A LeveltyBooks legfrissebb kutatásában 400 tanulót kérdezett meg, hogy kiderítse, mi lehet az oka annak, hogy akár tíz évnyi angol tanulás után sem érzik a magyarok megfelelőnek nyelvtudásukat. Gönczy Edit és Szabó Kisanna tapasztalataik és az eredmények ismeretében úgy látja, hogy az a legnagyobb gond, hogy az emberek nem a megfelelő módszert alkalmazzák és nem is tudják, hogy mi lenne a helyes út céljaik elérésére.
Az EU-ban a magyarok hátulról a második helyet foglalják el nyelvi kompetenciák terén. A LeveltyBooks tavalyi kutatásával ezt járta körbe, az idei kutatás ennek okait tárja fel.
A megkérdezettek 89%-a úgy érzi, hogy nem tart ott, ahol kellene, a befektetett idő és energia nem hozza a várt eredményt. A LeveltyBooks kutatása alátámasztotta, hogy ennek legfőbb oka, hogy a tanulók többsége nem a neki való technikát választja, ugyanis a megfelelő tanulási technikának igazodnia kell a tanuló személyiségéhez, érdeklődéséhez és fenn kell tartania a motivációt.
„Három nagy csoportra oszthatjuk a tanulókat: vizuális, auditív és kinetikus. A kutatásunk megerősítette, hogy a vizuálisan fogékony tanulók vannak túlnyomó többségben, és a leggyakoribb oktatási módszerek is elsősorban rájuk épülnek. Azonban, ha valaki a másik két csoportba tartozik, akkor teljesen felesleges vesződik a tankönyvekkel, szókártyákkal, hiszen ezekkel a módszerekkel soha nem fog olyan eredményeket elérni, mint szeretne”- mondta Gönczy Edit, a LeveltyBooks módszerének kitalálója és alapítója.
„A felmérésből az is kiderült, hogy az emberek legalább fele izgalmasnak tartja a nyelvtanulást, s ez nem csoda, hiszen egy egész világ nyílik meg a számunkra egy új nyelv birtokában. Kevesen tudják azonban, hogy nyelvet rengetegféleképpen lehet tanulni, hogy a helyes tanulási módszer igazodik a tanuló személyiségéhez. Érdemes például szemügyre venni, hogy az illető mit is csinál szabadidejében, hiszen ez tükrözi az illető személyiségét, azt hogy mire a legfogékonyabb és mi lelkesíti”- emelte ki Szabó Kisanna, a LeveltyBooks alapítója és a módszerhez tartozó könyv szerzője, aki szerint az is elgondolkodtató, hogy a válaszadók 34,9%-a nem tartja magát elég kitartónak. Az ő esetükben különösen ajánlott lenne végiggondolni és újratervezni a tanulás menetét.
Van a dolognak egy másik aspektusa is. Manapság mindenhol azt hallja az ember, hogy egy hét alatt lefogyhat, azonnal megtalálhatja a párját, vagy pár nap alatt megtanulhat egy idegen nyelvet egy bizonyos termék segítségével. Ilyen típusú csodák azonban sajnos még mindig nincsenek. Több év munka kell ahhoz, hogy megszerezzük a szükséges ismereteket, de a választott módszeren múlik, hogy mennyire hatékonyan érjük el céljainkat, és mennyire komfortos a számunkra maga a tanulási folyamat. Természetesen a rendszeresség is fontos, ám a kutatásban résztvevők válaszaiból is egyértelműen az derül ki, hogy akkor haladnak, akkor hatékony a tanulás, ha el tudnak mélyülni, legalább egy-két órát tanulhatnak egy huzamban. Koncentráció nélkül sokkal nehezebben fogadjuk be az új információkat. Olyan tananyagra van szükség, ami lehetőséget ad erre.
A módszerek helytelen megválasztására jó példa megválasztására jó példa a szótanulás. A legtöbben a klasszikus módon kiírják egy szótárfüzetbe, majd bemagolják. Így biztosan nem mélyül el a tudás. A szókártyás tanulás, ami egy fokkal már izgalmasabb megoldás, hiszen ebben a kinetikus elem is megjelenik, de itt is a vizualitáson van a fókusz. Fontos, hogy kontextusban, mondatokban tanuljuk a kifejezéseket. Bíztató trend, hogy egyre többen használják okostelefonjukat szavak és kifejezések felmondására és annak visszahallgatására. A legkevésbé jellemzőbb módszer a szavak lerajzolása, pedig ez nem csak a nyelvtanulásban, de akár más tárgyakkal kapcsolatos tanulásban is hatalmas segítség lehet. A nyelvtant szintén összefüggésében, életszerűen kellene tanulni.
A módszer, ami egy megoldásban ötvözi a különböző tanulási technikákat
A LeveltyBooks izgalmas novellákon és regényeken keresztül teszi kifinomultabbá a tanuló szóhasználatát, pontosítja a nyelvtant, színezi a kifejezésmódot, és kifejezőbbé varázsolja a kiejtést. A folytatásos történet kontextust biztosít és fenntartja az érdeklődést. A hangos könyvnek és kísérő feladatoknak köszönhetően a nyelvtanuló annyiszor találkozik a nyelvtani esetekkel és idegen kifejezésekkel, hogy az végül észrevétlenül beépül, elmélyül.
Szabó Kisanna legújabb regénye, a Left Wing, Right Wing végre az alapszinten beszélőknek is segítséget nyújt abban, hogy könnyedén elsajátítsák az intelligens nyelvhasználatot.
„A történet rengeteg aktuális és örök kérdést feszeget – a szinglikérdéstől kezdve a generációk közötti különbségeken át a lakhatási problémákig, s közben egy szerelmi történet bontakozik ki” – meséli a Left Wing, Right Wing írója.