Miközben a Forma-1-es világbajnokság az idén eddig megfoghatatlan Mercedes dominanciájáról, illetve a Ferrari elkeseredett küzdelméről szól, a gyötrelmes kezdet után a Renault egy nagyobb aerodinamikai fejlesztéssel hazai nagydíján zárkózna fel az élmezőnyre.
A világbajnokság immár a második harmadába lép Franciaországban, amely nemzet jelentős erőkkel képviselteti magát a száguldó cirkuszban. A gallok a Red Bullnál egyre több tapasztalatot begyűjtő honfitárs Pierre Gaslynak és a haasos Romain Grosjeannak is drukkolhatnak, a legnagyobb érdeklődés azonban mégis csak a hazai csapatot, az első Forma-1-es győzelmét éppen negyven esztendeje szerző gyári Renault-t övezi. A csapat, amelytől az egész autósport társadalom nagyon sokat várt már, amikor 2016-ban a Lotusból visszaalakulva, újra saját néven, sárga-fekete színbe öltözve, hatalmas anyagi ráfordítással belekezdett a nagy projektbe. Persze az már akkor nyilvánvaló volt, hogy a franciák költségvetése és emberi erőforrása még így is messze áll a világbajnoki címeket sorra nyerő Mercedes mögött, de a múlt sikerei, illetve a hatékonyságáról jól ismert csapat elkötelezettsége hosszabb távon szép jövőt ígér a Renault számára. Az első három éves periódus máris kipipálva, hisz a csapat teljesítménye meredeken felfelé ívelő tendenciát mutatott, még ha a kezdeti konstruktőri kilencedik helyről nem is volt nehéz előrébb lépni (2017-ben vb. 6., 2018-ban 4. lett a Renault). A rajtrács második feléből azonban még mindig egyszerűbb feladat feljebb kerülni, mint a végső lépéseket megtenni, vagyis beérni az élcsapatokat.
2017-ben nagy húzás volt a francia gyártótól a legprofibb, addig a középmezőnyben megragadt versenyzőt, Nico Hülkenberget leszerződtetni, még ha most már meg is kell tanulniuk a tradicionálisan „egypilótás alakulat” szerepkörből felnőni. Ahogy arról Carlos Sainz is tudna beszélni, ez rögös út, de a tavaly megszerzett negyedik pozíciót követően eljött az ideje, hogy ne csak a csapat struktúrája és kommunikációja rendeződjön végre, de Hülkenberg mellé begyűjtsenek egy sztárpilótát is Daniel Ricciardo személyében. Hatalmas elvárások ide vagy oda, 2019 borzasztó nehezen indult a franciák számára, akiknek azért azt is meg kellett emészteniük, hogy a 2010-2013 között velük világbajnoki címeket szerző Red Bull csapat a turbókorszakban mutatott gyenge formája miatt hosszas cívódás után végül a Hondára cserélte a franciák erőforrását.
Akárhogy is, ahogy a Renault alakulatának, úgy az éppen a „Bikákhoz” szokott Ricciardónak is időre volt szüksége ahhoz, hogy megtalálják a közös hangot a géppel és egymással, még ha ehhez hat futamra is volt szükség. A technikai hibák miatt visszavett teljesítmény nem segítette a versenyzőket a pályán, (az ausztrálok fenegyereke a Monacói GP-t követően mindössze a 13. helyen (!) állt a tabellán), de a legutóbbi kanadai futam végül meghozta az áttörést. A Spanyolországban bevetett új, már feljebb tekert motor egy igazi erőpályán, Kanadában a negyedik rajtpozícióig repítette Ricciardót, a vasárnapi kettős pontszerzésnek hála pedig a Renault egyetlen nagydíj alatt megduplázta az eddig elért pontjainak a számát. A hétvégén hazai versenyére azonban nem csak az elmúlt futam keltette lelkesedéssel, de egy nagy aerodinamikát érintő fejlesztési csomaggal érkezik meg a csapat, amelytől nem titkoltan jelentős javulást várnak. Ha bejön a dolog, a háziverseny keretében máris a szintén francia erőforrást használó McLaren elé is kerülhetnek, bár ehhez azért a wokingiaknak is lesz pár szavuk. Mindenesetre a nagy harc a konstruktőri negyedik helyért egyébként is eme két istálló között várható, miután a Haas-Ferrari teljesen kiszámíthatatlanul teljesít, míg a Force Indiából való átalakulást nyögő Racing Point fejlesztései egyelőre messze nem hozzák a várt eredményeket.
Bár a francia közönség most még biztosan beéri egy erős pontszerzéssel (ki tudja… dobogóval), a Renault hosszútávú célja, még ha nem is kis kihívás, csak a világbajnoki cím lehet. A 2021-től érkező nagy szabályváltozások, köztük a költségvetési plafon bevezetése elviekben nagyobb esélyt jelent a francia gyártónak a felzárkózásra, még ha jelen állás szerint Cyril Abiteboul csapatfőnök nem is tartja megfelelően alacsonynak a 175 millió euróban meghatározott plafont ahhoz, hogy ez a visszafogottabb keret eléggé megnehezítse a Mercedes és a Ferrari dolgát. Persze a vitáknak még közel sincs vége, hisz nyolc csapat érdeke biztosan az, hogy egy szerényebb költségvetés mellett hatékonyságukat és ügyességüket megmutatva, valós versenyt teremtve végre többen is beleszólhassanak a győzelem sorsába. És akkor eldől az is, hogy a hatalmas tradíciókkal bíró Renault a 2005-ös és 2006-as vb cím után újra bajnokká válik-e majd. Mondjuk a volánnál egy francia versenyzővel…
Farkas Lívia