Bár nem csak a Red Bull Racing csapatára áll a címben lévő állítás, hiszen a Pirelli kiismerhetetlen gumiabroncsainak köszönhetően a Mercedest kivéve valamennyi Forma-1-es csapat szenved az idei autójával, a 2019-re nagyot álmodó osztrákokat ez aligha vigasztalja. A Red Bull a turbóéra óta csak a harmadik erőt képviseli a legfelsőbb kategóriában, az energiaital gyártó csapata azonban eddig alapvetően mindent a Mercedestől és a Ferraritól jócskán elmaradó Renault erőforrásra fogott. A Renault ezért ment, jött helyette a Toro Rossoban kipróbált Honda, ám úgy néz ki, hogy a japán motorra váltás sem hozza meg – rövidtávon legalább is -az olyannyira várt áttörést.
Ez pedig már korántsem a McLaren-Honda katasztrofális történetének folytatása, hisz az évadnyitó melbournei versenyen Max Verstappen rögtön dobogós helyig vitte az autót, de azóta – a csapat autóinak mindig is fekvő monacói pálya kivételével – a helyzet inkább romlott, mint javult. A Red Bull az elmúlt hétvégén Franciaországban bevetett legújabb specifikációjú Honda motortól igen sokat várt, de az újabb fejlesztés nem igazán adott hozzá az autó teljesítményéhez, sőt Pierre Gasly csúfos szereplése a vérszegény 11. helyével már több, mint elgondolkodtató. Persze a Honda csupán egy része a csomagnak, és azt is tudják a Red Bullnál, hogy a korábbi évekkel ellentétben az aerodinamika terén most nem alkottak kimagaslót. Ezért Helmut Markóék elsősorban a gumik értelmezhetetlen viselkedését okolják, és nyilván van benne igazság, miután a versenyzők nem véletlenül panaszkodnak állandóan a tapadás hiányára. Mindenesetre a mezőny egyik, ha nem a legjobb tervezőjének, Adrian Neweynek ebbe a feladatba beletört a ceruzája. (Akár szó szerint is vehetjük, hisz a brit szakember még a régi idők iskoláját képviselve egy íróasztalnál ülve papírral és ceruzával dolgozik, legalábbis a tervezés legelső fázisában.) Az, hogy a győzelemre esélytelen csomag ellenére Max Verstappen stabilan hozza a lehető legjobb eredményeket, többnyire a negyedik helyeket, az a holland klasszisának tudható be, de van az a pillanat, amikor Max meg fogja unni a várakozást, és a szerződésébe vésett kitételt kihasználva (állítólag a világbajnokság első három helyén kell állnia az összesítésben ahhoz, hogy ne élhessen kilépési jogával) négy évet követően csapatot vált. Mert hát Verstappen győzni jött a Red Bullhoz, ahhoz a csapathoz, amely 2010 és 2013 között verhetetlennek bizonyult. És bár a Ferrari is hosszú évek óta szenved a Mercedes mögött, a Sergio Marchionne elnök halála után megalakult új maranellói vezetőséget – magyarázkodásukat látva – ez kevésbé frusztrálja, mint a Red Bullt (és Verstappent), akiknek csak győzelmekkel együtt éri meg az F1-es szerepvállalás. Márpedig idén először nemhogy a világbajnoki diadal, de még a futamgyőzelem megszerzése is szinte lehetetlen küldetésnek tűnik.
2021-ben ugyan jönnek a drasztikusan megváltozó új szabályok újabb tervezési és felzárkózási lehetőségekkel, valamint az alacsonyabb költségvetési plafonnal, de az osztrák csapatnál eddig sem a nagyobb pénzforrások F1-be való átcsoportosítása okozta a lemaradást. Akárhogy is alakul majd az új korszak, a Red Bullnak most kell igyekeznie, ha meg akarja tartani a jövőt jelentő Verstappent.
Az mindenképpen beszédes, hogy az energiaitalos csapat már a szezon ezen szakaszában elkezdett nézelődni a pilótapiacon, hírbe hozták velük úgy Nico Hülkenberget, mint Lando Norrist, még ha első blikkre sokkal inkább a Verstappen teljesítményétől messze elmaradó csapattárs Pierre Gasly esetleges lecserélése is tűnik a keresgélés logikus okának. Mégis, ha a most hétvégén a hosszú egyenesekkel tarkított hazai versenypályán elért eredmények nem igazolják majd a Honda erőforrás javulását, illetve a teljes Red Bull csomag összeérését, könnyen megtörténhet, hogy a „már” 21 éves Max nem a Red Bull legfiatalabb bajnokaként kerül majd be az F1-es történelembe. Márpedig az osztrákoknak bevallottan fontos célja lenne ez a sikertörténet. A sikert sikerre halmozó Mercedes, amely korábban is érdeklődött a holland iránt, de királykategóriás debütálásakor még nem tudott F1-es autót biztosítani Maxnak, most újra „a kérők” között van, amire a Mercedes tartalékpilóta Esteban Ocon Renault felé terelése is utal. Persze sokakban felmerül a kérdés, hogy az utóbbi időben „nyugalompárti” németek megengedik-e maguknak, hogy vezérük, Lewis Hamilton lelki egyensúlya odavesszen egy ellentmondást nem tűrő fiatal sztár érkezésével, eme filozófiájukon talán most változtatnak.
A Mercedes, illetve a Daimler cégcsoport vezetésében történt személyi változás ugyanis teret engedhet az igazi versenynek, ráadásul a már hatodik címére törő Hamilton sem fiatalodik, és egy-két év múlva a Ferrarihoz érkezhet F1-es pályafutása utolsó szakaszára. Vagyis, ha Max Verstappen valóban komoly ajánlatot kap(ott) Stuttgartból, aligha fog további éveket elpazarolni a Red Bullal.
Christian Hornerék egyet tehetnek most, mindent egy lapra téve kockáztatnak az évad hátralevő részében, hogy hátha közelebb kerülnek az eddig tökéletes Mercedesekhez. Persze közben bebiztosítva magukat egy kiváló versenyzővel, aki vészhelyzetben aktiválható. Még az is lehet, hogy a ferraris kalandban elbukni látszó Sebastian Vettel vagy a Renault-val melléfogó Daniel Ricciardo visszatér a hazai környezetbe…
Farkas Lívia