Az április 28-ai Munkavédelmi Világnap alkalmából szemináriumokat tart az EU-OSHA arról, miként lehet munkavédelemre oktatni a gyerekeket
Általános iskolásoknak szóló interaktív munkavédelmi leckékkel és kisfilmekkel segíti a pedagógusok munkáját az Európai Munkavédelmi Ügynökség (EU-OSHA). A munkavédelmet a gyerekeknek játékosan bemutató oktatási segédanyagok a tanév elején jutottak el az ország általános iskoláiba, a Munkavédelmi Világnap alkalmából rendezett szemináriumokon pedig a pedagógusok bővíthetik tovább ismereteiket a munkavédelemről és arról, hogy miként integrálhatják az EU számos országában már sikeresen alkalmazott munkavédelmi tananyagot az órákba, foglalkozásokba.
Munkavédelemről az általános iskolában
Az Európai Munkavédelmi Ügynökség a munkavédelem témájában dolgozott ki és tett közzé tananyagot és oktatási segédletet „Napo pedagógusoknak” címmel, amely ingyenesen elérhető az 23 uniós tagállamában, 18 nyelven, köztük magyarul is.
A 7-9 éves és 9-11 éves korosztálynak készített tananyagok óravázlatokból, kisfilmekből, segédanyagokból és tesztfeladatokból állnak, illetve útmutatást tartalmaznak arra vonatkozóan, hogy miként illeszthetők be ezek a tanórákba. A tananyagok természetesen a gyerekek korosztályi sajátosságaikhoz igazodnak, így például a 7-9 évesek megismerkedhetnek az alapvető biztonsági jelzésekkel, a 9-11 éves gyerekek pedig a munkavédelmi veszélyekkel és kockázatokkal. A projekt célja, hogy felhívja a figyelmet az olyan kritikus helyzetekre, melyekkel otthon, az iskolában és később a munkahelyükön is találkozhatnak majd a gyerekek.
Az oktatási anyagok az EU-OSHA, a Nemzetgazdasági Minisztériumban működő Nemzeti Fókuszpontja és az Emberi Erőforrások Minisztériuma közreműködésével már a tanév elején eljutottak az összes hazai általános iskolába.
„A munkavédelem alapvető kérdéseinek oktatása már kisiskolás korban is fontos. Ekkor ugyanis még fogékonyak a gyerekek az újdonságokra, könnyebben be tudják építeni életvitelükbe az átadott elveket és ekkor alakulnak ki szokásaik is, ugyanakkor a veszélyekkel még nincsenek tisztában. Azt tapasztaljuk, hogy minél korábban szerez ismereteket egy gyermek a munkavédelemről, annál inkább lesz magától értetődő számára, hogy felnőttkorában a munkáját is az elhangzottak tükrében végezze” – mondta dr. Simon Attila István a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért felelős helyettes államtitkára.
Tapasztalatcsere és ismeretbővítés a Munkavédelmi Világnapon
Az április 28-i Munkavédelmi Világnap alkalmából az EU-OSHA szakemberei, workshopokat tartanak a tananyag alkalmazásával kapcsolatban a pedagógusok számára.
„A munkavédelem témája felkeltette a gyerekek érdeklődését. A foglalkozások során a miértekre kerestük a választ és megismerkedtünk Napoval is, akit a gyerekek nagyon megszerettek, odaadással nézték az oktatófilmeket és tették fel kérdéseiket. A munkavédelmi oktatóprogram befejezése után a gyerekek jobban figyeltek saját és társaik épségére, a környezetükre. Most már a veszélyhelyzetek felismerése mellett több figyelmet szentelnek a megelőzésre és a kockázatok mérlegelésére is” – mesélte el tapasztalatait a programot már sikeresen alkalmazó általános iskola tanára.
Munkavédelemről rappelő gyerekek
Az első hallásra száraznak tűnő oktatóanyagon Napo, a szerethető rajzfilmfigura kíséri végig a gyerekeket, aki játékos, interaktív formában szemlélteti a legfontosabb tudnivalókat. A program sikerességéről tanúskodik, hogy a vicces kis mesehős könnyedén belopta magát a diákok szívébe, olyannyira, hogy még verseket és rapszövegeket is írtak róla:
„NAPO a veszélyvadász,
vigyáz, ha az áram megráz,
jön ő és segít; ha ráhallgatsz,
a napod is szép lesz megint.”