A Hableány sétahajó katasztrófa magyar áldozatainak ügyvédei keményen bírálják a rendőrség munkáját. Rajtuk kívül még jó sokan nem értik a hatóságok tehetetlenségét – összeszedtünk pár gondolatot.
A Hableány sétahajónak május 29-én este ütközött neki a Viking szállodahajó. A huszonötször nehezebb jármű szinte maga alá gyűrte a hozzá képest igen csak kis hajót. Az első „szakértői” vélemények még arról szóltak, hogy a Hableány kanyarodott a Viking útjába, holott a közölt videókból, aki akarta, láthatta, hogy ez éppen fordítva történt. Mindenesetre kezdetben elég erősen jelen volt a magukat szakértőnek gondoló (de a valóságban nem azok) véleménye, hogy a sétahajó hibázott. A kevésbé határozottak sem álltak ki egyértelműen a Hableány mellett, és most sincs még meg a tények teljes tisztázása – és csak reménykedni lehet abban, hogy egyszer mégis meg lesz. Az ember azt várta volna, hogy inkább a magyar hajót pártolták volna, de nem, valahogy a Vikinget próbálták sokan mentegetni. Lásd korábbi híradások! Már az furcsa volt, hogy nem állt meg segíteni a Viking, ami országúti baleset esetén is minimum cserbenhagyás. Aztán túl hamar elengedték a bűnjelet, vagyis a Vikinget, már másnap mehetett istenhírével. Aztán talán a közvélemény nyomására, amikor az több nap után a menetrendje szerint újból Visegrádra érkezett mégis átvizsgálták a magyar rendőrök. Nem véletlen, hogy a magyar áldozatok ügyvédei eleve tiltakoztak egyes nyomozati cselekmények késése vagy érthetetlensége miatt. Például az egyik hajó fekete-dobozában két hét után akartak kutakodni, mikorra már törlődtek a kérdéses időben keletkezett felvételek.
A bíróság is beszállt az érthetetlen intézkedések láncolatába, amikor 15 millió forintos óvadék fejében nyomkövetővel, de szabadlábra helyezte a Viking letartoztatott ukrán állampolgárságú kapitányát. Egy ilyen állásban lévő embernek meg se kottyan a 15 millió forint és ha eléggé gyáva, a bizonyítékok bővülésével akár meg is léphet az országból. Aligha tart vissza 15 millió forint egy 64 éves embert az 5-8, esetleg még több éves börtön büntetéstől. Persze lehet, hogy majd vállalja a felelősséget – ha megállapítják mivel is vádolják. Azonban sok minden nem stimmel a hatósági eljárásban. Azon kívül, hogy az ukrán kapitánynak vajszívű bíróval volt szerencséje találkozni, akinek végzését még Polt Péter legfőbb ügyész is erősen kifogásolta, valahogy a felelősség érzetével is baj lehet. Fel nem fogja mekkorát vétett, állandóan csak azt hajtogatta – sajtóhírek szerint – hogy minden szabályt betartott és nagyon sajnálja az áldozatokat.
Ami kezdettől feltűnő volt, hogy az egész tragédiáért csak egyetlen embert vettek őrizetbe és még csak vizsgálat sem indult más ellen. Pedig egy akkora hajón, mint a Viking szállodahajón, a parancsnoki hídon sem egyedül kell lennie a kapitánynak. Pláne nem egy olyan Duna-szakaszon, ahol egymást érik a személyeket szállító vízi járművek. Bár nem látunk bele a rendőrség, a nyomozó szervek és a bíróság belső munkájába – az előbbiekből az következik, hogy valami nagyon nem kerek a történetben. Az majdnem biztosra vehető, hogy egynél többen hibáztak. Sajnos a Hableány két fős legénysége már nem tudja megvédeni magát, ezért a magyar hatóságoknak lenne ez a dolguk – most úgy látszik eléggé nehezen birkóznak meg vele.
Kertész Z István