Eszik vagy vezet?
Annak ellenére, hogy vezetés közben a figyelem megosztása növeli a balesetek esélyét, SEAT és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. országos reprezentatív kutatásából1 kiderült, hogy a hazai autóvezetők kétharmada eszik-iszik, felük pedig rendszeresen telefonál vezetés közben. A kutatás rávilágított arra is, hogy mi bosszantja a sofőröket leginkább más vezetési stílusában.
A legkirívóbb eredmények mellett a dohányzás (20%) illetve minden tízedik sofőrnél az öltözködés a legjellemzőbb a volán mögött. Ez azért is aggályos, mivel egy-egy kétes kimenetelű, balesetveszélyes szituációkban tized-század másodpercek dönthetnek, hogy egy ütközés, balesetet elkerülhető-e vagy sem. Ezért, a megfelelő követési távolság és körültekintés mellett a folyamatos koncentráció és összpontosítás a legfontosabb.
A kutatás azt is megvizsgálta, hogy mennyire zavarja a sofőröket az általuk végzett tevékenység, ha azt más csinálja. Kiderült, hogy a sofőrök 58 százalékát bosszantja, ha mások okostelefonjukat nyomkodják vezetés közben, emellett alig tartják kevésbé zavarónak a sminkelést, a körömfestést, az újságolvasást és a kézben tartott telefonálást. Érdekes ellentmondás, hogy míg a sofőrök nagy része bevallottan telefonál vagy eszik-iszik az autóban, ha ezt másnál látják, akkor kifejezetten bosszantónak és balesetveszélyesnek ítélik.
Számos autógyártó, így a SEAT is felismerte, hogy ezek a tényezők komoly veszélyt rejtenek magukban, azon kívül, hogy szabálytalanok, igen kockázatosak is. Az autógyártók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonságra. A SEAT, más gyártókkal egyetemben úgy fejleszti legújabb modelljeit, hogy azok a lehető legnagyobb védelmet nyújthassák utasaiknak. Az innovációk egy része már az alapmodelleknél is elérhető már, mint az autó környezetét figyelő kamerák és az ehhez kapcsolt fékező-irányító rendszerek, amik a nagy forgalmú utakon való közlekedést teszik biztonságosabbá. De az olyan, elhagyhatatlan tevékenységekre, mint a telefonálás is számos megoldást kínálnak a gyárak. Az autókba beépített elektronikai rendszerek, melyek összekapcsolják a telefont a fedélzeti számítógéppel és hangrendszerrel, már biztosítják, hogy a sofőrnek el se kelljen engednie a kormányt a telefon kezelése közben.” – mondta Papp Zoltán, a SEAT márkaigazgatója az eredmények kapcsán.
A sávtartó asszisztens segíthet egy gyakori balesetkiváltó ok elkerülésében azzal, hogy felismeri az útburkolati jeleket. Ha észleli, hogy véletlenül áttért egy másik sávba, hang- és fényjelzést ad, és finoman visszatereli a sávjába.
Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) az autó hűtőrácsába épített radar segítségével méri az előtte haladó járművek távolságát, irányát és sebességét. Ennek megfelelően automatikusan úgy szabályozza a sebességet, hogy mindig betarthassa az optimális követési távolságot.
A holttér-figyelő rendszer a külső tükörben külön jelzi, ha egy autó közeledik a holttérben, ezáltal még biztonságosabb a sávváltás.
A fedélzeti infotainment rendszer több, egyéb hasznos funkció mellett összekapcsolja a telefont a fedélzeti számítógéppel és hangrendszerrel, hogy a sofőrnek el se kelljen engednie a kormányt a telefon kezelése közben.”