Nálunk a hallgató az első!
Nemzetközi elismerésben részesült a Miskolci Egyetem minőségfejlesztési oktatási programja
„Minőség-Innováció 2018” címmel hirdetett pályázatot az EOQ Magyar Nemzeti Bizottság, a European Organization for Quality elnevezésű szervezet nemzeti képviselője. Az innovációs teljesítmények értékelésére nyújtott kiváló lehetőséget ez az évente meghirdetett nemzetközi szintű pályázat, amelyet Finnország államelnöke indított útjára 2007-ben, és amelyben 17 ország között Magyarország is részt vesz.
A Nemzeti Zsűri döntése alapján az oktatási szférában működő szervezetek kategóriában egyedüliként a Miskolci Egyetem lett Nemzeti Díjnyertes a „Teljes hallgatói életciklust lefedő tanulástámogatási rendszer a régió szolgálatában” elnevezésű pályázattal, és ez a döntés lehetővé tette, hogy a nemzetközi versenyen is induljon.
Finnországon kívül a következő államok vettek részt a nemzetközi megmérettetésen: Baszkföld, Botswana, Cseh Köztársaság, Dél-Afrika, Észtország, Izrael, Kazahsztán, Kína, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Ruanda, Spanyolország, Svédország, Szváziföld és Zimbabwe. A pályázatra 2018-ban összesen 464 innovációt neveztek be és közülük a 24 legjobbat részesítették elismerésben a Díjátadó Ünnepségen 2019. február 27-én Pekingben, Kínában. A díjazottakat olyan bírálati szempontok alapján választották ki, mint az innováció újszerűsége, vevői orientációja, minősége, továbbá a benyújtó szervezet innovációs képessége. A nemzetközi zsűri tagjai a résztvevő nemzeti minőségügyi szervezetek elnökei és legfőbb szakértői voltak, akik egy előre meghatározott szigorú pontozásos rendszert alkalmaztak. A Sauli Niinistö, finn köztársasági elnök által aláírt okleveleket a résztvevő országok nagykövetei és hivatalos képviselői adták át a díjazottaknak. A 464 benyújtott innováció közül 55 került a döntőbe, és 24 díjat osztottak ki. A finalista pályázatok közé 6 magyarországi pályázat került, köztük a Miskolci Egyetem minőségfejlesztést megvalósító oktatási programja, amelynek címe: „Support system covering all phases of the student life cycle in the service of the region”. A teljes hallgatói életciklust átfogó, az intézménybe való belépéstől az abból való kilépésig vizsgáló oktatási modell középpontjában a hallgató áll. A modell vizsgálja a hallgatók motivációját (bejövő, közbülső, kimenő) és elégedettségét kari és intézményi szinten. Az egyetem folyamatosan gyűjti, elemzi és használja a hallgatók visszajelzéseit, és ezek alapján akár a képzési programokat is átalakítja, például új specializáció bevezetésével, vagy egy tantárgy kettőről három félévre történő felbontásával.
A Miskolci Egyetem fontosnak tartja a hallgatói lemorzsolódás mérséklését is, ennek érdekében rendszeresek a hallgatói kompetenciamérések, és emellett folyamatosan nyomon követik, hogy a hallgatók az ajánlott tanterv szerint haladnak-e. A felzárkózás elősegítése érdekében többek között szabadon választható tantárgyakat indítanak, amelyekkel segítik a felkészülést a kritikus tantárgyakra, illetve akár oktatóváltásra és oktatási módszertan változtatásra is lehetőséget
biztosítanak. A hátrányos helyzetű hallgatók a Görögkatolikus Roma Szakkollégium segítségével részt vehetnek szakkollégiumi programban, amelynek szerves része a hátrányos helyzetű hallgatók mentorálása és korrepetálása.
A rendszeres kompetenciamérés azonban nem csak a lemorzsolódás csökkentését és a felzárkóztatást szolgálja, de a hallgatók tehetséggondozását és szakmai fejlődésének elősegítését is. A tehetséggondozás terén fontos a Tudományos Diákköri tevékenység, az öntevékeny csoportok támogatása, a hallgatók intézeti kutatásokba való bevonása. Az elmúlt években ilyen sikeres kiemelt hallgatói projekt volt többek között a Formula Racing versenyautó építése, a környezetkímélő pneumobil jármű készítése, vagy a kínai szuperszámítógépes verseny, amin Európából egyedüliként a Miskolci Egyetem hallgatói csapata vett részt.
Az új oktatási modell fontos eleme a duális partnerekkel való szoros együttműködés. A gazdasági, társadalmi élet szereplőivel való párbeszéd olyan képzési programok kialakítását teszi lehetővé, amelyben a külső partnerek meghatározzák az intézmény által fejlesztendő speciális munkaerő-piaci kompetenciákat, közös intézményi és vállalati tanterveket és tananyagfejlesztéseket.
A Miskolci Egyetem az Észak-Magyarországi régió szellemi tudásközpontjaként csak akkor tudja a régiót szolgálni, a régió versenyképességének növeléséhez hozzájárulni, ha magasabb hozzáadott értékű szolgáltatást nyújt a hallgatók számára. A nemzetközi bírálóbizottság szerint a hallgatóközpontúság mellett a regionális szerepvállalás az, amely miatt a modell érdemessé vált a nemzetközi elismerésre.
További információ: Gruber Gabriella +36 20 371 7530
Miskolc, 2019. március 14.