Kálmán Imre legkedveltebb operettjének bemutatójával indul az évad a Miskolci Nemzeti Színházban. Szeptember 22-én kerül a nézők elé a Marica grófnő a Nagyszínházban. A népszerű slágerekkel, szerelemmel, bonyodalommal és hazugsággal teli, mégis boldog befejezéssel végződő történetből kiderül: a valódi szerelemhez először önmagunkkal kell szembenéznünk, játszmák nélkül.
Az előadást Szabó Máté állítja színpadra, aki szerint a darab legnagyobb varázsa, hogy rendkívül érzékletesen ragadja meg mind szövegben, mind zenében a kirekesztettséget. A cigánnyal való „együttmuzsikálás” fájdalmas gyönyörűségét. – Mivel ez az egyik legismertebb operett, így kihívást jelent, hogy az ismert számok hogyan tudnak mégis pozitív meglepetést okozni. Ahhoz, hogy érvényesen, a műfajban rejlő sokrétűséget is megmutatva lehessen színpadra állítani egy operettet, szerintem itt is az emberből kell kiindulni, mint bármely más előadásban, és talán egy bizonyos ponton el kell rugaszkodni – állítja a rendező.
Az előadás látványvilágával kapcsolatban elárulta, Cziegler Balázzsal és Füzér Annival egy valóságos világot igyekeztek teremteni, olyat, ami élő, változékony. Ez azért fontos, mert a díszlet, a kastély, közvetlenül a főszereplő, a tiszttartó befolyása alatt van. – Illusztráció helyett a valóságosból indultunk ki, abból, hogy a tiszttartó szívét-lelkét belerakja a kastély felújításba, a történet folyamán tulajdonképpen fokozatosan felvirágzik az épület. Emellett bizonyos momentumokban helyet hagytunk a költészetnek, a túlzásnak, a letisztultságnak is – tette hozzá Szabó Máté.
A címszerepben Eperjesi Erikát láthatja a közönség, aki már számos alkalommal játszotta Marica szerepét, de Kálmán Imre operettjét énekelni mindig varázslatos élmény számára: – Ez egy korszakokat átívelő, lenyűgöző, mindig népszerű muzsika. Minden korosztály számára érhető, befogadható és élvezhető. Eddig három féle rendezésben játszottam ezt a szerepet – egy turnén német nyelven is, ami külön kihívás volt – és mindhárom rendező más oldalát láttatta meg velem Marica karakterének. Ez egy színész számára a legideálisabb, hiszen így sokkal több színt tud megmutatni magából, és ezáltal a szerep és a megformálás is fejlődik az eltelt évek és az előadások alatt. Szabó Máté rendezése adta számomra a legtöbb újdonságot és kihívást az újszerű megközelítés és a prózai jelenetek igazi mélysége által. Marica szerepe nem csak a kedvesen mosolygó és szépeket éneklő primadonna, hanem igaz érzéseket, mély gondolatokat átadó valódi női karakter – mondja Eperjesi Erika.
Az előadásból már volt nyáron egy előbemutató, szeptember 22-én a felújítópróbák után kerül közönség elé a darab. Szőcs Artur, Tasziló gróf megformálója szerint kifejezetten jót tesz, ha eltelik egy nyár a próbafolyamat után, mert ilyenkor tovább érik benne a szerep. – Annyi minden éri a színészt ez alatt a pár hónap alatt: nyaralás, munka, új élethelyzetek, ráadásul ilyenkor kicsit lenyugszik az ember, mindig egy kicsit érettebb, jó esetben bölcsebb lesz, és ezeket a tapasztalatokat mind be lehet építeni, amikor újra elővesszük a darabot – árulta el a színész-rendező. Szőcs Artur sem most először találkozott Marica történetével. – Pont tíz évvel ezelőtt álltam először színpadon a Marica grófnőben. Akkor Liebenberg Istvánt játszottam a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Nagyon szerettem azt az előadást is, és igazából akkor jegyeztem el magam ezzel az operettel. Nem volt tehát számomra ismeretlen sem a darab, sem a karakter. Nekem mindig varázslatos marad ez az Erdélyben játszódó történet. Tasziló, akit játszom, gazdatiszti állást vállal, mert Pesten elszórakozta a vagyonát, és szerelmes lesz. A hegyekben szerelmesnek, elnyomottnak lenni, esténként együtt mulatni a szolgákkal, a cigány muzsikosokkal zenéltetni, együtt énekelni, ezek jól játszható, nagyon élvezetes helyzetek a színész számára – állítja a színművész.
Kálmán Imre – Julius Brammer – Alfred Grünwald
Marica grófnő – operett
rendező: Szabó Máté
A magányos, mogorva, de jó kiállású Endrődy gróf saját családi vagyonának hágott nyakára, ezért gazdatiszti állást vállal egy vidéki birtokon. A birtok úrnője, Marica grófnő, egy szerelmi csalódástól feldúlva érkezik haza, és szintén a vidéki magányban keres nyugalmat. A gróf és Marica találkoznak és menthetetlenül egymásba szeretnek. Egy nagyon ismerős világ bontakozik ki, ahol az őszinteség nem magától értetődő, és a szerelmesek saját hazugságaikba gabalyodva kerülnek egyre távolabb a boldogságtól. Amíg rá nem jönnek, hogy a valódi szerelemhez először önmagukkal kell szembenézniük, játszmák nélkül.
A Marica grófnőben olyan népszerű operettslágerek csendülnek fel, mint a Szép város Kolozsvár, Hej, cigány, Szent Habakuk, Ringó vállú csengeri violám, melyek végigkísérnek bennünk a viharos-romantikus hullámvasúton.
Kálmán Imre – Julius Brammer – Alfred Grünwald
MARICA GRÓFNŐ
Operett
Fordította: Harsányi Zsolt
Kardos G. György átdolgozását felhasználva,
színpadra alkalmazta: Szabó Máté
Marica grófnő EPERJESI ERIKA
BALOG TÍMEA
Tasziló gróf SZŐCS ARTUR
SARÁDI ZSOLT
Liza, Tasziló gróf lánytestvére TENKI DALMA
Popolescu Dragomir Móritz herceg KINCSES KÁROLY
Bozsena (Cecília hercegnő) MÁHR ÁGI Jászai-díjas
Zsupán RÓZSA KRISZTIÁN
Kudelka, Cecilia hercegnő komornyikja SALAT LEHEL
Tschekko (Mihály Marica öreg szolgája) SZEGEDI DEZSŐ Jászai-díjas
Manya, cigány jósnő VARGA ANDREA
Közreműködik:
a Miskolci Nemzeti Színház zenekara, énekkara és a Miskolci Balett
Díszlettervező: CZIEGLER BALÁZS
Jelmeztervező: FÜZÉR ANNI Jászai-díjas
Zenei vezető: CSER ÁDÁM
Koreográfus: BODOR JOHANNA
Karvezető: GYÜLVÉSZI PÉTER
Korrepetitor: RÁKAI ANDRÁS
Koreográfus asszisztens: FŰZI ATTILA
Ügyelő: OREHOVSZKY ZSÓFIA
Súgó: REITER KRISZTINA
Rendezőasszisztens: RADNAI ERIKA
Rendező:
SZABÓ MÁTÉ
Bemutató előadás: 2017. szeptember 22. – Nagyszínház