Nem lehet azt mondani, hogy a Mercedes dominanciája jót tenne az F1-es világbajnokság népszerűségének, de a sport történetére visszatekintve láthatjuk, hogy többnyire mindig akad egy kimagasló csapat, amely aztán évekre meghatározza a bajnokságok végkimenetelét.
Fotó:Kitart-e egymás mellett Vettel és a Ferrari?
Így volt ez harminc évvel ezelőtt a McLaren-Honda esetében, majd a kilencvenes években a Williams-Renault korszakban, aztán Michael Schumacher és a Ferrari uralma idején, míg az utóbbi évtizedben a Red Bull és a Mercedes azok a csapatok, amelyek diktálják a tempót. A németeknél azonban ez a domináns teljesítmény (az utóbbi esztendő ferraris világbajnoki esélyét beleértve) is már hatodik éve tart, amit nem csak a rajongók, de maguk a sikert alig megélő (egyéb) versenyzők is rettenetesen unnak már.
Nem véletlen, hogy a nyár ezen szakaszán máris jönnek a vadabbnál vadabb pletykák, ráadásul az élmezőnyből. Az egyik ilyen, hogy miután Sebastian Vettel kezd az üldöző szerepébe belefáradni, szerződését nem kitöltve év végén távozhat a Sergio Marchionne halála után kissé szétesett Ferraritól vagy – bár erre nem fogadnék – akár a Forma-1-ből is. Igaz, hogy a németek bajnokának nagy álma, hogy példaképéhez, Michael Schumacherhez hasonlóan újra világbajnoki címig vezesse a piros autókat, ez azonban öt esztendeje nem jön össze Sebnek, a körülmények pedig a jövőt jelentő fiatal tehetség, Charles Leclerc idei érkezésével már egyre kevésbé játszanak Vettel kezére. A Red Bull kiválósága, Max Verstappen sem elégedett, bár látszólag kivárásra játszik, hogy végre szintet lép-e csapata a Hondával. A Francia Nagydíjra hozott újítások sikertelenségét látva nem úgy tűnik a helyzet, így a holland versenyző egyre inkább kezd kifelé kacsintgatni. És akkor még nem említettük a Le Mans-i 24 órás versenyt másodszor is megnyerő Fernando Alonsot, aki jelenleg „munkanélküliként” tűkön ül, hogy visszatérhessen az F1-es mezőnybe, persze egy vb címre esélyes erős autóval.
A legtöbbre tartott pilóták közül tulajdonképpen egyedül a Mercedesszel történelmet író Lewis Hamilton van megnyugtató helyzetben, még ha egyes pletykák szerint sokan a britek sztárjában látják a Ferrari megmentőjét. Valószínűleg a hatodik világbajnoki címe felé száguldó Hamilton szívesen tetszelegne ebben a szerepben, hisz köztudottan ott van a szívében (és talán a fejében is) a Ferrari, ahogy szinte minden más versenyzőnek is, de hogy mostanában ülne át a szenvedő maranellói csapat autójába, amikor a Mercedesnél kis túlzással ingyen osztják a világbajnoki címeket, az erősen kétséges. Már csak azért is, mert Hamilton az a fajta fickó, akinek a németek által engedélyezett szabadabb életforma mellett fontosak a statisztikák is, és nyilván szeretné beérni a legendás Schumacher hét világbajnoki címes rekordját.
A stuttgartiaknál így is a bőség zavara áll fenn. Valtteri Bottas az év első pár futamán jól muzsikált a másik ezüstnyílban, de ha tartóssá váló formagyengülése miatt nem hosszabbítanának a finnel szerződést, akkor is ott várakozik a tartalékversenyző Esteban Ocon, valamint az említett Max Verstappen és Sebastian Vettel is, hogy adott esetben lecsapjanak a kínálkozó lehetőségre. Fernando Alonsót csak azért hagynám ki a Mercedes vélt listájáról, mert bár extrém jó show-t hozna össze Hamiltonnal, a zűrös múltjukat figyelembe véve nehéz elképzelni, hogy még egyszer összeeresztenék kettőjüket.
Persze az mindenképpen bizakodásra ad okot, hogy a Mercedes, illetve a Daimler cégcsoport vezetőségében jelenleg olyan komoly változások mennek végbe, amelyek könnyen módosíthatnak a csapat eddigi nyugalomőrzős stratégiáján a versenyzőválasztás tekintetében. A Ferrari – bár meglehetősen rosszul – de Leclerc érkezésével már gyakorolja ezt a műfajt, úgyhogy, amennyiben a kiábrándult Vettel tényleg elhagyja Maranellót, jöhet a képbe Alonso ferraris visszatérése. Ha jól sejtjük, a 37 éves spanyol versenyző Flavio Briatoréval már erősen rajta van az ügyön.
A kirakós beindulásához csupán egyetlen embernek kell (kényszerűségből vagy nem) elmozdulnia, és ez az ember ugyanúgy lehet Valtteri Bottason és Sebastian Vettelen túl az eddig Verstappen teljesítményétől fényévekre lévő francia csapattárs, Pierre Gasly is. Bár a Red Bull helyzete akkor válna igazán bonyolulttá, ha végül épp az aranytojást tojó Max lenne az, aki lelépne a bajnok Mercedeshez. Erre pedig van esély.
Így vagy úgy, de a Red Bull erősen figyeli a pilótapiac alakulását, eddig Nico Hülkenberggel, Lando Norrisszal (akit aligha adna kölcsön a McLaren) és a már egyszer elbocsátott Daniil Kvyattal is hírbe hozták az energiaitalos csapatot, de egyáltalán nem elképzelhetetlen az sem, hogy Sebastian Vettel végül a számára nyugalmat jelentő Red Bullhoz „tér haza”.
Bár egyelőre ezek csupán még spekulációk, a Forma-1-es pletykák az esetek többségében beigazolódnak, így egy jobb 2020-as évadban bízva izgatottan várjuk a fejleményket!
Farkas Lívia