Thriller gyilkossággal, emberrablással, a múlt „kísértésével” – Katerina Diamond biztos, jól bejáratott receptet használ A titokban.
A tanárban megismert – és mostanra összecsiszolódott – rendőrpárosról ebben a részben többet tudhatunk meg, megteremtve a lehetőséget, hogy szimpatizáljunk velük és kötődjünk hozzájuk. A cselekmény az idősíkok váltogatásának köszönhetően nem ül le, és a csavarok segítik a kiszámíthatalanságot (bár a rutinos olvasók talán kevésbé fognak meglepődni).
Bridget Reid rendőrtiszttel találkozunk legelőször, miközben fedett akcióban vesz részt egy bordélyházban. Nem végződik jól a történet: két férfi betör az apartmanba, meggyilkol két prostituáltat – valójában rendőröket – és Bridget „kliensét”. A merénylők pechére a valódi célpontnak, Bridgetnek épphogy sikerül elmenekülnie, ami sajnos hiábavalónak bizonyul, mert amikor magához tér, egy alagsori helyiségben találja magát, halványuló emlékképekkel arról, hogy vajon mi is történhetett. Fogalma sincs elrablója kilétéről, de arról sem, mióta lehet fogságban. Megismerjük a férfi hátterét is: gyerekkorában testileg és lelkileg bántalmazásnak volt kitéve apja által; szörnyű tetteket vitt véghez, és a nőkre az ő élvezetét szolgáló tárgyakként tekint.
Az ügyet Imogen Grey és Adrian Miles nyomozók veszik kézbe, valamint csatlakozik hozzájuk Sam Brown nyomozó is, ami felzaklatja Imogent, mert kettejüknek lezáratlan ügye van egymással. Az ügy felderítésének előrehaladtával kiderül, hogy az kapcsolódik egy két évvel ezelőttihez, amelyekkel Imogen most újra kénytelen szembenéznie. A múlt „kísértése” alól Adrian sem kivétel, aki az egyetlen, akiben a tartózkodó és kitartó, szívós Imogen megbízik. Kettejük barátságába kémia is vegyül.
A kötetben az író váltogatja a nézőpontotokat és az idősíkokat: a jelent Imogen, Bridget, Adrian, míg a múltat egy ismeretlen fiú (akinek felnövését ismerhetjük meg) szemén át ismerhetjük meg. Utóbbi adja a hármas gyilkosság hátterét, de Imogen múltjából is felfed részleteket – például Sammal való kapcsolatát és Plymouth elhagyásának okait. Érdemes figyelni a különféle karaktereket, a megoldatlan ügyeket és a múlt-jelen szálait és történéseit, mert lehet, hogy az irrelevánsnak tűnő információk jelentik a kulcsot a teljes kép kirakásában.
A titok az Imogen Grey sorozat első részének, A tanárnak a folytatása. Érezhető a különbség a kettő között: Diamond, ha még nem is találta meg a hangját vagy a stílusát, de jóval otthonosabban alkalmazza azokat. A szereplők jellemébe is mélyebben belemerül, igyekezve hitelesre megformálni őket, de ezt sajnos nem sikerült teljes mértékben abszolválni, mert találkozunk többé-kevésbé nem realisztikus dialógusokkal és tettekkel. Éppen ezért érezhetjük nehézkesnek egyik-másik szereplővel való azonosulást.
Az Imogen Gray sorozat második része korrekt, olvasásra érdemes regény. A fenti kisebb hibák fölött nyugodtan szemet lehet hunyni; a két rész között tapasztalható minőségi javulás a harmadik részre vonatkozóan ez pozitív előrejelzést jelent. A titkot bátran lehet ajánlani thriller- és krimirajongóknak.