A globális gazdasági lassulás ellenére is újra növekedés előtt áll a 100%-os gyümölcslevek piaca – derül ki a Tetra Pak „100% Juice Index” című piaci körképéből. A gyorsan növekvő gazdasággal rendelkezdő térségekben tapasztalt kereslet, valamint a fejlett piacok gazdaságainak lassuló csökkenése együtt stabilizálja, 2018-ra pedig növekedő pályára állítja a 100%-os gyümölcslevek piacát.
A Tetra Pak piaci körképe szerint továbbra is étkezéseink fontos része marad a 100%-os gyümölcslé, amit az emberek 40%-a fogyaszt minden nap. A tanulmány rávilágít arra is, hogy a fogyasztók hajlandók többet fizetni a 100%-os dzsúszokért, melyek illeszkednek az egészséges étrendbe.
Gyümölcslépiac Magyarországon
“A Nielsen statisztikái szerint az elmúlt évben 208,6 millió liter gyümölcslevet fogyasztottunk itthon, 54,89 milliárd forint értékben. A gyümölcslevek teljes forgalmának 22,2%-át a 100%-os gyümölcslevek adták, amelyekből 46,3 millió litert fogyasztottunk, 17,56 milliárd forint értékben” – mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak Hungária Zrt. marketingvezetője. „Habár jelenleg ez a kategória a legkisebb a gyümölcslépiacon, tény, hogy 2013 óta folyamatos növekedést mutat” – tette hozzá.
Mindezek alapján a 100%-os gyümölcslevek piaca nagy lehetőségek előtt áll, a növekedést azonban elsősorban a fogyasztók igényeire épülő, az egészségtudatosságra fókuszáló és az otthonon kívüli fogyasztást lehetővé tevő termékek jelentik. Ezek a legerősebb trendek a jelenleg legbefolyásosabb fogyasztói generáció, a “millenniumi korosztály” körében.
Habár a gyümölcslevek piacának jelentős bővülése még csak ezután várható, az iparág számos szereplője három kulcsfontosságú területen máris innovációkkal reagált a fogyasztói igényekre:
· Zöldséglevek. A zöldségeket és gyümölcsöket társító termékek csökkentett természetes cukortartalommal és további jótékony egészségügyi hatásokkal rendelkeznek, ma pedig már a negyedik legnépszerűbb 100%-os gyümölcslé típusnak számítanak a világon: az ilyen típusú új termékek bevezetése 2012 és 2015 között megháromszorozódott.
· Frissen préselt gyümölcslevek. A nem koncentrátumból készülő gyümölcslevek piaci részesedése a 2009-ben mért 25%-ról 2015-re majdnem 30%-ra nőtt a sűrítményből készült gyümölcslevekhez képest. 2012 és 2015 között a nem koncentrátumból készült 100%-os gyümölcslevek új termékbevezetéseinek száma évente átlagosan 25%-kal nőtt.
· Speciális 100%-os gyümölcslevek. A világon a fogyasztók több mint 60%-a érdeklődik olyan termékek iránt, amelyeknek bizonyítottan jótékony hatása van az egészségre, ezért a gyártók egyre több ásványi anyaggal vagy vitaminnal dúsított, 100%-os gyümölcslevet kínálnak. 2015-ben például az új termékbevezetések kétharmadát az immunrendszer, a szív, az emésztés, a csontok és az agy működésére jótékony hatást gyakorló, illetve a szépség megőrzésében szerepet játszó, funkcionális egészségi előnyöket kínáló termékek jelentették.
A Tetra Pak piaci körképe szerint a gyártók már nem annyira kihívásnak, mint inkább lehetőségnek tekintik a fogyasztók életmódváltozását, piaci növekedésüket pedig új, a vásárlók figyelmét jobban megragadó 100%-os gyümölcslevektől várják. A narancs, alma és más tradicionális gyümölcslevek mellett a gyártók ma már zöldségmixeket, különleges ízeket (mint az áfonya vagy a mangó), új recepteken alapuló termékeket kínálnak a fogyasztóknak.
A siker kulcsa, mint mindig, ezúttal is az innováció, valamint hogy a megfelelő termék a megfelelő időben elérhető legyen és kielégítse a modern fogyasztói igényeket.
A Tetra Pak „100% Juice Index” elnevezésű tanulmánya egy 7 országban, 7.000 fogyasztó megkérdezésével készült közvélemény-kutatásra épül. A piaci körkép az iparágnak nyújt betekintést a piaci trendekbe és lehetőségekbe és segít a dzsúszok egészséges táplálkozásban betöltött szerepének megértésében.