SZKANDER BÉGTÖL AZ ATOMBIZTOS BUNKEREKIG
IRTA: KISS LÁSZLÓ
www.kisshajos.hu
Lásd: www.royalmagazin.hu
UTAZÁS ROVAT
Miért éppen ALBÁNIA?
Kérdezték tőlem többen.
Egyszerű a magyarázatom.
Beutaztam egész Európát, valamennyi országot meglátogattam világ körüli utazásaim során.
Kivéve Albániát!
Nyolcvanöt esztendőm alatt erre nem került sor.
Eljött az ideje, hogy meglátogassam ezt az országot, amelyhez régóta barátság fűződik. Kezdődött ez már Szkander bég és Hunyadi János kapcsolatánál, aki egyedül sietett az oszmán birodalom támadása kapcsán segítséget nyújtani.
Még izgalmasabbá vált az albán-magyar kapcsolat, amikor Zogu I. király egy magyar nőt vett feleségül: gróf Nagyapponyi Apponyi Gyula leányát, Apponyi Geraldine Margit Virginia Olga Mária grófnőt.
A grófnő unokája II.Leka herceg ma az albán külügyminisztériumban dolgozik. Reménykedem, hogy érzi azt, hogy magyar vér folyik az ereiben, s nem feledkezik meg soha félig magyar származásáról.
Az elmúlt év őszén tartott esküvőjére is meghívta Habsburg György herceget és feleségét. Reméljük, hogy a kapcsolat tartós lesz.
Másik motivációm az utazáshoz az volt, hogy decemberben az interneten a Wizz Air meghirdette, hogy áprilistól beindítja járatait a Balkán négy országába. Így többek között Tiranaba is. Azonnal megvásároltam a repülő jegyemet április hó 19-re.
Szokásomhoz híven most is a reptéri transzfert választottam.
Időben – mint mindig – most is pontosan érkezett a kocsi értem.
Kellemes időben, száraz úton haladhattunk az autópályán, azonban a gödöllői térségben óriás pelyhekben kezdett nagyon intenzíven havazni. Tartott ez egészen Budapestig. A Liszt Ferenc reptéren azonban esőre váltott a havazás.
Száznegyvenöten vártuk a BOEING fedélzetén az indulást.
Menetrend szerint hagytuk el a kifutó pályát.
Bucsut intettünk egy időre a magyar földnek.
Felhők fölé emelkedtünk, s élvezettel szemlélhettük a kék eget.
Alattunk már csak a fehér gomolyfelhők látványa szórakoztatott.
Elértük az utazó magasságot, s megjelentek a csinos magyar szőke utaskísérő leányok, hogy kiszolgálják az utazó közönséget, kívánságuk szerint.
Molnár Tamás kapitány üdvözölte a fedélzet közönségét, s tájékoztatást adott a repülés paramétereiről.
Simán érkeztünk Tirana TERÉZ ANYA repülőtér betonjára, mindenki nagy megkönnyebbülésére. Engem Mr.László Kiss feliratú táblácskával vártak a kijáratnál, s vezettek azonnal a reám váró taxihoz.
Négy-hat sávos autópályán vezetett az utunk a város központjába, mindkét oldalon a magasra nőtt pálmafák között.
Óriási az autó forgalom a városban.
A leginkább az lepett meg, hogy a gépkocsik nagy része MERCEDES márkájú volt.
Csak az átmeneti otthonomnál, a CAPITAL HOTEL-nél kellett kiszállnom, ahol nagyon udvariasan fogadtak.
Elfoglaltam átmeneti otthonomat, ahol pillanatok alatt otthon éreztem magam. Gyorsan felfedeztem közvetlen szomszédomban egy elegáns éttermet.
Kitűnő konyha, elegáns, udvarias kiszolgálás és ami a legfontosabb, nagyszerű ételek.
Meg is látszik a forgalmán.
Állandó jelleggel telítve van az étterem. Megfigyeltem, hogy ide főleg idősebb emberek, családok járnak, talán rendszeresen.
A személyzet nagyon európai módon viselkedik, jelenik meg s beszélik az angol nyelvet. A falon elhelyezett CERTIFICAT tábla is azt bizonyítja, hogy még Londonban is elismerték a konyhájukat.
