A VII. Avasi Borangolás rendezvénysorozat keretében csütörtök délután borászati konferenciát tartott a Megyeházán a Földművelésügyi Minisztérium, amely középpontjában az eredetvédelem és a Bükkaljai borvidék állt.
Dr. Szinay Attila, / fotónkon jobbra/ az FM helyettes államtitkára megköszönte, hogy immáron harmadik alkalommal vendégeskednek a Megyeháza patinás épületében. Az eredetvédelmi országjáró konferenciasorozat harmadik állomása Miskolc. Kiemelte, hogy az eredetvédelem védi a termelőt, pozícionálja a piacon és jó a fogyasztónak is, mert tudja, hogy mit vesz, mire számíthat. Az állam feladata, hogy a jogi oltalmat biztosítsa a magyar termelőknek, boroknak az egységes európai piacon.
A szaktárca célja, hogy minél több, arra méltó terméket védjenek be jogilag. A folyamatot illusztrálva elmondta, hogy 2015 előtt 60 földrajzilag védett terméket tartottak nyilván, amelyek száma azóta 29-el bővült és vannak, amelyek jelenleg eljárás alatt állnak. Az eredetvedelem.gov.hu honlapon minden lényeges információ elérhető a programmal kapcsolatban.
Török Dezső, a megyei közgyűlés elnöke köszöntőjében kiemelte: a fórum kitűnő lehetőség arra, hogy a minisztériumi és egyéb szakértők, valamint a gyakorló borászok szót váltsanak az irányvonalakról és a mindennapok munkája során felmerülő problémákról. Fontos, hogy a termelők pontosan tisztában legyenek minden őket érintő részlettel.
„A magyar bor különlegessége, hogy tűzzel, szenvedéllyel van töltve” – dicsérte a hazait a közgyűlés elnöke, aki kitért arra is, hogy az értékén való eladáshoz professzionális bormarketingre van szükség. A régi közmondással ellentétben ma már a jó bornak is kell a cégér. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Magyar Turisztikai Ügynökség a kommunikációs értékpiramis kidolgozásával sokat tett ezért, érdemes megismerni. Zárásként méltatta a kultúrát, a borászatot és a turizmust összekapcsoló Avasi Borangolás rendezvénysorozatot.
Dr. Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára előadása középpontjában a jövedelmező szőlőtermelés és borászat állt. Az ehhez vezető utat tartalmazza a 2025-ig szóló ágazati stratégia. Az eredetvédelemnek kiemelkedő a jelentősége, a borok 78 százaléka földrajzi áruvédelem alatt áll, ami az összes többi agrártermék védettségét meghaladja. Fontos célként fogalmazta meg az értékesítés feltételeinek a javítását – amiben partner az agrártárca. A védelem, támogatás mellett a termelők felelősségéről sem szabad megfeledkezni, ezt szolgálja a másodlagos ellenőrzés, vagyis, hogy mi kerül a palackba? A célirányos nemzetközi bormarketingen belül kiemelte a V4 térségben zajló akciókat.
Gál Zsombor, a Magyar Turisztikai Ügynökség borért felelős kiemelt vezető szakértője három víziót fogalmazott meg, nevezetesen, hogy a magyar bor mintaadó kategóriává váljon, emelkedjen az értéke, alakuljon ki a tudatos borfogyasztás és a turisztikai márka erősödjön a bor által. Majd előadásában szólt az ehhez vezető útról.