Az elmúlt évek legjobb karácsonyi forgalmát könyvelhették el a kis- és közepes vállalkozások múlt év decemberében. A vállalkozások több mint felének nőtt a forgalma. Legjobban azoknak akik többet reklámoztak. Ennek ellenére a többség makacsul kitart az ingyenes marketing eszközök mellett – derül ki a Marketing Commando 1700 fős online kutatásából.
A válaszadók több mint felének (54%) nőtt a 2016-os karácsonyi forgalma a 2015-öshöz képest. 35% forgalma nem volt változott és mindössze 11%-nak volt rosszabb a 2016-os szezonja, mint az azt megelőző.
„Ez a 2009 óta mért eddigi legjobb eredmény. A kedvező eredményekben valószínűleg szerepet játszik a javuló gazdasági környezet. Ez olyan mint a kedvező széljárás, amire minden vállalkozó vár. Most nem szabad hátradőlni, ki kell bontani a vitorlákat és gyorsabban haladni” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő.
Több reklám=több bevétel
Szignifikáns az összefüggés a reklámozás és a forgalom között: minél többet reklámozott 2016-ban egy cég, annál jobban emelkedett az árbevétele. A lényegesen többet reklámozó cégek háromegyedének (75%) emelkedett az árbevétele, 16% stagnált és mindössze 7% csökkent. Ezzel szemben akik nem reklámoztak egyik évben sem, azoknak a 36%-a növelte a forgalmát, fele (52%) stagnált és 12%-uk csökkent.
A válaszadók harmada (33%) többet reklámozott 2016. karácsonyi időszakában, mint az előző év ugyanezen szakaszában. Közel egyharmad (30%) azoknak a száma is, akik mindkét vizsgált évben, tehát 2015-ben és 2016-ban is ugyanolyan intenzíven reklámoztak. Majdnem ugyanennyien (27%) egyik évben sem reklámoztak karácsony körül. Jóval kevesebben (11%), reklámoztak kevesebbet karácsony előtt 2016-ban az egy évvel korábbihoz képest.
A szolgáltató szektor azonban „átaludta” az ünnepeket, 33%-uk nem reklámozott karácsonykor, míg a termékeket értékesítőknél ugyan ez az arány 19%. Azt, hogy ezt az időszakot a terméket értékesítők fontosabbnak tartják, mint a szolgáltatók, abból is egyértelműen kiderül, hogy a szolgáltatóknak 29%-a reklámozott idén többet, mint tavaly, a terméket értékesítőknek pedig 38%-a.
Wolf Gábor szerint ez óriási lehetőség a szolgáltatóknak: egy innovatív karácsonyi kampánnyal egy szolgáltató cég is bearanyozhatja az év végét. A legegyszerűbb ha ad egy kedvezményt, de kidolgozhat például egy csomagajánlatot, amikor a termék mellé valamilyen egy izgalmas ajándékot ad.
Nincs (sokáig) ingyen ebéd
A felmérés eredménye hozta a papírformát: a leghatékonyabb kkv marketing eszközök a Facebook, az AdWords valamint az ajánlás lett. Azonban jobban megvizsgálva kiderül, hogy nagyon sokan a Facebook ingyenes szolgálatáait használják. Ha pedig ebből az szempontból nézzük, akkor a legtöbben valamilyen ingyenes eszközt használnak. Márpedig ez pedig veszélyes – vélekedik Wolf Gábor.
A szakértő álláspontja szerint az ingyenes eszközök nem fenntarthatók, nem kiszámíthatók, nem tervezhetők és ritkán képesek táplálni intenzív növekedést, vagy ha igen, akkor is hamar kiapadnak. Ráadásul a tapasztalatok szerint azoknak akiknek valamilyen ingyenes módszer a legjobb marketing eszközük, azoknak általában az az egyetlen is. Ez pedig vállalhatatlan kockázatot jelent. Ebből a szempontból az ajánlás, az ingyenes Facebook kommunikáció egyformán nem elég.
„Ezenfelül, akik ingyenes eszközökkel eredményeket érnek el, vajon mire lennének képesek hatékonyabb marketing eszközökkel, mint a Facebook és AdWords hirdetés, direkt marketing kampányok, médiahirdetések” – mondta Wolf Gábor.
A felmérésről
A Marketing Commando 2008 óta rendszeresen végzett kutatásának célja azt vizsgálni, hogy a KKV-knak hogyan alakul a karácsonyi forgalma és mindez milyen összefüggést mutat a marketingtevékenységgel.
A válaszadás online kérdőív-kitöltő program segítségével, önkéntes alapon történt. 1707 értékelhető válasz érkezett, mely elsősorban a Marketing Commando követői, azaz a marketing területén az átlagnál jártasabb vállalkozói réteg helyzetét tükrözi. A kérdőív kiértékelése A mintavétel időszaka 2017. január 7-14. A felmérés nem reprezentatív.