A magyar járműpark átlagéletkora egyre magasabb, miközben az emberek harmada azért nem vág bele az autóvásárlásba, mert nincs elegendő önrésze. Legtöbbet a szervizelésre és a gumicserére költenek, és meglepően kevesen kötnek cascót, derül ki a az ismert német autómárka legfrissebb, reprezentatív kutatásából, amely a 18 és 59 év közötti korosztályra fókuszált.
A válság óta évről-évre egyre több új autó kerül forgalomba Magyarországon, de ez sem javít a hazai gépjárműpark átlagéletkorán, amely a kutatás szerint jelenleg 13,6 év. A helyzetet jól tükrözi, hogy a 18 és 59 év közötti, autóval kapcsolatos döntésben résztvevőknek csak a harmada mondta azt, hogy 10 éves vagy annál fiatalabb autója van. Ők elsősorban a nők, a felsőfokú végzettségűek és a városban élők.
Az autókkal kapcsolatos kiadások jelentős részét az előre nem tervezhető szervizelési és javítási költségek teszik ki (évi 65 ezer forint). A kutatásban résztvevők tapasztalatai alapján az autóval kapcsolatos terhek éves szinten elérik a 214 ezer forintot. Ez az összeg az új autót vásárlók esetében jelentősen magasabb: 260 ezer forint. Akinek 10 évnél idősebb autója van, annál ez valamelyest 200 ezer forint alatt marad.
Casco-biztosítása mindössze minden negyedik embernek van, ennek oka a kutatás szerint leginkább az ár és az autó kora. Míg a válaszadók 41%-a szerint túl drága a casco és nem éri meg fizetni, addig 20%-uk válaszolta azt, hogy személyautója túl öreg ahhoz, hogy cascót fizessen rá.
Az Eurostat* 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 497 volt. A legmagasabb 1000 főre eső gépjármű rátával Luxemburg rendelkezett két évvel ezelőtt (662). Hazánkban a KSH adatai** szerint legtöbben Budapesten (633 ezer) és Pest megyében, míg a legkevesebben Békés és Csongrád megyében (131 ezer) rendelkeznek személyautóval. Sokatmondó ugyanakkor, hogy akinek nincs kocsija, az mivel indokolta, hogy nem vásárol. 33 százalékuk válaszolta, hogy nincsen elegendő önrésze, ezért nem engedheti meg magának a beruházást. 28 százalék a magas fenntartási költségek miatt ódzkodik a vásárlástól, 21 százalék pedig attól tart, hogy túl magas váratlan kiadásokkal járna az autó fenntartása.
Ezekre jelent megoldást a Škoda által itthon elsőként bevezetett Privát Bérlet, ami havi 59 990 – 149 990 Forint közötti fix havidíjért kínál autót. Megfelelő hitelképesség esetén már 0 forintért el lehet vinni az autót 3 vagy 4 éves konstrukcióban, melynek végén csak vissza kell vinni, és beülni egy újba. A választékban elérhetők a legnépszerűbb modellek: a Fabia, a Rapid, az Octavia, a Superb, a Karoq és a Kodiaq.
Az alapcsomagnak számító Relax bérlet árában az autó használata mellett benne van a kötelező biztosítás, a szervizcsomag, a teljes körű Porsche Casco, a forgalomba helyezés díja, továbbá az Uniqa-balesetbiztosítás és a MOL-üzemanyagkártya is. A Relax Plusz és a Relax SUV csomagokban ezek mellé jön még egy szett téli gumi, a téli-nyári gumicsere ára, valamint a gumik tárolása is biztosított. Utóbbi egyébként azért sem mellékes, mert a kutatásból az is kiderült, hogy a 18-59 közötti korosztály 30 százaléka maga cseréli, 80 százaléka pedig otthon tárolja a gumikat.