Február negyedikétől új HÉV-járat indult Csömör és Kerepes között, a régóta meglévő, mostanában kihasználatlan vágányon. Azonban máris vannak, akik háborognak miatta.
Csömör független polgármestere, Fábri István is megerősítette hírportálunknak, hogy több helyi lakos háborog az úgynevezett kavicsbányai vonalszakaszon újból beinduló vasúti közlekedés miatt. Ugyanakkor a település lakóinak túlnyomó többsége, legalább 80%-a kifejezetten örül az új közlekedési kapcsolatnak. A polgármester még azt is hozzátette, hogy jónéhányan, akik az érintett vonalszakasz mellett laknak, már jóval korábban kérték, hogy a csömöri állomástól menjenek tovább a HÉV-szerelvények kb. 8-900 méternyit és ott legyen az új végállomás.
A most üzembe helyezett körülbelül két kilométeres vonalrész fölül már régen ellopták a felsővezetéket, így a szolgáltatás csak dízelüzemben történhet, ezért a MÁV a saját leányvállalatának egy Desiró típusú motorvonatot kölcsönzött ki. Ez azért is tűnt célszerűnek, mert így csúcsidőben a csömöri szerelvényeket is a gödöllői fővonalra tudják átcsoportosítani, hiszen a dízelvonat Csömörtől egészen Cinkotáig közlekedik tovább. Az új vonalrészen Csömörtől hat perc alatt ér át a vonat a kistarcsai kórházhoz és az áruházakhoz. Azonban csak munkanap délelőtt közlekedik a vonat, a Csömör – Kerepes utat 12-13 perc alatt futja végig. Csömörről: 8.52, 9.45. 10.45, 11.45 és 12.45-kor indul. míg Kerepesről: 9.19-től 13.19-ig minden óra 19. percében.
A vonalrészen utoljára akkor volt HÉV-közlekedés, mielőtt nagymértékben átalakították a budapesti éjszakai tömegközlekedést 2005- tájékán. Addig, kizárólag éjjel, öt pár vonat járt Cinkota – Csömör – Gödöllő útvonalon. Cinkota és a Baross tér között pedig a 45É éjszakai autóbusz. Miután a 908-as autóbusz váltotta fel a 45É járatot, és jóval hosszabb budapesti szakaszán még a Farkasrétet és a Gazdagrétet is érintve jut el a Móricz Zsigmond körtérre, addig a hozzá csatlakozó HÉV megszüntetésével az éjszakánként mindössze egyszer közlekedő 992-es busszal lehet eljutni Gödöllőre és viszont, amely járat nem érinti Csömört. Azonban a település polgármestere arra is felhívta a figyelmet, hogy egy magántársasággal továbbra is szerződött a község éjszakai járat fenntartására.
Miért van Csömörön HÉV?
Azért, mert amikor 1900-ban megépítették a Budapest-gödöllői HÉV-vonal Cinkota és Kerepes közti középső szakaszát, még gőzmozdonyok húzták a szerelvényeket, amelyek nem voltak képesek erős emelkedőn felkapaszkodni. Ezért egy hatalmas kanyarulattal enyhítették a vonal meredekségét. Később, 1911-ben áttértek a villamosvontatásra és legyártották az erősebb motorkocsikat, elkészülhetett a ma is használt rövidebb vasúti pálya. A Cinkota és Kistarcsa között a kb. négy kilométeres pálya 69 méternyit emelkedik, ez 35 ezrelékes emelkedőnek felel meg, míg a csömöri szárnyvonalon jellemzően 12 ezrelékes az emelkedés.
Kertész Z István