A közvetlen brüsszeli finanszírozású – az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, Interreg Europe program támogatással és magyarországi társfinanszírozással megvalósuló – TRAM projektben elkészültek azok az akciótervek, amelyek a helyi igényekhez igazodva fogalmaznak meg fejlesztési javaslatokat. Miskolc például a kerékpárút-hálózat továbbfejlesztésénél, a kerékpározás népszerűsítéséhez, az intelligens forgalomirányítás kiépítésénél, vagy a belvárosi közlekedés szabályozásánál támaszkodhat a most elkészült helyi akciótervre.
A TRAM projektben – amely annak angol címéből „Towards new Regional Action plans for sustainable urban Mobility” eredő rövidítés – olyan helyi akciótervet kellett készíteni, amely segíti a fenntartható városi közlekedést. Az akcióterv a partnerek tapasztalatait felhasználva, a helyi igényeket figyelembe véve fogalmaz meg javaslatokat.
A TRAM első 3 évében egymás jó gyakorlatait tanulmányozta a projektben részt vevő 5 partner: Ancona (olasz), Andalúzia (spanyol), Blekinge (svéd) és Észak-nyugat Románia régió, valamint Miskolc. A partnerek – közlekedési szakértőik és helyi akciócsoportjaik bevonásával –több olyan példát választottak maguknak a projektben résztvevő partnerektől, amelyet saját közlekedés-fejlesztésükhöz eredményesen tudnak felhasználni. Miskolcról például az okos megoldások közül a valósidejű utastájékoztatás és a villamosokat előnyben részesítő rendszer keltette fel a spanyol partner érdeklődését; a svéd partnerrégió az igényvezérelt közlekedési módot – a miskolci ZOO járatot – választotta saját akciótervének egyik továbbfejlesztésre alkalmas pillérévé. A romániai partner pedig Miskolc átfogó villamosközlekedés-fejlesztését vette alapul saját akciótervéhez.
Miskolc a partnerek példaértékű közlekedésfejlesztései közül olyanokat választott, amelyet a kerékpárút-hálózat továbbfejlesztésénél, a kerékpározás népszerűsítéséhez, az intelligens forgalomirányítás kiépítésénél vagy a belvárosi közlekedés szabályozásánál tud beépíteni saját projektjeibe, azok előnyére.
A következő időszakban az akciótervek megvalósulását, elemeinek a helyi városi közlekedésbe történő beépítését kíséri figyelemmel a projekt.
Végső soron olyan versenyképes és erőforrás-hatékony, valamint alacsony széndioxid-kibocsátású városi közlekedés elérése a cél, amelyben nincsenek dugók, ahol a többség a közösségi közlekedést használja, és ahol egyre többen ülnek kerékpárra. Ehhez ad jó iránymutatást a TRAM projektben elkészült helyi akcióterv.