2025. 05. 11. vasárnap

Ferenc

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Gazdaság » Gazdaság » Múzeumok ellenőrzése: Herman Ottó Múzeum
royal_magazin_PNG

Múzeumok ellenőrzése: Herman Ottó Múzeum

Befejezte az Állami Számvevőszék a miskolci Herman Ottó Múzeum 2011-2014 közötti időszakra kiterjedő gazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Múzeumnál kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A pénzügyi- és vagyongazdálkodás ellenőrzése 2011-re a szükséges dokumentumok hiánya miatt nem volt végrehajtható, a Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása 2012-2014 között pedig nem volt szabályszerű. A Múzeum közfeladatának részét képező kulturális javak nyilvántartásáról nem gondoskodtak, a kulturális javak állományvédelme a kölcsönzéseknél nem volt biztosított. A Múzeum intézkedett az integritás szemlélet érvényesítése érdekében, azonban további erőfeszítések szükségesek az integritás kontrollrendszer fejlesztése érdekében.

Magyarország Alaptörvénye P) cikke szerint a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége. A megyei hatókörű városi múzeumok kulturális szempontból meghatározó jelentőségűek mind földrajzi elhelyezkedésüket, mind az ellátott feladatokat, valamint látogatottságukat tekintve. Pénzügyi és vagyongazdálkodásuk meghatározza a közfeladatok ellátását, a kulturális örökséghez tartozó javak védelmét és megőrzését, valamint a nyilvánosság számára történő hozzáférhetőség biztosítását.

A Miskolcon található Herman Ottó Múzeumnál az irányító szervi hatásköröket 2011. december 31-ig a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat Közgyűlése, 2012. december 31-ig a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, 2013. január 1-jétől Miskolc Megyei Jogú Város Közgyűlése gyakorolja. A középirányító szervi feladatokat 2012-ben a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Intézményfenntartó Központ látta el. A Múzeum pénzügyi, gazdálkodási feladatait 2011-ben a Múzeum és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Ellátó Szervezet, 2012-ben a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Intézményfenntartó Központ végezte, míg 2013-ban és 2014-ben a Múzeum látta el. A Múzeum teljesített bevétele 2014-ben 767 millió Ft, teljesített kiadása 704,8 millió Ft volt.

Az ÁSZ megállapította, hogy az irányító szervek a Múzeumra vonatkozóan összességében szabályszerűen gyakorolták a feladataikat. A 2011-2012-es átszervezés nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, mert nem kerültek teljes körűen átadásra az eszköz és vagyonleltárról szóló dokumentumok a vagyonleltár, az ingatlanvagyon, az ingó vagyon és a szellemi termékek tekintetében. Az átszervezéshez kapcsolódó számviteli feladatokat hiányosan hajtották végre, a mérlegtételek alátámasztásához leltárt nem készítettek. A 2012-2013-as központi alrendszerből önkormányzati alrendszerbe történő átszervezés során a beszámoló mérlegét leltárral nem támasztották alá.

A Múzeum belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése az ellenőrzött időszakban nem volt szabályszerű, így a kialakított irányítási rendszer nem biztosította az átlátható, áttekinthető és ellenőrizhető közpénzfelhasználást. A kontrollkörnyezet kialakítása részben volt szabályszerű 2012-2014 között, mert nem határozták meg az etikai elvárásokat a szervezet minden szintjén. A 2013-2014 között hatályos számviteli politikák nem tartalmazták, hogy mit kell a számviteli elszámolás, az értékelés szempontjából nem lényegesnek tekinteni, továbbá 2012-2014 között nem működtettek kockázatkezelési rendszert. Az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása során az ellenőrzött időszakban a jogszabályban előírt közzétételi kötelezettségnek nem tettek eleget. A monitoring rendszer részeként a Múzeumnál 2011-2012 között belső ellenőrzést nem végeztek.

A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság a 2011-es második, harmadik és negyedik negyedévi dokumentumokat nem bocsátotta az Állami Számvevőszék rendelkezésére, ezért az ellenőrzési program 2011-es pénzügyi- és vagyongazdálkodási tevékenység ellenőrzésére vonatkozó része nem volt végrehajtható. Az ÁSZ feltárta, hogy a Múzeum pénzügyi- és vagyongazdálkodása 2012-2014 között nem volt szabályszerű, mivel a beszámolók a könyvviteli mérleg tételeket leltárral nem támasztották alá. Az állami tulajdonú vagyontárgyak hasznosítására 2012-ben jogalap nélkül, vagyonhasznosításra feljogosító szerződés, 2013-2014 között pedig vagyonkezelési szerződés nélkül került sor. A kölcsönzési tevékenységre az esetek jelentős hányadában a jogszabályi előírások ellenére nem írásbeli szerződés, hanem a múzeumigazgató írásos kölcsönzési engedélye vagy átadás-átvételi elismervény alapján került sor.

Az ÁSZ Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének egy, a Herman Ottó Múzeum igazgatójának pedig további 21 javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!