Csak a Miskolc-Budapest szakaszon több mint 20 ezren közösségi autóztak
Stabilan a legnépszerűbb telekocsi útvonallá vált 2019 februárjában a Budapest-Miskolc útszakasz, csak itt több mint 20 ezren választották ezt a közlekedési formát – derült ki az Oszkar.com Telekocsi friss elemzéséből. Az érintett szakaszon a vágányzár hatására tavalyhoz képest közel kétszeresére növekvő utasforgalmat egyelőre ki tudják szolgálni a hirdető autósok, de a nagyobb forgalmi csúcsok – mint pl. a közelgő március 15-ei hosszú hétvége – zavartalan teljesítéséhez még több szabad hely megosztására lesz szükség.
A tavalyi év hasonló időszakához képest mintegy kétszeresére nőtt a Budapest-Miskolc útvonalon telekocsi szolgáltatást igénybe vevő utasok száma februárban – derült ki a 2007 óta a közösségi autózáshoz kommunikációs platformot biztosító Oszkar.com friss elemzéséből. „Csak ezen az útvonalon több mint 20 ezer utast szállítottak az oszkározó autósok, ezzel egyébként stabilan a legnépszerűbb szakaszunkká is vált a Budapest-Miskolc útvonal az érintett időszakban” – mondta Prácser Attila, az Oszkar.com Telekocsi társalapítója. Kiugró növekedést nem először okoz vágányzár az alternatív közlekedésben, 2018-ban például a Budapest-Pécs vasútvonalon zajló felújítási munkálatok hatására nőtt meg az utasok száma közel 40 százalékkal.
„A januári-februári időszak a telekocsi piacon jellemzően holtszezonnak tekinthető, az első igazán nagy kiugrást a március 15-ei hosszú hétvége hozza el, majd ezt követően a húsvét. Ezek összességében 100 ezer feletti utasszámot generálnak. Az említett időszakokban és az olyan népszerű vonalakon, mint pl. a Budapest-Miskolc közötti, akár 5 percenként is indulni fog oszkáros autó” – tette hozzá Prácser.
Olcsóbb is, gyorsabb is
A tapasztalatok alapján a vágányzárral érintett Budapest-Miskolc útvonal megtétele telekocsival átlagosan 2100 forintba kerül, de ki lehet fogni 2000 Ft alatt hirdetett utakat is, ami egy másodosztályú vonatjegy árának kb. 60%-a, míg az InterCitynek kb. a fele. „Lényegében azt mondhatjuk, hogy aki nyitott a közösségi közlekedésre, féláron utazhat, ráadásul gyorsabban is eljuthat a végállomásig, hiszen a vágányzárral érintett szakaszon az átszállást megspórolva az InterCityhez képest közel egy órával, míg a 2. osztályú vonatjárathoz képest átlagosan másfél órával gyorsabban lehet elérni az úti célt” – mondta el Gyürüs Máté, az Oszkar.com Telekocsi másik alapítója.
A szolgáltatást egyébként leginkább a 25-34 éves korosztály veszi igénybe, s arányában közülük kerülnek ki leggyakrabban a sofőrök is. A hét napjait tekintve a forgalom pénteken és vasárnap a legerősebb, ilyenkor persze nemcsak az utasok, hanem a meghirdetett helyek száma is nő. „Technológiai értelemben bármekkora forgalomnövekedést le tudna kezelni a rendszer, ugyanakkor úgy látjuk, hogy több ezer további sofőr autójában vannak olyan üres helyek, amiket nemcsak gazdasági értelemben, de környezetvédelmi szempontokból is ideális lenne megtölteni” – tette hozzá Gyürüs Máté. A szakember tapasztalatai alapján a telekocsizás nyáron fut fel ismét, leginkább a fesztiváloknak köszönhetően. A szezon ráadásul egy újabb, vágányzárral érintett helyszínnel indul, az Egerben megrendezésre kerülő Feszt!Egerrel, ahová több 10 ezer fiatalt várnak.