyis többnyire egy nagyobb és egy kisebb, /-jellel ellátott értéket. Az első szám az abroncs szélességét, a második szám a szélesség és az oldalfal %-os arányát jelöli.
Minél kiegyenlítettebb ez az arány, annál ballonosabb a gumi. Az 1:1-es arányt ma már főleg bicikli kerekeknél látjuk, de a szocialista autók is zömmel ezzel dolgoztak.
A titokzatos R-betű
A számok után közvetlenül egy R betű következik. Ez a radiál gumit jelöli. Diagonál gumit ma már legfeljebb a retro autók esetében találunk. A radiál gumi jóval korszerűbb és jobban optimalizálható. Merevebb, így kisebb a menetellenállása, jobb fogyasztást, jobb gyorsulást biztosít.
A szélesség, a teher és a sebesség
A következő szám a gumi szélessége hüvelykben. Egy hüvelyk 25,4 mm. Ez a szám azt mutatja meg, hogy mekkora felnire való az adott abroncs. Ez után a szám után egy kód jön, amely egy kétjegyű számból és egy betűből áll.
A szám azt mutatja meg, mekkora az abroncs maximális terhelhetősége (ez egy index szám, tehát nem egy mértékegység. Egy internetes kereséssel könnyen kideríthetjük a hozzá tartozó tömeget). A betű a maximális sebességet adja meg, amelynél az abroncs még használható. Személyautóra való gumiabroncsoknál általában az S vagy T jelölést, 180-190 km/h sebességet találunk.
A gyártási év és márka
A DOT jezlés utáni utolsó számok a gyártási hetet és évet jelölik, a 1819-es abroncsot pl. 2019. 18. hetében készítették. Az abroncson szerepel még néhány speciális jelzés, pl. az erősített oldalfalra utaló XL (extra load) vagy a csak teher abroncsoknál megfigyelhető Regroovable felirat, ami az utánvágható mintázatot jelöli.
Íme néhány speciális jelölés:
● RF: Erősített falú abroncs (Renforced)
● TWI: ez a betűsor a kopásjelző helyét mutatja meg
● TL: tömlő nélküli abroncs (Tubeless)
● M+S: (mud and snow) sáros és havas útra való (téli) abroncs.
● AS, All Season, AW, All Weather: négyévszakos gumi
● Nyíl vagy RD felirat: rotációs irány
● Innerside vagy inside: aszimetrikus abroncsoknál az abroncs belső oldala
Miért keressünk megfelelő abroncsot?
Az Olcsobbgumi.hu-nál elérhető kisteherautóra való gumiabroncs házhoz szállítását is kérhetjük. Ők is azt javasolják, ismerkedjünk meg a számok jelentésével. Ha ezeknek a paramétereknek a jelentőségét ismerjük, sokkal könnyebb új abroncsot vásárolni, vagy megfelelőre cserélni az autóhoz eredetileg kapott gumiszettet.
Ha jól választunk, a kocsi és az abroncsok élettartama is nő, de a fogyasztáson is látszik majd a különbség./X/