Heteken belül, a főjavítást követően, visszakerül a Gyermekvasúthoz egy rövid nyitott nosztalgia-jármű.
Az esedékessé vált főjavítás után ismét a Gyermekvasút vonalán közlekedhet a rövid nyitott, negyven ülőhelyes kocsi. Két változás is lesz rajta, az egyik eléggé szembeötlő, hogy kék-fehér helyett az eredeti piros-fehér színezését kapja vissza, a másik, hogy a jármű közepén utólag belemezelt részt is visszaállították rácsozottá. Eredetileg nyolc ilyen kocsija volt a korabeli Úttörővasútnak, de nem ide gyártották őket, hanem jóval korábban tehervagonokként szaladtak és azok alvázára építették fel a nyári nyitott jellegű kocsiszekrényeket, az ötvenes évek legelején mutatkozó igen nagy utasforgalom miatt. Az 1980-as évek legelején azonban félreállították őket (képünkön) selejtezésre, mégis sikerült egy példányt megmenteni belőlük. Az eredeti fényezésére most visszaállított jármű harmonikusan illeszkedhet majd be egy újabb nosztalgia szerelvénybe. Ehhez azonban elsősorban az kell, hogy a motorszínben felújítás alatt álló hajdani MK-49-es típusú mozdony is járóképes legyen. Egy középbejáratú nagy, nyitott kocsit nem rég állítottak vissza az eredetihez közeli állapotba, míg a ma is futó nyolc középbejáratú csukott kocsiból négy még nem igazán változott azóta, hogy az 1950-es évek legelején idekerültek. Ezzel összeállítható lesz például az a szerelvénytípus is, amely az 1960-as évek legjellemzőbbje volt. Persze ez azon is múlik majd, hogy mennyire lesz leterhelhető az MK-49-es mozdony, mert azok bizony újkorukban sem működtek nagyon megbízhatóan. Persze mindenre van megoldás, például felfelé egy kocsival megy a régi mozdony és másik vonat viszi a többi kocsit, míg lefelé összeállítható a hosszabb hajdani szerelvény. Képünk ezt a szerelvény-típust mutatja.
Kertész Z István
Fotó: Budapesti kirándulóhelyek /borító, archív/a szerző 1981-es felvétele