Ébredés és bőséges reggeli után elindultam felfedezni a várost amely a magas Dajti hegy /1613m/ lábánál fekszik, 35 km-re az ADRIÁTÓL, a LANA és TIRANA folyók között.
A három milliós albán lakosságból mindössze 8oo.ooo fő él a városban és a külső kerületekben.
Vegyesnek mondható a társadalom vallási szempontból, ugyanis az Islam 57%, Cristian 1o%, Ortodox 7%.
Természetes, hogy az első utam a város főterére, a Szkanderbég térre vezetett. Itt áll az állam alapító hatalmas szobra, mellette a kétfejű sast ábrázoló óriási lobogó.
A téren hatalmas átalakításokat végeztek, amelyet szemmel tudtam kísérni. Feltehetően május elsejére készülődtek.
Felszedték a korábbi szép zöld gyepszőnyeget, s befedték betonnal, majd márvány lapokat helyeztek az egész térre.
A munkálatok miatt lekerítették az egész teret, ezért nem lehetett megközelíteni az OPERA-t, a
NEMZETI KÖNYVTÁRAT.
ET’HEM BEY MECSET
MECSET BEJÁRATA
KULTUR PALOTA
A szombat estére tervezett opera előadás az átalakítás miatt sajnos elmaradt. Így a NEW YORKI MILANÓI, OSLÓI, KOPPENHAGAI operaházak után ennyivel szegényebb lettem!
aTermészetes, hogy a megszokott piaci látogatás itt sem maradhatott ki a programomból. Mit árulnak, mennyiért, mit vásárolnak a város lakói?
A VÁROS ÉLÉSKAMRÁJA
ÁRUSOK
A tenger közelségéből fakad természetesen, hogy a házi asszonyok több féle halból válogathatnak.
Új tendencia született a város tervezői részéről. Szinesítik a házaikat, így sokkal hangulatosabbak az egyes város részek.
Az utókor részére azonban meghagynak néhány eredeti tető cseréppel fedett házat.
A piac térsége arra is alkalmat ad az embereknek, hogy leüljenek a környékbeli bárok által kihelyezett asztalok mellé egy kis tereferére, sörözgetésre, napozásra.
ÉN IS LEÜLTEM EGY KIS PIHENÖRE SZOMJAT OLTANI
GYÖNYÖRKÖDHETTEM A SOK VIRÁGÁRUS KINÁLATÁBAN
A BARRIKADAAVE – n megfigyelhettem a szédületes gépkocsi forgalmat. Elegáns, márkás autók tömkelege okoz itt sokszor dugót a több sávos úton.
Akik ezt el akarják kerülni, a kerékpáros közlekedést választják.
Kiépített kerékpár utak szolgálják a biciklistákat.
Van is erre lehetőség, ugyanis aki nem rendelkezik saját kerékpárral, az bérelhet a város több pont- ján létesített kerékpár megőrzőkből.
A barátság emlékmű is színes foltja a városnak a zöld területen.
BARÁTSÁG EMLÉKMÜ
A városképen még ma is lehet érzékelni, hogy milyen sokáig olasz befolyás alatt éltek.
AZ OLASZ KULTURA INTÉZMÉNYE
A multik azonban itt is megjelentek, amiről már messziről árulkodik a hatalmas PLAZA.
A TORONY HÁZAK KÖZÜL EGY PÉLDÁNY
Nem mindig volt itt békés a hangulat.
Amikor Enver Hodzsa kommunista diktátor országa elszigetelődött a nagy Szovjetuniótól és Kíná- tól, felkészültek egy esetleges atomháborúra.
A három milliós országban megépítettek 79o ooo atombiztosnak hitt bunkert.
A kormány részére a hatalmas Dajti hegy alatt építettek egy öt szintű bunkert, amelyben a kormány részére külön terem épült, ami mozi teremnek is megfelelt. Soha nem használták!
Minden hatodik albán polgárra jutott egy bunker.
Micsoda esztelen pénz kidobás volt, ami a lakosság teljes elszegényesedését eredményezte. Érthető, hogy a rendszerváltáskor ledöntötték a diktátor aranyozott szobrát.
