Ábrahám Pál Viktória című különleges, de ritkán játszott operettjét mutatja be a miskolci teátrum szeptember 23-án. Az Oroszországban, Japánban és Magyarországon játszódó történetet Béres Attila állítja színpadra, aki a Budapesti Operettszínházban néhány éve már nagy sikert aratott az előadással.
A Viktória egy gyönyörű történet arról, hogy a szerelem valóban mindent legyőz: háborút, fogolytáborokat, országhatárokat és a hosszú, egymástól távol töltött éveket is. Bár a szerző, Ábrahám Pál neve nem csenghet olyan ismerősen, mint Kálmán Imréé vagy Lehár Ferencé, mégis talán az egyik legkülönlegesebb operett a Viktória. A nézők számára olyan jól ismert slágerek csendülnek fel a benne, amelyekről gyakran nem is tudjuk, hogy Ábrahám Pál nevéhez fűződnek.
Nagyon érdekesen keverednek a szerző műveiben a különböző zenei motívumok, a magyar népzene és az amerikai dzsessz – mondta el Béres Attila rendező. Darabjaiban két táncoskomikus és két szubrett van a primadonna és a bonviván mellett, így még több humorra adnak lehetőséget ezek az operettek.
A Miskolci Nemzeti Színház társulatában pedig olyan színművészek formálják meg a Viktória karaktereit, akik meg tudják mutatni, hogy mennyi réteg van valójában egy operettben. Nem sztereotípiákban gondolkodunk, hanem kidolgozott, élő figurákat látunk a színpadon – hangsúlyozta a rendező.
A Budapesti Operettszínházban 2013-ban mutatták be Béres Attila rendezésében a Viktóriát. A rendező azt ígéri, ugyanazt a minőséget látják majd a nézők a miskolci színpadon is, mégis egy teljesen más előadás született.
Vidéki színházként hatalmas segítség volt számunkra, hogy az együttműködésnek köszönhetően Lőrinczy György, a Budapesti Operettszínház főigazgatója rendelkezésünkre bocsátotta az ottani előadás teljes díszletét és jelmezeit, így ezzel a monumentális díszlettel találkozhatnak majd a miskolciak a Nagyszínházban.
Mindig az adott színészből indulunk ki egy darab színpadra állításakor, aki láthatóvá teszi majd a leírt szöveget, így egészen más lesz ez az előadás, mint a budapesti, mégis azt mondanám, hogy alapvetően nem tér el tőle – tette hozzá a Béres Attila. – Nagy öröm számunkra, hogy újra nagyoperettet játszhatunk Miskolcon. Bízom benne, hogy ez az előadás megmutatja, hogy mi komolyan gondolkodunk a zenés színházról, és ugyanolyan igényesen, részletgazdagon állítjuk színpadra az operettet is, mint bármely másik darabot.
A Viktória címszerepében Eperjesi Erikát láthatja a közönség. A színművésznő elárulta, hogy nagyon megszerette az előadást.
– Bár a dalokat korábban is ismertem, még soha nem játszottam, sőt nem is láttam ezt a darabot. A próbák alatt viszont a kedvencemmé vált. Viktória más karakter, mint amilyeneket eddig játszottam: komolyabb, határozottabb, a fájdalmait magába záró nő. Jó érzés átélni most azokat a mélyebb érzéseket, amelyek számomra alapvetőek, de olykor a hétköznapokban háttérbe szorulnak, mint például az elkötelezettség, a becsület, a kitartás – mondta Eperjesi Erika. – Nagy hangsúlyt fektettük arra is a próbák során, hogy a zenés részek közti jelenetek is erősek legyenek, megállják a helyüket akár egy prózai darabban is. Igazi mélységet, igazi drámát sugároz ez az előadás, és nem csak a zenéjében.
Ábrahám Pál: Viktória operett
rendező: Béres Attila
Ábrahám Pál operettje egy első világháborús magyar honvéd kapitányról, a szárnysegédjéről, no meg a gyönyörű Viktóriáról és a szerelemről szól. Az első világháborút követően Oroszországban, Japánban és Magyarországon játszódó történetben két ember szerelmét követhetjük nyomon, akik a múló évek után sem vágynak másra, minthogy egymáséi lehessenek. A darab zenei világában keveredik a könnyű amerikai dzsessz, a magyar népzenével, megteremtve azt a sajátságos zenei világot, mely Ábrahám Pál operettjeire oly jellemző. Olyan slágerek csendülnek fel az előadásban, mint a 32-es baka vagyok én, a Pardon Madame, a Honvéd Banda szól a Stefánián, a Good Night, Ahol az ember fölmászik a fára, ott van Budapest. Ezeket mind-mind régi ismerős dallamokként élvezhetünk újra és újra.
Az újító szellemű operett azért is izgalmas, mert a bonviván és a primadonna mellett két táncos komikus-szubrett páros is feltűnik a felvonások során, így három pár is küzd a boldog végkifejletért! Vágyakozás, sok nevetés és egy minden akadályt leküzdő szerelem – ez a Viktória!
Az előadás a Budapesti Operettszínházzal való hosszú távú együttműködésünk részeként valósul meg.
Ábrahám Pál: VIKTÓRIA
operett három felvonásban két részben
Az előadás a Budapesti Operettszínházzal való koprodukcióban valósul meg.
Viktória EPERJESI ERIKA
John Webster KINCSES KÁROLY
Koltay István DOLHAI ATTILA
SZŐCS ARTUR
Feri RÓZSA KRISZTIÁN
O Lia San JANCSÓ DÓRA
Jancsi SOMHEGYI GYÖRGY
Riquette VARGA ANDREA
SZABÓ IRÉN
Pörkölty SALAT LEHEL
Orosz tiszt KOKICS PÉTER
Közreműködik a színház zenekara, énekkara és balettkara
Díszlettervező TÚRI ERZSÉBET
Jelmeztervező VELICH RITA
Dramaturg ARI-NAGY BARBARA
Zenei vezető CSER ÁDÁM
Karigazgató REGŐS ZSOLT
GYÜLVÉSZI PÉTER
Koreográfus KOCSIS TAMÁS
Vezető korrepetitor RÁKAI ANDRÁS
Korrepetitor NAGY NÁNDOR
Ügyelő OREHOVSZKY ZSÓFIA
Súgó REITER KRISZTINA
Rendezőasszisztens RADNAI ERIKA
Vezényel:
CSER ÁDÁM / PHILIPPE DE CHALENDAR
Rendező:
BÉRES ATTILA
Bemutató előadás: 2016. szeptember 23. – Nagyszínház