Paks II környezetvédelmi engedélye számos kérdést nem tisztáz megfelelően, a kiadott környezetvédelmi engedély [1] felelőtlen, az új atomerőmű a környezetet és a lakosságot is veszélyeztetheti. A Greenpeace Magyarország és az Energiaklub ezért bíróságon támadta meg az engedélyt.
A zöld szervezetek azt várják az igazságszolgáltatástól, hogy az ítélet meghozataláig függessze fel a másodfokú határozat végrehajtását, és az eljárás lezárultával helyezze hatályon kívül Paks II környezetvédelmi engedélyét.
A Greenpeace Magyarország és az Energiaklub bíróságon támadta meg Paks II környezetvédelmi engedélyét, mert az engedély és az engedély alapjául szolgáló hatástanulmány [2] nem ad megnyugtató választ számos alapvető kérdésre. A zöld szervezetek keresetükben 16 pontban sorolják fel az engedéllyel kapcsolatos aggályaikat, melyekből az alábbiakat tartják a legsúlyosabbaknak:
Az engedély rendezetlenül hagyja a nukleáris és radioaktív hulladékok kezelésének sorsát és a leszerelés kérdéseit. Az elkészült hatástanulmány súlyosan hiányos: nincs bizonyítva, hogy elegendő hely lesz-e Bátaapátiban a kis és közepes aktivitású hulladékok végleges elhelyezésére (ahol már az ideiglenes tárolás megoldása is kérdéses); továbbá teljesen megoldatlan a kiégett fűtőelemek átmeneti tárolása és végleges elhelyezése.
A hatástanulmány nem vizsgálja kielégítő módon Paks II építésének és üzemeltetésének környezeti hatásait. A tervezett építési és üzemidőt a több mint másfél évig tartó eljárás utolsó két hónapjában módosították, és a módosítást követően már nem készültek megfelelően alapos vizsgálatok. Paks I és Paks II együttes üzemelési ideje például az eredeti három évről időközben hét évre változott, ezt azonban már nem vizsgálták részletesen, pedig a módosítás jelentős változásokat eredményezhet többek között a Duna élővilágára. A hatástanulmány a blokkok együttes építéséből fakadó plusz környezeti terhelésre és a Paks I-re hatással lévő talajvízszint-csökkenésre se tér ki érdemben.
A tervezett új paksi atomerőmű környezeti engedélyezési eljárása 2014 decembere óta zajlik. Az eljárásban a Greenpeace Magyarország és az Energiaklub a kezdetek óta ügyfélként vesz részt. A környezetvédelmi szervezetek több ponton hiányosnak és homályosnak találták az MVM Paks II. Zrt. által készített és benyújtott hatásvizsgálati dokumentumokat [3] [4], ezért a hatásvizsgálat alapján a Baranya Megyei Kormányhivatal által 2016. szeptember 29-én kiadott környezetvédelmi engedélyt 2016 októberében megfellebbezték. A másodfokú hatóság azonban ennek nem adott helyt, így Paks II környezetvédelmi engedélye 2017 márciusában jogerőre emelkedett. Mivel a határozat továbbra sem rendez számos fontos kérdést, az Energiaklub és a Greenpeace Magyarország az engedélyt a bíróságon megtámadta, és keresetében azt kéri: a bíróság függessze fel a másodfokú határozat végrehajtását, és a környezetvédelmi engedélyt az elsőfokú határozatra is kiterjedő hatállyal szüntesse meg.
„Paks II környezeti engedélyét felelőtlennek tartjuk. Az erőmű veszélybe sodorhatja hazánk környezetét és a lakosságot. A környezetvédelmi engedély azonban csak egyike a Paks II-vel kapcsolatos aggasztó kérdéseknek. Annak érdekében, hogy minél átláthatóbb legyen a legalább 4000 milliárd forintos beruházás, a mai nappal útjára indítjuk paksameta.hu blogunkat, [5] melyben naprakész elemzéseket adunk a paksi bővítésről szóló információkról, rámutatunk a tájékoztatás hiányosságaira, és segítünk a nyilvánosságra hozott adatok értelmezésében. Mindannyiunk érdeke, hogy Paks II-vel kapcsolatban tisztán lássunk” – mondta Perger András, a Greenpeace Magyarország energiakampány-felelőse.