IRÁNY A BUNKER!
A város központjában fellelhető bunkert ma már szabadon látogathatja a közönség. Albán és külföldi egyaránt. Csak meg kell váltani a belépő jegyeket.
Még a kiállításon látottak is felborzolják az ember idegeit.
Fellélegeztem, amikor újra kijutottam a szabad levegőre.
Ezen a kiállításon találkoztam először ZOGU I. – a későbbi király – fotójával.
Kijutva a bunkerből igyekeztem szabad levegőt szívni s elindultam egy sétára.
Megtekintettem a kommunista diktátor részére készített PIRAMID- ot, amit az építész mérnök lánya tervezett.
A rendszerváltás után a diktátor holttestét áthelyezték a közönséges polgári temetőbe.
Nagyon utálhatta a tiranai nép a volt diktátort, aminek nyomait még ma is fel tudtam fedezni, ugyanis megdobálhatták, összetörték egyes részeit a PIRAMID -nak.
Jobbnak láttam békésebb területekre evezni.
Átsétáltam a várost ketté szelő LANA folyón, – már amennyire folyónak lehet nevezni – hasonló a miskolci Szinvához.
Egyenes folyású szépen karban tartott folyó, mindkét partján hasonló nagyságú fák szegélyezik.
LANA FOLYÓ
így jutottam el a város katedrálisához, ahol természetesen megtaláltam TERÉZ ANYA szobrát is.
Tizenkilenc órakor megszólaltak a harangok, s a hívek gyülekeztek a misére.
Itt láttam először apáca egyenruhákba öltözött nőket. Érdekes módon muszlim nőket nem nagyon lehetett látni lefátyolozva.
Itt is az volt a tapasztalatom, hogy – mint mindenütt máshol – a női hívek voltak nagy többségben.
KATERDRÁLIS
TERÉZ ANYA
SULEJMAN PASA AZ UTOLSÓ ÁLLAM ALAPITÓ
AVÁROS ÓRATORNYA
A város legnagyobb idegenforgalmi attrakcióját izgalommal vártam. A DAJTI EKSPRES- t 2oo5 -ben adták át a nagy közönségnek.
A 4354 méteres távolságot 1455 tengerszint felett 4,5 m/ sec. sebességgel haladva 15 perc alatt teszi meg.
Az üveg falu kabinokból tökéletes a kilátás, nyugodtan lehet fotózni. Van mit!
Csodálatos a panoráma!
Feltekintés a DAJTI MONTAIN 1613 méteres csúcsára, letekintés a hegység alatt elterülő városra, közben gyönyörködni az alattunk zöldellő erdőkben.
Tágul a pupilla, tágul a tüdő!
Vajon mi vár majd ránk a végállomásnál?
UTKÖZBEN
A végállomásnál gyermekeknek és felnőtteknek kialakított játszóterek, gokart pálya, elegáns szállodák és vendéglátó helyek.
Miután áttanulmányoztam a terepet, kerestem a pihenésemhez egy megfelelő oázist. Nem sokat kellett fáradoznom!
IME AZ OÁZIS
IGY JUTOTTAM FEL A CSUCSRA!
IRÁNY A VÁROS TIRANA!
KÖZBEN IS LEHETNE IMÁDKOZNI
Nagyszerű élmény volt, de én már közben a mi kis lillafüredi libegőnkre gondoltam. Egyre többet gondoltam haza, hiszen rövidesen lejár az én kis szabadságom, s irány újra a
TERÉZ ANYA AIRPORT!
A Hotel Capital a saját taxijával vitt ki a reptérre.
Menet közben nem mulasztottam el lencse végre kapni a hatalmas HOTEL-CASINO -t
CASINO
A W6 2234 járaton elfoglaltam megszokott helyemet az 5 D.-t.
Menetrend szerint indultunk és 1o perccel korábban érkeztünk a Liszt Ferenc repülőtérre.
Ezt az időt el is veszítettük azonnal a szokatlan szigorú útlevél vizsgálat miatt.. Nem az EU – ból érkeztem!
Az én meleg kis otthonom úgy fogadott, ahogy ott hagytam öt nappal előbb.