A NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG ISMÉT A SZIGET FESZTIVÁLON A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a korábbi évekhez hasonlóan idén is képviselteti magát a Sziget Fesztiválon. A hatóság egyik kiemelt feladata a fogyasztói tudatosság növelése. A Civil Szigeten található fogyasztóvédelmi sátorhoz látogatók megismerhetik a hatóság tevékenységét, tanácsot kérhetnek fogyasztóvédelemmel kapcsolatos kérdésekben.
A fesztiválozók fogyasztói tudatosságot mérő totót tölthetnek ki magyar és angol nyelven egyaránt, hogy felmérjék fogyasztóvédelmi ismereteiket. A fesztiválon résztvevők között nagy számban fordulnak elő külföldi vendégek, akik angol nyelvű kiadványokból is hasznos tanácsokat meríthetnek.
A fogyasztóvédelmi sátornál az érdeklődők játékos feladatokkal tehetik próbára magukat és tudásukat. Bevásárolhatnak a Fogyasztóvédelmi Rémségek Kicsiny Boltjában, megforgathatják a szerencsekereket és tesztelhetik memóriájuk. Az NFH nem csak a fogyasztóknak, de a vállalkozásoknak is számos hasznos tanáccsal szolgál hozzájárulva a jogszerű működéshez, így kérdéseikkel bátran fordulhatnak a fesztivál ideje alatt is a szakemberekhez.
A hatóság az idei évben is ellenőrzéseket folytat
Az ingyenes tájékoztatókon túl, azonban fontos elmondani, hogy ellenőrzés is folyik a Sziget Fesztivál ideje alatt. Budapest Főváros Kormányhivatalának felügyelői folyamatosan ellenőrzik, hogy a kereskedők betartják-e a fogyasztóvédelmi előírásokat.
Az ellenőrzések során a felügyelők vizsgálják a vásárlók megfelelő tájékoztatását, az árak és a kiszolgálási mennyiség feltüntetését, a mérőeszközök hitelességét, a nyugtaadást, és azt, hogy a megfelelő mennyiséget kapja-e meg a fogyasztó. A hatóság munkatársai nappal, illetve éjszaka is dolgoznak, az ellenőrzések folyamatosak és a fesztivál végéig tartanak.
A hatóság továbbá ellenőrzi a mutatványos berendezések biztonságos üzemeltetését és megfelelő dokumentációját, valamint a fiatalkorúakat védő jogszabályok betartását is.
A tavalyi vizsgálatok eredményeiről
A 2015-ös évben a vendéglátó-ipari vállalkozások többsége a jogszabályi előírásoknak megfelelően végezte tevékenységét. A legjellemzőbb szabálytalanság még mindig a kereskedői adatok (név, székhely) feltüntetésének hiánya, az árfeltüntetési szabálytalanságok, valamint italmércék és a mérlegek hitelességének hiánya. A tavalyi évben a vizsgálatokkal feltárt kisebb hiányosságokat a vállalkozások egy része már az ellenőrzés ideje alatt pótolta.
Az ellenőrzések általános tapasztalataként elmondható, hogy a vállalkozások egyre inkább együttműködő magatartást tanúsítanak.
Összegyűjtöttük egy csokorba, mire érdemes figyelni:
• Használjuk a csomagmegőrzőt értékeink védelmére, a sátrakból könnyen eltűnhetnek az értékesebb holmik. Ugyanakkor nem árt tudakozódni a csomagmegőrzés feltételeiről, vagy arról, hogy a vállalkozás milyen mértékben vállal felelősséget az őrzött tárgyakért.
• Ha a belépőként kapott azonosító karszalag eleve gyenge, vagy sérült, kérjük azonnali cseréjét, mivel ha leszakad, elveszik, nem fogjuk tudni bebizonyítani, hogy a szalag nem a mi hibánkból sérült meg.
• Arra gondolva, hogy ha a fesztivál kártyán az esemény befejeztével marad pénz, előzetesen érdeklődjünk annak visszaszerzési módjáról. Általában a kártyán megmaradt egyenleget legkésőbb a fesztivál utolsó napján, zárásig lehet visszaváltani készpénzre. Egy fesztivál kártya érvényes lehet több rendezvényre is, de a rajta szereplő összeg általában nem vihető át a rendezvények között.
• Érdemes a fesztiválkártyát a meghatározott módon regisztráltatni, mivel elvesztése esetén akkor tudjuk letiltani.
• Az ilyen eseményeken előfordul, hogy vállalkozások, kérdőíves felmérők töltetnek ki velünk teszteket. Figyeljünk ilyenkor is személyes adatainkra, ha nem akarunk a későbbiekben kéretlen leveleket, ajánlatokat kapni.
• Amennyiben minőségi kifogásunk van, azt természetesen a pult, kassza elhagyása után is bejelenthetjük, az ezzel ellentétes feliratok tisztességtelen feltételek, nem kell figyelembe venni azokat.
• A reklamáció alapvető feltétele a blokk, nyugta. Minden esetben kérjük el, s még az étellel kapcsolatos nyugtákat is őrizzük meg.
• Kifogásunkkal a vállalkozáshoz fordulhatunk, melyről jegyzőkönyvet kell felvennie. Ha erre nem hajlandó, problémánkat írjunk a vásárlók könyvébe, melynek jól látható, mindenki által elérhető helyen kell lennie. A beírás egyik példánya minket illet, a másik a helyszínen marad.
• Ha élelmiszerrel kapcsolatos panaszunkat nem megfelelően intézi a vállalkozás, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalhoz fordulhatunk.
• Ha nem kaptunk számlát, blokkot, azt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé jelezhetjük.
• Ha a panaszt nem megfelelően kezelték, jegyzőkönyvet nem vettek fel, fogyasztói megkárosítás történt, a vásárlók könyvébe nem engedtek beírni, a tisztességes tájékoztatáshoz fűződő jogaink sérültek, akkor a területileg illetékes kormányhivatalhoz fordulhatunk.
Bővebb információ a www.nfh.hu oldalon olvasható.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság